۴۴۳۱
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۳۲۲
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

فرآیندهای لازم برای عرضه اولیه بخشی از سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در فرابورس ایران انجام شده و پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده پذیرش در بورس می‌شود.

به گزارش فراتیتر، پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و اولین در خاورمیانه است، در دولت تدبیر و امید افتتاح شد. با بهره برداری از این پالایشگاه، ایران نه تنها از واردات بنزین بی نیاز شد بلکه با تولید سوخت با کیفیت به جمع صادرکنندگان پیوست.

حالا این پالایشگاه در مسیر ورود و پذیرش در فرابورس است تا با عرضه اولیه تعداد بیشتری از مردم از سود فعالیت های اقتصادی آن بهره مند شوند.

در این زمینه مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرایند پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت با انجام فرایندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

«امیر هامونی» اظهار داشت: با تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرایند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرایندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود.

وی اظهار داشت: پیش‌تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرایند آن با توقف مواجه شد.

به گزارش ایرنا،‌پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مطالعات اولیه آن در ابتدای دهه ۸۰ شمسی آغاز شده بود، بعد از گذشت حدود ۱۰ سال در دولت تدبیر و امید افتتاح شد.

اگرچه ظرفیت اولیه این پالایشگتاه در ۳ فاز تعریف شده روزانه ۳۶۰ هزار بشکگه میعانات در روز بود، اما با اصلاح ساختار و فرآِند و بدون ایجاد فاز جدیدی در این پالایشگاه،‌۱۲۰ هزار بشکه دیگر به ظرفیت آن افزوده شد و در مجموع به ۴۸۰ هزار بشکه رسید.

ساخت فاز مجازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صرفه جویی ۹۰ میلیون دلاری را به همراه داشت.

در حال حاضر بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین باکیفیت یورو، در اوج تحریم‌ها، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رساند و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های باکیفیت قرار گرفته و در تولید بنزین نیز خودکفا شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: