۴۴۱۱
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۳۸۶
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مکرون در سفر به عراق سعی می‌کند تا طیف‌های ملی و شیعی را به سوی فرانسه جلب کند. این اقدام حرکتی هوشمندانه از سوی مکرون است تا جای امریکا را در خاورمیانه بگیرد.

به گزارش فراتیتر، مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در ماه گذشته به واسطه انفجار بیروت دو سفر به لبنان داشت و این بار خبر سفر او به عراق و دیدار با مقامات این کشور در صدر اخبار قرار گرفت. این روند نشان‌گر تلاش مکرون برای حضور بیشتر در خاورمیانه است. در این خصوص حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌گو با خبرنگار فراتیتر گفت: پس از انفجار بندرگاه بیروت، مکرون بلافاصله وارد لبنان شد و اظهارات مداخله جویانه‌ای در این زمینه داشت. او خواستار اصلاحات اساسی در پیکره نظام لبنان شده و کمک‌های بین‌المللی به لبنان را منوط به اجرای اصلاحات ساختاری دانست. بعد از بازگشت مکرون به فرانسه، فقط کمک‌های اندکی از سوی جامعه جهانی به لبنان انجام گرفت.

هانی زاده اظهار داشت: این اتفاقات منجر به استعفای حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان شد و بعد از رایزنی میان طوایف مختلف لبنانی و فراکسیون‌های پارلمانی، مصطفی ادیب به عنوان گزینه تشکیل دولت انتخاب شد. در حال حاضر شرایط لبنان کاملاً دشوار است و این کشور نیازمند کمک فوری 20 میلیارد دلاری از سوی جامعه جهانی است.

وی افزود: هدف قدرت‌های منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و بازیگران بحران لبنان این است که دولتی در تقابل با محور مقاومت و حزب‌الله در لبنان شکل بگیرد. سفر دوم مکرون به لبنان در چهارچوب ایجاد هماهنگی برای تشکیل دولت آینده به ریاست مصطفی ادیب بود. همچنین تلاش می‌شود، وزرایی انتخاب شود که هم سو با جریان سعد الحریری و جریان المستقبل باشند. سفر مکرون نوعی دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان است. هر چند که طایفه مارونی نسبت به حضور مکرون اظهار خوش‌بینی کردند اما در مجموع سفر مکرون به لبنان نمی‌تواند به حل مشکلات این کشور کمک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: فرانسه به‌عنوان یک بازیگر بزرگ بین‌المللی به عرصه بحران‌های خاورمیانه ورود پیدا کرده و در تلاش است که مجددا امپراتوری خود را در غرب آسیا احیا کند. این رفتار به موازات تحرکات امریکا است و رقابت تنگاتنگی بین فرانسه و امریکا به وجود آمده است. از طرف دیگر به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این فرصت برای فرانسه ایجاد شده که به عنوان یک بازیگر بزرگ بین‌المللی در خاورمیانه مطرح شود.

تلاش فرانسه برای گرفتن جایگاه امریکا در خاورمیانه

هانی زاده ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهور فرانسه به عراق گفت: مکرون در سفر به عراق سعی می‌کند تا طیف‌های ملی و شیعی را به خود جلب کند. این اقدام حرکتی هوشمندانه از سوی فرانسه است تا جای امریکا را در خاورمیانه بگیرد. به تظر می رسد این رفتار فرانسه به اعتبار شکست احتمالی ترامپ در ریاست جمهوری امریکا باشد. البته فرانسه برای رسیدن با اهداف خود باید اقدامی عملی برای تقابل با جریان‌های تروریستی بردارد. در حال حاضر شرایط در عراق پیچیده است. از طرفی امریکا به دنبال تثبیت جایگاه خود در این کشور است و از طرف دیگر گروهک‌های تروریستی به دنبال ناامنی در عراق هستند. درنتیجه فرانسه فرصت دارد تا حسن نیت خود را به جریان‌های سیاسی عراق ثابت کند. این امر نیازمند کمک نظامی فرانسه به نیروهای مسلح و دولت عراق است.

وی افزود: با توجه به این‌که بسیاری از کشورهای عرب منطقه، خصوصاً کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، ابراز تمایل به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، فرانسه به دنبال جذب طیف‌های مقابل امریکا است. به همین دلیل سفر او به لبنان و عراق می‌تواند بلوک جدیدی در منطقه در تقابل با امریکا و رژیم صهیونیستی شکل دهد. به هر صورت فرانسه تلاش می‌کند تا حضور خود را در منطقه پر رنگ کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: فرانسه مدتی درگیر مسائل اتحادیه اروپا بود و اختلافات بین این کشور با امریکا به نفع فرانسه پیش می‌رود و دلیل آن مشکلات داخلی انگلیس و حضور کم‌رنگ آن در خاورمیانه است. فرانسه از این فرصت برای بازسازی خودش در خاورمیانه استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: