۴۳۳۶
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۳۷۹
مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان مطرح کرد:
موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان گفت: در خصوص بحث فصل (عقد دختر با پسری در خانواده مقتول) مخالف ثبت ملی سنت «خون‌بس» هستم. حداقل در 20 سال گذشته این سنت اجرایی نشده است.
به گزارش فراتیتر، سالیان سال است که هر از گاهی صحبت از ثبت ملی «خون‌بس» می‌شود و هر روز بر مخالفان این طرح افزوده می‌شود. چند روزی است که مجدداً زمزمه طرح مجدد این پرونده در فهرست آثار معنوی با عنوان «سنت حسنه فصل و خون‌بس» شنیده می‌شود. در این خصوص جویای جزئیات از سیدحکمت اله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان شدیم. وی در پاسخ به خبرنگار فراتیتر گفت: هنوز پرونده ثبت ملی این سنت کامل نشده است. باید ابتدا پرونده این پیشنهاد به شورای ثبت استان ارسال شود. بعد از آن با ارائه نظر شورای ثبت استان، میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ثبت آثار این پیشنهاد را کارشناسی خواهند کرد. نتیجه کارشناسی‌ها مشخص خواهد کرد که این سنت قابلیت ثبت ملی را دارد یا خیر.

خون بس سنت زنده‌ای نیست
موسوی اظهار داشت: این طرح مخالفین و موافقینی دارد. در گذشته این سنت جاری بود، اما در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خون بس در حال حاضر سنت زنده‌ای نیست، اما در گذشته میان قبایل مختلف عرب و بختیاری استان خوزستان جاری بود. عده‌ای از این منظر که منجر به کاهش درگیری، تنش و خون‌ریزی می‌شود، هنوز نگاه خوبی به این آیین دارند و عده‌ای نیز به این علت که پیرامون مسائل حقوق بشر و حفظ حقوق بانوان مشکلاتی دارد، مخالف اجرای این سنت هستند.
وی افزود: من هم در خصوص بحث فصل (عقد دختری با پسری در خانواده مقتول) مخالف اجرای این سنت هستم. اگر چه در فرهنگ قدیم این موضوع جاری بوده است، اما اگر سنت «خون‌بس» هنوز هم مورد پذیرش مردم بود، زنده می‌ماند. حداقل در ۲۰ سال گذشته این سنت اجرایی نشده است.

بی‌حرمتی به تازه‌عروس در سنت «خون‌بس»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان در ادامه ضمن اشاره به راه‌های دیگر حل‌وفصل اختلافات در این استان تأکید کرد: در حال حاضر بزرگان و شیوخ ریش‌سفید اقدام به حل‌وفصل اختلافات می‌کنند. این حل‌وفصل به شیوه گذشته که با ازدواج دخترخانم‌ها با خانواده مورد اختلاف بود، انجام نمی‌شود و با راهکار‌های جایگزین رضایت طرف مقابل جلب می‌شود.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم که نگاه سیاسی برای ثبت ملی این سنت وجود داشته باشد. عده‌ای معتقدند که باید به زوایای خوب موضوع که بحث حل و فصل اختلافات است، توجه نمود. احتمالاً این افراد تنها موارد موفق این سنت را مد نظر قرار دارند. در این سنت معمولاً شأن دختری که تازه‌عروس می‌شود، چندان بین خانواده داماد حفظ نمی‌شود و در بسیاری از موارد بی‌حرمتی‌ها به این دختران هستیم. حتی در مواردی طفل دختری را برای خون بس نشان می‌شد. بنده موافق ثبت ملی این سنت نیستم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: