۴۳۸۳
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۵۱۲
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

یک جامعه شناس مطرح کرد:
صدیقه دانیالی جامعه‌شناس گفت: زمانی که جامعه از سمت جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن حرکت می‌کند، یک سری از تابوها دستخوش تغییر می‌شوند. فضای مجازی به تغییرات سرعت می‌دهد.
به گزارش فراتیتر، چند روزی است که بحث افشاگری در خصوص تجاوز موضوع داغ محافل گوناگون شده است. گروه‌های مختلف به این موضوع از جنبه تخصص خود نگاه می‌کنند و رفته‌رفته پای این مسئله به فضای حقیقی هم باز شد. موضوع مهم قبح زدایی و شکستن تابو‌ها از جمله مسائلی است که در گذشته پرداختن به آن دشوار بوده است. در این خصوص صدیقه دانیالی جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار فراتیتر گفت: فضای مجازی بخشی از اجتماع محسوب می‌شود که باید آگاهانه با این فضا برخود کرد. حذف به معنای سانسور این فضا اثرات مثبتی نخواهد داشت. واقعیت این است که ایران یک جامعه هیجان‌زده است و در موارد مختلف شاهد این هیجان‌ها هستیم. از طرفی هم به دلیل نبود آموزش در خصوص بستر‌های فرهنگی لازم، با مشکل روبه‌رو هستیم.
دانیالی اظهار داشت: در صورتی که سیستم‌های موجود در جامعه شفاف‌سازی کنند و به جای مصلحت‌اندیشی واقعیت‌ها را آن‌گونه که هست بیان کنند، هیجانات جامعه کنترل شده و مطمئناً فضای واقعی از فضای مجازی قوی‌تر خواهد بود.
این جامعه‌شناس در ادامه خاطرنشان کرد: در تمامی جوامع شاهد هستیم که روسای جمهور با استفاده از همین فضای مجازی پیش از بزرگ‌ترین آژانس‌های خبری اطلاعات به دنیا می‌دهند. به جای کتمان باید بپذیریم که فضای مجازی به‌اندازه فضای حقیقی کاربرد دارد. همچنین باید به بحث آموزش پرداخته شود تا مردم به‌جای هیجانی شدن در اتفاقات مختلف، به سواد رسانه‌ای دست پیدا کنند. آموزش در این زمینه از هر چیز دیگری مهم‌تر است.
 
فضای مجازی به تغییرات فرهنگی سرعت می‌دهد
 
دانیالی ضمن اشاره به تغییر تابو‌ها در جامعه گفت: زمانی که جامعه از سمت جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن حرکت می‌کند، یک سری از تابو‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. این امر به معنای از بین رفتن نیست و تابو تنها تغییر می‌کند، به این دلیل که فرهنگ هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت. بسیاری از ضد فرهنگ‌ها در طول چند سال به فرهنگ تبدیل می‌شوند. حتی بدون فضای مجازی هم تابو‌ها تغییر خواهند کرد، اما این فضا به تغییرات سرعت می‌دهد. این تغییر بدون زیرساخت‌های اندیشه و دانش در میان مردم در حال اتفاق افتادن است. درنتیجه باید بیشتر مراقب بود و مردم هم باید دقت و آگاهی خود را افزایش دهند.
وی افزود: در حوزه سواد دو نوع مبحث به اسم دانش و اطلاعات داریم که مجموعه‌ای از اطلاعات منجر به ایجاد دانش می‌شود. متأسفانه مردم ما دانش ندارند و تنها اطلاعات است که به آن دسترسی دارند. دانش به موضوع تجاوز که به تازگی در فضای مجازی خیلی به آن پرداخته شده است، مبحث متفاوتی است. هر موضوع بار حقوقی خاص خود را دارد. در مواجه با دنیای مدرن باید هوشمند بود. این فضا نیازمند کسب تجربه است و تا زمانی که افراد برنامه‌ریز و اصحاب رسانه برای آموزش اقدام نکنند، آن‌ها بیشتر از مردم مقصر هستند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: منظور از برنامه‌ریز رأس هرم مثل دولت با تمام شاخه‌ها به عنوان یک رکن مهم و یا مجلس با تمام کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایش هستند. زمانی که در کمیسیون فرهنگی نماینده عنوان می‌کند که کمیسیون دیگری نبود و من به این کمیسیون آمده ام، نشان‌دهنده سقوط فرهنگ در برنامه‌ریزی‌های ما است. البته در بحث کودکان، این خانواده است که بیشترین نقش را دارد، اما زمانی که والدین آموزش ندیده‌اند، طبیعتاً به فرزند خود نمی‌توانند آموزش‌های لازم را ارائه دهند.
دانیالی در پایان گفت: زمانی که قبح ماجرا شکسته شود، جامعه راحت‌تر به آن می‌پردازد. به طور مثال در گذشته با خانواده‌ای که در آن طلاقی انجام شده بود، ازدواج صورت نمی‌گرفت، اما در حال حاضر طلاق به معنای آزادی یک فرد در برابر طرف مقابل است. هر چه این قبح‌ها ریخته شود، جامعه راحت‌تر با آن برخورد خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: