۴۳۱۰
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۳۶۶
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر چرخشی

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از پایان تعطیلات پنج روزه می‌گذرد ، ورود انبوهی از مسافران به مازندران با وجود قرارگیری این استان در جمع استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی در این تعطیلات ، سطح نگرانی نسبت به احتمال بازگشت پیک سوم شیوع این ویروس در این خطه را افزایش داده است.

به گزارش فراتیتر، بر اساس گزارش پلیس راه ، آمار سفر در تعطیلات پنج روزه سال جاری با وجود شرایط کرونایی کشور نسبت  به مدت همین زمان در سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش داشته و بیشترین سفرها نیز به استان های شمالی کشور از جمله مازندران و شهرهای زیارتی بوده است.

بر اساس این گزارش تنها در مبادی ورودی به شهرستان چالوس در ۶ نقطه ترافیک سنگین در هفته گذشته وجود داشت که با مداخله ماموران پلیس راه تردد برقرار شد.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین اطلاعیه خود پس از تعطیلات پنج روزه ابراز امیدواری کرد که سفر انبوه هموطنان به این استان با وجود شرایط قرمز کرونایی بر تشدید شیوع این ویروس موثر نباشد.

موج دوم شیوع کرونا در مازندران از هفته دوم تیر ماه شروع شد ولی همچنان بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. اگر چه این موج هم از سه هفته پیش کاهشی شد ، ولی وضعیت استان همچنان قرمز است.

به اعتقاد کارشناسان نگرانی از شروع موج سوم شیوع کرونا با توجه به این که موج دوم هم ۲ تا سه هفته پس از انبوه سفرها در تعطیلات ماه خرداد شروع شده بود ، چندان غیرواقع بینانه نیست.

معاون دررمان وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این از افزایش سفر مسافران به استان مازندران با وجود وضعیت قرمز کرونایی انتقاد کرد و گفت : ما از حالا نگران ، افزایش سفرها به این استان با وجود قرارگیری در وضعیت قرمز کرونایی هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دکتر قاسم جان بابایی افزود : کادر درمانی ما با وجود خستگی و طولانی شدن ماندگاریشان در مراکز درمانی در حال خدمات رسانی به مردم به خصوص بیماران مبتلا به ویروس کرونا و کووید ۱۹ هستند و بی توجهی برخی از مردم در انجام سفرها به استان مازندران ، می تواند کادر درمانی ما در حالت فرسایشی قرار دهد.

وی ادامه داد : در حالی برخی ها با بی توجهی نسبت به هشدارهای استانی و ملی مبنی بر عدم آمادگی مازندران برای پذیرش مسافر در تعطیلات گذشته به این خطه شمال کشور سفر داشتند که هیات های مذهبی ما با رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری خوبی را با کادر درمانی داشتند.

خستگی مفرط کادر درمانی 

نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مازندران هم گفت : افزایش سفر به استان های شمالی از جمله مازندران در تعطیلات اخیر با وجود هشدارها پیرامون عدم سفر به این استان ها به دلیل وضعیت قرمز کرونایی تا حد زیادی نگران کننده است.

دکتر محمد مهدی ناصحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگرچه در شرایط فعلی قضاوت در مورد افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در سفرهای اخیر تا حد زیادی زودهنگام است ، ولی تجربه تعطیلات گذشته و بی توجهی برخی ها در انجام سفر نشان داده که آمار بیماران پس از سفر تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

وی گفت : استان مازندران با وجود این که از مدت ها قبل با تلاش درمانگران و همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک ، روند کاهشی آمار مبتلا به ویروس کرونا را طی می کند، ولی همچنان آمار بیماران ورودی به مراکز درمانی این استان زیاد است.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : به هر حال با گذشت حدود هفت ماه از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور از جمله استان مازندران نیروهای درمانی ما دچار خستگی مفرط شدند و چنانچه بار دیگر با این سفرها ما مواجه با رشد بیماران شویم، کادر درمانی ما آسیب می بینند، کما این که در این مدت نیز تعدادی از همکاران ما در دفاع از سلامت مردم در خدمت رسانی به بیماران کرونایی جان خود را از دست دادند و به جمع شهدای مدافع سلامت پیوستند.

دکتر ناصحی اظهار داشت : گذشته از وضعیت قرمز کرونایی و خطرات ناشی از آن ، افزایش سفرها باعث رشد سوانح رانندگی در جاده های شمالی می شود و درمانگران ما مجبور به خدمات رسانی در دو جبهه به بیماران کرونایی و حادثه دیدگان ناشی از سوانح رانندگی می شوند و تخت های بیمارستانی ما نیز بیش از گذشته اشغال خواهد شد.


مسافران دغدغه دائمی کادر درمانی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: خوشبختانه مردم استان به آگاهی خوبی در رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا رسیدند و حدود ۹۰ درصد از مردم این پروتکل ها از جمله استفاده از ماسک را رعایت می کنند و این همکاری مردم باعث روند کاهشی آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا و خالی شدن تخت های بیمارستانی شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دکتر سیمین بابایی افزود : از بدو شیوع ویروس کرونا در استان مازندران از اواخر سال گذشته تاکنون تردد و سفرهای غیر ضرور از استان های دیگر به مازندران عمده نگرانی کادر درمانی و مسئولان استانی بود و در روزهای اخیر این افزایش آمار تردد به استان تا حد زیادی موجب نگرانی درمانگران شده است.

وی گفت : اگرچه پایش اثر افزایش مسافرت ها به استان مازندران در افزایش آمار بیماران کرونایی حداقل نیاز به بیش از یک هفته زمان دارد، ولی در هر صورت این نگرانی وجود دارد که با این سفرها و پایین آمدن سطح رعایت پروتکل ها ما شاهد افزایش بیماران نیز باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : استان مازندران در روزهای اخیر با افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش آمار بیماران مبتلا به ویروس کروناست و امیدواریم که سفرهای اخیر باعث روند افزایشی آمار مبتلا به ویروس کرونا در استان نباشیم.

طبق آخرین آمار که ۲۴ ساعت گذشته از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل منشتر شد همچنان حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و بیش از ۲۰ درصد از این بیماران در بخش مراقبت های ویژه با وضعیت حاد تنفسی تحت درمان قرار دارند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: