۴۴۵۲
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۳۶۸
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه علنی امروز مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج تصمیمات نظارت میدانی به طور شفاف و با جزئیات اجرایی به زودی در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد.
به گزارش فراتیتر، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۶ شهریورماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۲۴ دقیقه و با حضور ۲۴۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.
در ابتدای جلسه محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور با اشاره به نظارت میدانی ۴ روزه مجلس شورای اسلامی از استان خوزستان گفت: ما خود را پیش از این مدیون مجاهدت‌های مردم خوزستان می‌دانستیم، ولی در این مدت، استقبال گرم مردم شریف این دیار از یکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران مرا شرمندۀ خود کرد و خود را بیش از گذشته مدیون آن عزیزان دانستم. وظیفه خود می‌دانم از صحن علنی مجلس شورای اسلامی از مردم سرافراز خوزستان صمیمانه تشکر کنم و دست همة آن‌ها را به گرمی بفشارم.
وی افزود: لازم است از هر ۱۷ نماینده استان تشکر و قدردانی کنم که این مهم بدون همراهی و تلاش آن‌ها حتما ممکن نبود؛ تمامی این عزیزان از حدود ۶ هفتۀ پیش تمام توان خود را به کار بستند تا مشکلات حوزۀ انتخابیۀ آن‌ها و مسائل مردم به درستی شناسایی شود.
رئیس مجلس افزود: ما خود را متعهد می‌دانیم که تصمیمات گرفته شده را با نظارت مستمر تا به سرانجام نهایی رسیدن پیگیری کنیم. خروجی تصمیمات این نظارت میدانی به طور شفاف و با جزئیات به زودی در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد.
قالیباف همچنین از ملت عزیز ایران و عموم مومنان که در ماه محرم، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در اقامۀ عزای سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام، حماسه‌ای درخشان آفریدند صمیمانه تشکر کرد.
 
تصمیمات امروز وکلای ملت در صحن علتی
  • لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.
  • نمایندگان غلامرضا مرحبا و مجتبی توانگر را به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای اقتصاد انتخاب کردند.
  • وکلای ملت ماده ۴۴ لایحه مدیریت خدمات کشوری را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
  • لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی اصلاح شد.
  • نمایندگان با اصلاح طرح یک فوریت حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را اصلاح کردند.
  • نمایندگان لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را اصلاح کردند.
تذکرات وکلای ملت در جلسه علتی امروز
  • جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در تذکری اظهار داشت: مشکلاتی که در موضوع کنکور پیش آمده منجر به گزارشات و اظهار نظرات متناقضی شده است که به دولت، مجلس و جامعه رسیده و باعث شده که بسیاری از داوطلبین و خانواده‌های آن‌ها دچار تناقض شوند.
  • محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی طی تذکری با اشاره به بازگشایی زودهنگام مدارس اظهار داشت: امروز مدارس را بازگشایی کردند بدون اینکه بسیاری از دبیران و معلمان مدارس اطلاعی داشته باشند. بسیاری از مناطق اصلا در مدارس ضدعفونی انجام ندادند البته ما نمایندگانی را از طرف خودمان به مدارس فرستادیم تا ببینیم وضعیت چگونه است.
  • محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ددر تذکری با استناد به ماده ۲۱۶ آیین‌نامه از اینکه ناظرین مجلس در شورای اقتصاد از کمیسیون اقتصادی انتخاب می‌شوند انتقاد کرد و گفت: باید این اعضا از کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شوند.
  • حجت الاسلام علیرضا سلیمی با استناد به اصل ۲۲ قانون اساسی در اخطاری اظهار کرد: طبق این اصل باید حفظ جان، مال، مسکن، حقوق و شغل اشخاص از تعرض مصون باشد. دیروز شاهد بازگشایی مدارس بودیم، اما این نحوه‌ی سردرگمی دولت شبهه‌برانگیز و سوال‌برانگیز است.
  • علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در تذکر شفاهی تاکید کرد که آموزش و پرورش باید براساس قانون اساسی رایگان باشد و زیرساخت‌های آموزش مجازی باید برای تمام دانش آموزان فراهم شود. مجلس باید ورود جدی به مساله آموزش در دوران کرونا داشته باشد.
  • محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز بخشی از آموزش از طریق فضای مجازی دنبال می‌شود، اما متاسفانه زیر ساخت‌های آموزشی لازم در بسیاری از مناطق محروم وجود ندارد. برخی از روستا‌ها حتی از اینترنت نیز برخوردار نیستند.
  • غلامرضا نوری قزلجه در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افزایش ۵۰ درصدی قیمت انواع کود‌های شیمیایی کاملا انگیزه اقتصادی را از کشاورزان به ویژه گندم کاران گرفته است برای جبران این افزایش هزینه‌ها باید قیمت خرید تضمینی مناسبی متناسب با افزایش قیمت‌ها تعیین شود.
  • کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، گفت: حذف ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی و کود شیمیایی باعث گرانی ۱۰ برابر کود و سویا شده و کشاورزان را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است، فکری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.
ناطقان صحن علنی چه گفتند

منصور آرامی اولین ناطق امروز صحن علنی بود که ضمن تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه عنوان کرد: به تمامی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب عزیز باید دغدغه مردم را به گوش مسئولان برسانم. هم اکنون بیش از ۷ ماه است که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش اقداماتی را انجام داده اند لیکن بسیار تاسف آور است که در یک تصمیم ناگهانی اعلام می‌کنند از روز ۱۵ شهریور تمامی مدارس در مناطق قرمز، زرد و سفید به طور کامل بازگشایی شده است.
وی افزود: از مسئولان محترم می‌پرسیم آیا می‌دانید در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان هرمزگان روستا‌های محروم و بدون امکانات این استان هیچ زیرساخت مناسبی جهت فاصله گذاری فیزیکی و تدریس مجازی وجود ندارد و همه والدین در یک بلاتکلیفی عجیبی به سر می‌برند. جالب این است که مدیران، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش نیز خود توجیه نیستند و نشان می‌دهد تصمیمی از سر عجله و شتابزدگی اتخاذ شده است. سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که رییس جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی به دلیل امکان ابتلا به کرونا حضور پیدا نمی‌کند یا زنگ مدارس را به صورت مجازی می‌زند لیکن دانش آموزان کلاس اول یا دوم باید در مدرسه حضور فیزیکی داشته باشند؛ لذا جا دارد تمام دستگاه‌های اجرایی به کمک آموزش و پرورش بیایند. تا خدای ناکرده مشکل دیگری به مشکلات فرزندان ملت افزوده نشود. از هیات رییسه محترم درخواست دارم ستاد ملی مقابله با کرونا در مجلس حاضر شوند و گزارش کاملی از وضعیت موجود به نمایندگان ارائه نمایند.
آرامی یادآور شد: همه می‌دانیم بیماری، تورم و فقر از جمله مسائل و موارد مهم مبتلا به زندگی بسیاری از مردم است و وزارتخانه‌های اقتصادی دولت از جمله کشاورزی، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، انرژی، کشور و ... و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری در یک ناهماهنگی بسیار مشهور وظایف را دنبال می‌کنند و بسیاری از مسائل اقتصادی ناشی از همین امر است.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: حال که کرونا از یک طرف و مشکلات معیشتی از طرف دیگر باعث نگرانی مردم شده است در بسیاری از موارد امکان حل مسائل وجود دارد کوتاهی ننماییم. همچنین انتظار می‌رود دولت روحیه تلاش، تعهد و انقلابی‌گری خود را تقویت کند. نکند دولت خود را پایان راه می‌بیند و، چون در سال آخر است مسائل را رها کرده است.
مهدی سعادتی ناطق بعدی صحن علنی در نطق میان گفت: شکست‌های پی در پی آمریکا را در حوزه مکانیسم ماشه که البته خلاف قانون بود، حاکی از ضعف کشور‌های استکباری در حوزه بین الملل است، اما اگر این اقدامات علیه ایران ادامه یابد، مجلس خروج از NPT را در دستور کار قرار می‌دهد.
سعادتی بیشه سری در ادامه در تذکری به رئیس جمهور و وزرای کابینه بیان داشت: باید به مسأله گرانی‌های لجام گسیخته و تعطیلی بازار توجه شده و ضعف نظارتی در این حوزه‌ها برطرف شود همچنین رئیس جمهور باید وضعیت بازار خودرو و مسکن و توان خرید مردم را از بدو ریاست جمهوری خود تاکنون بررسی کند و برای شرایطی که هم اکنون در کشور ایجاد شده، به مجلس پاسخگو باشد.
 
اعلام وصول سوال ملی نمایندگان از وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات
سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس سوالات اعلام وصول شده فرخی، کریمی فیروزجایی و حاجی دلیگانی از وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات را قرائت کرد.
 
نامه تقدیر نمایندگان خوزستان از قالیباف
علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس نامه تقدیر مجمع نمایندگان استان خوزستان از رئیس مجلس در پی نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه این استان را قرائت کرد.
 
پایان جلسه علنی ۱۶ شهریورماه مجلس
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۱۲ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح چهارشنبه (۱۹ شهریورماه) اعلام کرد. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: