۴۴۳۵
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۳۸۵
معضل شیوع کرونا و افزایش موارد ابتلای به کووید ۱۹، همانند کشورهای جهان ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار داده و دولت این کشور را در فصل بازگشایی مدارس با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش فراتیتر، مساله آموزش در سطوح مختلف یکی از معضلاتی است که در حال حاضر و در دوران کرونا کشورهای جهان با آن دست به گریبان هستند.

در موج نخست شیوع کرونا و تنها چند هفته بعد از مشاهده موارد کرونا در ترکیه، دولت آنکارا اقدام به تعطیل کردن تمامی مراکز آموزشی در این کشور کرد. علاوه بر تعطیلی آموزشگاه ها، مدارس ابتدایی و متوسطه و دانشگاههای این کشور نیز تعطیل اعلام شد.

در دوران تعطیلی مدارس برای محصلان آموزش از راه دور و از طریق تلویزیون آغاز شد. به دلیل وجود زیرساختهای مناسب در یک مدت زمان کوتاه وزارت آموزش ملی ترکیه موفق به راه اندازی سیستم آموزش از راه دور شد و آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی از طریق تلویزیون آغاز و تا تعطیلات تابستانی ادامه یافت.

در سال تحصیلی جدید نیز به رغم اینکه آگاهی کافی از آینده در دست نیست و به رغم غیرقابل پیش بینی بودن روند موجود در شیوع کرونا، دولت آنکارا برای مرحله فعلی برنامه خود در زمینه آموزش در دبستانها و دبیرستانها را اعلام کرده است.

در سال تحصیلی جدید نیز همانند سال گذشته آموزش غیرحضوری و از راه دور و از طریق شبکه های تلویزیون دولتی ترکیه برقرار خواهد بود و تمامی دانش آموزان امکان استفاده از این آموزش را دارا خواهند بود.  

به گفته ضیاء سلجوق وزیر آموزش ملی ترکیه مساله آموزش دانش آموزان کلاسهای اول، هشتم و دوازدهم اهمیت مضاعفی دارد. کلاسهای اول بدلیل اینکه سال نخست آموزش برای دانش آموزان است و پایه آموزشی سالهای آینده است، اهمیت دارد. در سال هشتم امتحانی موسوم به " ال جی  اس" که امتحان تعیین دبیرستان است از دانش آموزان گرفته می شود و در سال دوازدهم نیز بدلیل اینکه سال پایان تحصیلات متوسطه و سال شرکت در کنکور است، اهمیت دارد.

خانم نهان آک پولات آموزگار دوره راهنمایی در بخش دولتی در زمینه شروع آموزش در مدارس ترکیه می گوید: سال آموزشی از ۲۱ سپتامبر " ۱۶ روز دیگر" آغاز خواهد شد ولی دانش آموزان کلاس اول در حال حاضر دوره تحصیل خود را آغاز کرده اند.

به گفته آک پولات، در حال حاضر بنا به اعلام مسوولان آموزشی ترکیه دانش آموزان کلاسهای اول، هشتم و دوازدهم تنها دو هفته در روز به مدارس خواهند رفت و آموزش دانش آموزان دیگر کلاسها از راه دور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کلاسهای کنونی اول، هشتم و دوازدهم نیز به دو بخش تقسیم شده اند، گفت: برای دانش آموزانی که مایل باشند کلاسهای آموزش جبرانی در مدارس دایر است و آموزگاران در این کلاسها رو در رو و با بکارگیری پروتکل های بهداشتی دانش آموزان را آموزش می دهند.

وی در مورد نحوه امتحانات گفت: در سال گذشته از دانش آموزان امتحانی اخذ نشد و همه دانش آموزان کلاسهای بالاتر را آغاز کردند. در سالجاری نیز احتمالا با درنظرگرفتن روند کرونا وزارت آموزش ملی در این زمینه دستورالعمل هایی صادر خواهد کرد.

خانم اوزلم آری سوی آموزگار بخش خصوصی نیز در مورد نحوه آموزش در مدارس غیردولتی گفت: بنا به دستورالعمل صادره از سوی وزارت آموزش ملی دانش آموزان کلاس های اول، هشتم و دوازدهم در مرحله نخست بطور حضوری آموزش خواهند دید.

وی با تاکید بر اینکه در مدارس بخش خصوصی با استفاده از فناوریهای مدرن و آموزش دانش آموزان توسط آموزگارانشان از طریق اینترنت در سال گذشته صورت گرفت و امسال نیز چنین خواهد بود، گفت: دانش آموزان در مدارس بخش خصوصی که بطور حضوری آموزش می بینند در کلاسهایی با تعداد دانش آموز حداکثر ۱۴ نفر آموزش خواهند دید.

به گفته آری سوی ساعات درسی نیز کاهش یافته و در ساعات تنفس تمامی دانش آموزان ملزم به ترک کلاسها هستند و کلاسها همه روزه ضدعفونی می شود و دانش آموزان نیز با ماسک و محافظ صورت در کلاسها حضور می یابند.

وی با تاکید بر اینکه در ساعات تنفس و زنگ تفریح نیز حداکثر دقت برای رعایت فاصله اجتماعی انجام می شود، گفت: در سال تحصیلی جدید سیستم های آموزش از راه دور جدید تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود.

به گفته خانم آری سوی، روند موجود در شیوع کرونا در نحوه آموزش در سالجاری موثر خواهد بود و از هم اکنون نمی توان گفت که روند آموزشی چگونه خواهد بود.

آقای جم سوینچ که در یک شرکت تهیه مدلهای آموزشی از راه دور اشتغال دارد در زمینه آمادگی ترکیه در زمینه آموزش از راه دور می گوید، مدارس بخش خصوصی در این زمینه آمادگی کامل داشتند و آموزش از راه دور در این مدارس در سالهای گذشته آغاز شده و زیرساختهای لازم در مدارس دولتی نیز در سالهای قبل آغاز و سال گذشته به اتمام رسید.

وی در زمینه محتوی آموزشهای ارایه شده از سوی وزارت آموزش ملی در شبکه های تلویزیونی گفت: آموزش از راه دور شامل تمامی موارد آموزشی که بطور رو در رو انجام میشود، می گردد.

به گفته آقای سوینچ سیستم آموزش از راه دور ترکیه (ایبا) تنها شامل آموزش تلویزیونی نیست و آموزش تلویزیونی تنها یک بخش از این سیستم است، افزود: علاوه بر دانش آموزان و والدین تمامی آموزگاران ترکیه امکان دسترسی به این سیستم را دارند و در این سیستم آموزگاران امکان تبادل تجربیات خود با یکدیگر، آموزش صنفی و موارد مرتبط با محتویات کتابهای درسی را دارند.

وی با تاکید بر اینکه ایبا یک سیستم آموزشی است که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است، افزود: این سیستم یک سیستم هوشمند است و بگونه ای طراحی شده است که  همه روزه توسعه می یابد.

در مورد آموزش در ترکیه در دوران کرونا آنچه که می توان گفت، این است که روند آموزش را کرونا تعیین خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: