۴۳۲۴
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۳۹۷
بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها احتمالا تا یکی، دو ماه دیگر به شکل محدودی در تمام کشورهای اروپایی و آسیایی صورت می‌گیرد. آیا فوتبال ایران هم می‌تواند از این گذرگاه سخت با وجود شیوع کرونا عبور کند؟

به گزارش فراتیتر، فوتبال باشگاهی ایران در حالی به خط پایان رسید که به علت شیوع کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، هواداران و علاقه‌مندان به فوتبال از حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای بازی‌ها محروم بودند. به خصوص که در مدت زمان گذشته، بازی‌های حساس و سرنوشت‌سازی مانند داربی تهران برگزار شد که در حالت معمول با استقبال هواداران همراه می‌شد. به جز این، بازی‌های دیگری مانند مصاف استقلال و سپاهان و حتی قهرمانی پرسپولیس که بدون حضور هواداران این تیم برگزار و جای خالی هواداران با بنرهای تبلیغاتی نافرم پر شد.

با این حال، رفته رفته شرایط برای بازگشت علاقه‌مندان فوتبال به ورزشگاه‌ها فراهم می‌شود. در انگلیس برای نخستین بار به صورت آزمایشی برخی هواداران در دیدار دوستانه برایتون و چلسی حاضر شدند و با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ظرفیت تعیین‌شده، بازی تیمشان را تماشا کردند تا یک اتفاق تاریخی رقم بخورد و چه بسا در شروع فصل جدید انگلیس هم این موضوع رعایت شود.

لیگ قهرمانان آسیا هم به همین نحو برگزار می‌شود. AFC پروتکلی را در نظر گرفته که هواداران با خریدن بلیت‌های الکترونیکی و انتخاب صندلی، می‌توانند بازی‌های این مسابقات را بدون مشکل خاصی و با رعایت فاصله مناسب با سایر هواداران تماشا کنند.

این سبک از بلیت‌فروشی که در دنیا یک امر بدیهی و جا افتاده به شمار می‌رود، امکان تماشای بازی‌ها در دوران کرونا را فراهم می‌کند. احتمالا همین کار، گره‌گشای مشکل متولیان فوتبال و همینطور تماشاگران خواهد بود تا بازی‌ها در کشورهای اروپایی و حتی آسیایی با ظرفیت اندک برگزار شود.

هواداران ایرانی خوشبین باشند؟

یک سال قبل بود که بعد از فاجعه جام حذفی، مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اصرار کردند که تا نصب نشدن گیت‌های الکترونیکی، شماره‌گذاری صندلی‌ها و بلیت فروشی اینترنتی اجازه بازگشایی ورزشگاه‌ها برای شروع فصل جدید را نخواهند داد. با وجود تمام ایرادها، برخی تیم‌ها توانستند بلیت فروشی اینترنتی را انجام دهند که این موضوع می‌تواند در فصل جدید و با توجه به شیوع کرونا گره‌گشای مشکل بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها باشد و چه بسا بتوان به حضور هواداران در محیط‌های باز ورزشگاه‌ها فکر کرد.

خوشبختانه شرایط برگزاری مسابقات فوتبال به گونه‌ای است که برخلاف سینما و تئاتر و اکثر رشته‌های ورزشی مهیج مانند والیبال و بسکتبال، در محیط باز و فضای وسیعی برگزار می‌شود و اگر بنا بر بازگشایی این قبیل سرگرمی‌ها باشد، فوتبال بر هر چیز دیگری مقدم است.

با توجه به بلیت‌فروشی اینترنتی و عدم امکان حضور هواداران بیش از ظرفیت تعیین شده، شاید بتوان با شماره‌گذاری صندلی‌ها و تعیین ظرفیت محدود، رعایت فاصله اجتماعی و استقرار هر تماشاگر در محل تعیین شده، شرایط بازگشت هواداران به ورزشگاه را فراهم کرد.

به طور قطع بازگشت هواداران به ورزشگاه هر چند به صورت محدود می‌تواند باعث درآمدزایی تیم‌ها و همینطور سرگرمی علاقه‌مندان شود و در هر بازی تعداد مشخصی از تماشاگران تیم خود را با فاصله‌ مطلوب حمایت کنند.

چندی قبل درودگر، یکی از اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ با اشاره به انتقادات نادرست در هنگام شروع مجدد مسابقات فوتبال در نخستین روزهای تابستان، گریزی به موضوع بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها زد و این اتفاق را شدنی دانسته بود.

فروکش کردن کرونا و کاهش آمار ابتلایان و سفید شدن وضعیت در برخی از شهرها در ماه‌های آینده می‌تواند این موضوع را قوت بخشد و تماشاگران ایرانی تا زمان حضور کرونا به شکل محدود به ورزشگاه‌ها بازگردند و هیجان روی سکوها بازگردد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: