۴۳۱۷
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۴۱۹
نوآم چامسکی، فیلسوف، محقق و فعال سیاسی- اجتماعی می‌گوید که انسان در روزگار کنونی تاریک‌ترین دوران تاریخ را تجربه می‌کند که پیامدهای زیادی برای آیندگان خواهد داشت.

به گزارش فراتیتر، چامسکی در گفتگو با بخش تلویزیونی نشریه هیل که ارگان کنگره آمریکا شناخته می‌شود، گفت که دوران معاصر «نقطه برخورد و تلاقی بحران‌های شدیدی مانند تهدید جنگ اتمی، تغییرات اقلیمی، یک پاندمی تهاجمی و کشنده، رکود اقتصادی و ناآرامی‌های نژادی آمریکا است».

او در ادامه گفت:«این دوره نه فقط در دوران زندگی من، بلکه در تاریخ انسان یگانه و بی‌نظیر است. هیچ‌گاه در تاریخ انسان، بشریت شاهد تلاقی بحران‌های پرشماری- که چنان فوری و عاجل هستند که باید همین الان درباره‌شان تصمیملاتی گرفته شود و امکان به تاخیر انداختن این تصمیم‌گیری وجود ندارد- نبوده است.»

چامسکی که دیرزمانی است نامش در بیشتر تحرکات و فعالیت‌های ضدجنگ به شنیده می‌شود، پرزیدنت دونالد ترامپ را به دلیل «از بین بردن سیستماتیک و نظام‌مند» قوانین و قواعد و پروتکل‌هایی که بشریت را «در برابر جنگ و بحران هسته‌ای حفظ می‌کنند» مورد انتقاد قرار داد. او گفت: «کارشناسان برجسته‌ای مانند ویلیام پری وزیر دفاع سابق آمریکا که بی‌اغراق یک آدم بسیار محافظه کار و آگاه در زمینه این موضوعات است، استدلال کرده‌اند که تهدیدات دنیای امروز بسیار بیشتر از تهدیدات زمان جنگ سرد است». اشاره نوام چامسکی به سخنان ویلیام پری است که در سال ۲۰۱۷ در گفتگو با نشریه هیل از خطرات دنیای امروز گفته بود.

چامسکی معتقد است که تصمیماتی که دولت‌ها در برخورد با بیماری همه‌گیر کرونا اتخاذ می‌کنند، ممکن است تبعاتی کوتاه مدت داشته باشد؛ اما تصمیمات آنها درباره تغییرات اقلیمی آب و هوایی حتی ماندگارتر خواهند بود. او در این زمینه گفت: «به هر حال انسان با یک سری هزینه‌های وحشتناک و غیرلازم از همه‌گیری کرونا نجات پیدا خواهد کرد، اما از آب شدن یخ‌های قطب شمال نه. این اتفاق تبعات و پیامدهای همیشگی برای دنیا خواهد داشت». او هم‌چنین افزود که «بشر تنها چند دهه فرصت دارد درباره سازماندهی امکان ادامه حیات و سکونت بر روی کره زمین تصمیم بگیرد. وگرنه در برابر تهدید فاجعه زیست‌محیطی تن به شکست خواهد داد»…

این اولین واکنش نوآم چامسکی به مسایل دنیای بعد از کرونا نیست و او در ماه‌های اخیر انتقادهای زیادی در مورد واکنش جهانی به ویروس کرونا ابراز کرده و به‌ویژه عکس‌العمل ایالات متحده آمریکا و بی‌مسئولیتی رهبران اتحادیه اروپا را به شدت زیر تیغ انتقاد و اعتراض برده است. او حتی در ماه آوریل گفته بود که آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سستی در انجام وظیفه در قبال مبارزه با کرونا مستوجب بدترین اعتراضات هستند. او حتی همین مساله قیاس تبعات کرونا با تغییرات اقلیمی را هم در گفتگو با نشریه دموکراسی نوین با خواندگان در میان گذاشته بود: «جهان به رغم تمام هزینه‌های وحشتناکی که کرونا داشته، اما به هر حال از بیماری همه‌گیر کرونا جان به در خواهد برد، اما نخواهد توانست از جنایت‌های تغییرات اقلیمی آقای ترامپ جان به در ببرد. گنگستری که در کاخ سفید نشسته، با سیاست‌هایش هزینه‌های کرونا را به شدت افزایش داده. این گنگستر و جنایتکار تاکنون باعث مرگ ده‌ها هزار آمریکایی شده و موجب شده که از نظر تلفات کرونا بدترین عملکرد دنیا مال آمریکا باشد». او حتی در تفسیر کارنامه دونالد ترامپ گفته بود که «تازه جنایت اصلی ترامپ کرونا یا گرم شدن کره زمین نیست، شرایط مدام در حال بدتر شدن است و بدترین جنایت ترامپ هنوز از راه نرسیده- جنایتی که در نهایت جهان نخواهد توانست در زیر سنگینی‌ش قد علم کند».

هشدارهای دیگر

این تنها نوآم چامسکی نیست که در ماه‌های اخیر تمام قد علیه ترامپ ایستاده و می‌خواهد به هر نحو ممکن جلویس انتخاب دوباره او را بگیرد. دیگر چهره‌های روشنفکری آمریکا هم تمایلی به انتخاب دوباره ترامپ ندارند. از جمله مایکل مور، فیلمساز سیاسی، که به دموکرات‌ها هشدار می‌دهد فریب آمارها و نظرسنجی‌ها را نخورده و ترامپ را دست کم نگیرند و مطمئن باشند که او نقشه‌های زیادی برای انتخابات ریاست جمهوری در ذهن دارد.

مایکل مور در نوشته‌ای که در فضای مجازی منتشر کرده گفته که طرفداران ترامپ در قیاس با بایدن، به خصوص در ایالت‌های مهم، شاید حتی تصمیم‌شان را نگرفته باشند، اما به معنای نبودن آن‌ها نیست. آن‌ها هنوز در آمارها و نظرسنجی‌ها و نمودارها نیامده‌اند و نادیده گرفتن آن‌ها به معنای یک شکست و ناراحتی احتمالی دیگر در ماه نوامبر خواهد بود.

مایکل مور نوشت: در شرایطی که تقریبا ۱۰ هفته به انتخابات مانده، دارم هشدار می‌دهم. سطح شور و شوق ۶۰ میلیون نفر طرفداران ترامپ بی‌شک نزدیک به انتخابات بالاتر خواهد رفت!». مور به رای‌دهندگان آمریکایی گفت که «وظیفه رهایی از شر ترامپ را به بایدن یا دموکرات‌ها وانگذارید. شما باید از شر ترامپ خلاص شوید. ما باید ۶۷ روز دیگر هر روز از خواب بیدار شویم و تلاش کنیم هر کدام صد رای‌دهنده جدید علیه ترامپ ترغیب کنیم».

منبع: شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: