۴۵۲
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۵۵۲
سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت به خط پایان رسید
مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" دوشنبه‌شب با حضور جمعی از مستندسازان و مدیران سینمایی ازجمله حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.
به گزارش روی تیتر به نقل از هنرآنلاین، محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره پیش از آغاز اهدای جوایز بخش‌های مختلف در سخنانی با اشاره به برخی از آمار‌های این رویداد بین‌المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال ۳۵ هزار و ۸۶ مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند و ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم‌ها را تماشا کردند. همچنین ۷۷۳۶ بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود چهار هزار تماشاگر در این رویداد ثبت شد.
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: تعداد ۱۶۸ فیلم در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی ۶۲ فیلم بود. همچنین ۵۴ در بخش مسابقه بین‌الملل، ۲۹ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، ۱۶ فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستند‌های جهان از ۳۹ کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین‌کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهر‌های دور و نزدیک سینما حقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست.

انتظامی: نقطه عطف این دوره جشنواره حضور صنوف در بخش سیاست‌گذاری بود

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگر مراسم اختتامیه در سخنانی گفت: خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم خود جشنواره است که سال به سال موفق‌تر برگزار می‌شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باور‌های غلط می‌کشد. خوشبختانه کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است و من وظیفه خود می‌دانم از زحمات آقای طباطبایی نژاد تشکر کنم، چون بخش عمده فیلم‌های جشنواره محصول تلاش‌های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. این که ایشان به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می‌دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می‌توانند در حوزه سیاست‌گذاری کمک کنند، فیلم‌های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی تنوع خوبی داشتند.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم‌های مستند امسال متنوع بودند. بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن‌ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاست‌گذاری جشنواره است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روز‌ها صرفاً مستند را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد.

انتظامی خاطرنشان کرد: برای سال آینده بودجه‌های حمایتی برای سینمای مستند همچنان که در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ افزایش یافته بود، افزایش می‌یابد. اگر مسئولی سیاستی را اعلام و نتیجه‌اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست؛ بنابراین این تصمیم را در برنامه و بودجه که اعلام می‌شود خواهیم دید. همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه‌ای را برای سامانه‌های درخواستی در نظر بگیریم.

وی در پایان گفت: تداوم رایزنی با دستگاه‌ها برای همکاری و مشارکت در تولید مستند که جلوه‌اش در همکاری با اتاق بازرگانی اتفاق افتاد، نیز شاهد هستیم. ورود دستگاه‌هایی از این دست به خلق ارزش افزوده به شیوه‌ای که در منافع اثر نیز دخیل باشند، نیز کمک می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان به همه برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت تبریک گفت و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.

فهرست برندگان بخش‌های مختلف جشنواره به این شرح است:

بخش ملی:

بهترین فیلم: مرتضی شعبانی تهیه‌کننده "گلوله‌باران"

جایزه ویژه دبیر جشنواره: فرزاد خوشدست کارگردان "خط باریک قرمز"

جایزه ویژه هیئت داوران: محمدصادق اسماعیلی کارگردان "آدور"

سپاس ویژه: سازندگان "مهمانشهر" (مهدی سقط‌چی) و "تار‌های ممنوعه" (حسن نوری)

بهترین کارگردانی مستند بلند: محسن استادعلی برای "خسوف"

بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند: مرتضی پایه‌شناس و حسین مؤمن کارگردانان "گلوله‌باران"

بهترین کارگردانی مستند کوتاه: علی شهابی نژاد برای "آبشار"

بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده: امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت نویسندگان "مهدی که به دنیا آمد"

بهترین فیلمبردار: مرتضی پورصمدی برای "خط باریک قرمز"

بهترین موسیقی: حبیب خزاعی‌فر برای "جایی برای فرشته‌ها نیست"

بهترین تدوین: مرتضی پایه‌شناس برای "گلوله‌باران"

بهترین صدا: انسیه ملکی صداگذار "کاغذ پاره‌ها"

بهترین پژوهشگر: بابک گودرزی‌نژاد طهران برای "ناگفته‌های شهر شلوغ"

هیئت داوران بخش مسابقه ملی: استاد کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان، مونا زندی حقیقی

تقدیر‌های دبیر جشنواره

ناصر زوری شخصیت "مهمانشهر" / محسن اسلام‌زاده کارگردان "زندگی میان پرچم‌های جنگی" / عصمت احمدیان شخصیت اول "بانو عصمت"

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند:

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند: مرتضی شعبانی برای تهیه‌کنندگی "گلوله‌باران"

تندیس ویژه دبیر جشنواره: فرزاد خوشدست برای "خط باریک قرمز"

بهترین مستند از نگاه مخاطبان:

سه فیلم پرمخاطب جشنواره: ۱- "جایی برای فرشته‌ها نیست" ۲- "پروژه ازدواج" ۳- "صحنه‌هایی از یک جدایی"

سه مستند پرفروش جشنواره: ۱- "جایی برای فرشته نیست" ۲- "واکس چه" ۳- "صحنه‌هایی از یک جدایی"

پنج مستند برتر جشنواره از نگاه مخاطبان: ۱- "جایی برای فرشته‌ها نیست" ۲- "صحنه‌هایی از یک جدایی" ۳- "تار‌های ممنوع" ۴- "خط باریک قرمز" ۵- "آدور"

بخش مسابقه بین‌الملل

مستند‌های بلند

جایزه ویژه هیئت داوران (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار مشترک): "قهرمان گله" به کارگردانی تون فان زانتفورت از هلند و "جایی برای فرشته‌ها نیست" به کارگردانی سام کلانتری از ایران

بهترین کارگردانی: (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار): "کنار رینگ" به کارگردانی آندره هورمان تولید مشترک آلمان و آمریکا

لوح تقدیر هیئت داوران: "خسوف" به کارگردانی محسن استادعلی از ایران

هیئت داوران بخش مستند‌های بلند مسابقه بین‌الملل: مهرداد اسکویی (ایران)، زلاتینا روسووآ (بلژیک)، کارول پیکارشیک (لهستان)

مستند‌های کوتاه و نیمه‌بلند

بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار): "حیوانات از نفس افتاده" به کارگردانی لی‌لی تولید مشترک آمریکا و چین

بهترین کارگردانی مستند کوتاه (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار): "آشو" به کارگردانی جعفر نجفی از ایران

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مستند‌های کوتاه و نیمه‌بلند (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار مشترک): "و آنگاه شب فرا می‌رسد" به کارگردانی مایا نواکوویچ تولید مشترک صربستان و بوسنی و "قاشق" به کارگردانی لیلآ پاکالنینا تولید مشترک لتونی، نروژ، لیتوانی

هیئت داوران بخش مستند‌های کوتاه و نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل: رائد فریدزاده (ایران)، وتون نورکلاری (کوزوو)، منگ شیه (چین)

جایزه شهید آوینی

تندیس برنز شهید آوینی (شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال): حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم "کاست"

تندیس نقره شهید آوینی (شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال): امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم "خاطرات موتورسیکلت"

تندیس طلای شهید آوینی (شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال): امیر اُصانلو کارگردان فیلم "پیرمرد و خواننده"

هیئت داوران جایزه شهید آوینی: سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور

جایزه بخش فیلم‌های مستند کارآفرینی

جایزه اول (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال) "من می‌خوام شاه بشم" به کارگردانی مهدی گنجی

جایزه دوم (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال): "رؤیای آب" به کارگردانی به محمد واعظی

جایزه سوم (شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال): "خودکار" به کارگردانی محمد ثقفی

لوح تقدیر: علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم "خودکار" ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم "رؤیای آب" به کارگردانی محمد واعظی

هیئت داوران بخش مستند‌های کارآفرینی: شهاب‌الدین عادل، مهدی باقری، بهراد مهرجو
جایزه شبکه مستند
لوح افتخار و جایزه نقدی: مهدی فارسی کارگردان فیلم "صد سال تنهایی"
جایزه آسیب‌های اجتماعی
جایزه آسیب‌های اجتماعی شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی: "خط باریک قرمز" به کارگردانی فرزاد خوشدست

جایزه هنر و تجربه

تندیس هنر و تجربه و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به‌طور مشترک: سام کلانتری برای کارگردانی "جایی برای فرشته‌ها نیست" و فرزاد خوشدست برای کارگردانی "خط باریک قرمز"
سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" ۱۸ تا ۲۵ آذر در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار شد.