۴۳۸۴
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید : ۳۳۵
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدام پادشاه عربستان در برکناری برخی از فرماندهان نیروهای مسلح این کشور عربی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که پادشاه عربستان به این نتیجه رسیده که باید یک پاک‌سازی و تغییر در چهره‌های ژنرال‌های سنتی عربستان به وجود آورد تا بتواند باردیگر اعتماد عمومی مردم این کشور را نسبت به نیروهای مسلح عربستان جلب کند.

به گزارش فراتیتر،حسن هانی‌زاده در مورد اقدام اخیر پادشاه سعودی مبنی بر برکناری  برخی از چهره های ارشد نیروهای نظامی این کشور با عنوان مبارزه با فساد اظهار کرد: تغییری که در کادر بالای نیروهای مسلح عربستان رخ داده ارتباطی با فساد ندارد و دو موضوع در این زمینه مورد توجه است.

وی ادامه داد: گمانه زنی اول حاکی از این موضوع است که این افراد در طول پنج سال گذشته نتوانسته‌اند در عرصه میدانی ، جنگ با یمن را به سود رژیم آل سعود به پیش ببرند و در طول این چند سال شکست‌های مکرری از سوی نیروهای یمنی به عربستان و نیروهای ائتلاف وارد شده است و این خود باعث شده که اعتماد مردم عربستان به نیروهای مسلح این کشور کاهش پیدا کند. چنانکه شاهد این بودیم که در طول چند ماه گذشته در حملات غافلگیرانه انصارالله به ارتش عربستان حدود هفت گردان پیاده مکانیزه ارتش عربستان منهدم شده و این از بالاترین  ارقام تلفات عربستان در جنگ یمن تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد : محمد بن سلمان معتقد است که ارتش عربستان نتوانسته از امکانات موجود و جنگ‌افزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار داشته به خوبی در جنگ یمن استفاده کند لذا به پدر خود این پیشنهاد را داده که تعدادی از مقامات ارشد نیروهای مسلح این کشور را برکنار کند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند که این اقدام در راستای رفع موانع عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. چنانکه این افراد مخالف عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل بوده اند و محمد بن سلمان برای رفع این مانع تلاش کرده تا پادشاه عربستان را برای برکناری این افراد متقاعد کند.

وی با بیان اینکه پاکسازی صورت گرفته در  بدنه نیروهای مسلح عربستان نشان می دهد که اوضاع این کشور از نظر امنیتی و نظامی پایدار نیست ، تصریح کرد: بر اساس برخی از اخبار منتشر شده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از سوی آمریکا تحت فشار است که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کند تا این برگ برنده ای برای ترامپ در عرصه این رقابت باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا  در پاسخ به این سوال که به نظر وی کدام یک از این تحلیل ها به واقعیت نزدیک تر است؟ گفت: ارتش عربستان در طول پنج سال گذشته با شکست های متعددی در جنگ یمن روبرو شده است ، سعودی ها صدها میلیارد دلار در طول این چند سال برای موفقیت در این جنگ هزینه کرده اند ولی  نه تنها به توفیقی دست پیدا نکرده اند بلکه ضربات جدی به پیکره نظام عربستان نیز تحمیل شده است.

وی افزود: به نظر می رسد که ژنرال های سنتی در بدنه ارتش عربستان نمی توانند از سلاح های پیشرفته ای که در اختیار دارند به نحو مناسب برای مقابله با انصارالله استفاده کنند و پادشاه عربستان معتقد است که با ایجاد یک پاک‌سازی و تغییر در چهره های ژنرال های سنتی عربستان می تواند اعتماد عمومی را بار دیگر نسبت به نیروهای مسلح این کشور جلب کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: