۴۵۲۵
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۳۴۳
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر چرخشی

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی معتقد است سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران و پیام‌های وی در فضای مجازی نشان دهنده این است که اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند فشارهای آمریکا علیه ایران کارساز نبوده و باید نقش فعالتری در دیپلماسی خود ایفا کنند.

به گزارش فراتیتر، محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران اظهارداشت: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران در زمانی انجام شد که چندی پیش شکست آمریکایی‌ها در تحریم تسلیحاتی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رقم ‌خورد. از طرفی پیام‌های وزیر خارجه سوئیس در فضای مجازی نشان دهنده آن است که اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده و باید نقش فعالتری در دیپلماسی خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: برجام می‌توانست فرصتی برای اروپایی‌ها باشد تا در عرصه بین الملل خود را نشان بدهند ولی با توجه به ضعف و اختلافی که بین آنها بود، نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

دبیر سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران جمهوری اسلامی ایران درآمریکا و متقابلا حافظ منافع‌ آمریکا در ایران است و توانسته در سال‌های اخیر این نقش را به خوبی ایفا کند.

جمالی در پاسخ به این سوال که ‌آیا این سفر را می‌توان به معنای فعالتر شدن اروپایی‌ها در مناسبات خود با تهران ارزیابی کرد، گفت: اتحادیه اروپا به خصوص سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به تعهدهای خود در برجام به خوبی عمل نکردند. حتی پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت سال ۹۷، آنها ۱۸ تعهد را به جمهوری اسلامی اعلام کردند که متاسفانه هیچکدام از این تعهدات عملیاتی نشد.

وی درخصوص کانال مالی سوئیس و احتمال توسعه آن اظهارداشت: چند سالی است که تلاش‌های اروپایی‌ها فقط در حد گفتار درمانی باقی مانده است و به رغم اینکه از بیماران سرطانی و صعب العلاج در کشور مطلع است، همکاری چندانی در این زمینه نداشته است و در نهایت بعد از دو سال تاخیر اقدامات اندکی در خصوص انتقال دارو از طریق کانال مالی سوئیس انجام شد.

نماینده پیشین مجلس در عین حال ابراز امیدواری کرد سفر وزیر خارجه سوئیس منجر به فعالتر شدن این کانال شود و در عین حال گفت: هرچند توقع ایران از ارتباط با سوئیس بسیار بیشتر از این مسائل است ولی هرگونه پیشنهادی در این رابطه که به حفظ جان انسان‌ها کمک کند، جمهوری اسلامی از آن استقبال کرده و برای توسعه‌ آن تلاش خواهد کرد.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اروپایی‌ها البته در سالهای اخیر برای مراودات اقتصادی ایران طرح اینستکس را مطرح کردند و با وجود اینکه این طرح کمترین تعهد اروپایی‌ها بود هنوز هم این طرح به سرانجام نرسیده است.

وی در عین حال گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مقرهای سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در ژنو است، جمهوری اسلامی می‌تواند از ظرفیت سوئیس برای توسعه ارتباطات و همکاری‌های خود استفاده کند و چالشها و مشکلات ناشی از کارشکنیهای آمریکا را از طریق سوئیس اعلام نماید.

نماینده سابق مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه با توجه به اظهارات وزیر خارجه سوئیس مبنی بر تلاش وی برای "برقراری حداقل‌های گفت و گو میان ایران وآمریکا" چقدر فضا برای نقش آفرینی سوئیس در این زمینه وجود دارد، گفت:هیات حاکمه کنونی‌آمریکا به ریاست دونالد ترامپ بسیار افراطی و تندرو هستند و ظرفیت لازم را برای اینکه کشوری- حتی سوئیس- در روابط آن با کشور دیگر ایفای نقش کند، را ندارند.

وی ادامه داد: ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود از بسیاری پیمان‌های مهم بین المللی مانند پیمان سازمان بهداشت جهانی، پیمان آب و هوایی پاریس، دادگاه بین المللی لاهه، ‌ برجام و ... خارج شده و به قول دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تحریم‌های ایران از سوی آمریکا به اعتیاد ایالات متحده تبدیل شده است.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: سیاست آمریکایی‌ها بسیارعریان و نشان دهنده قلدری و عدم رعایت موازین حقوقی در صحنه بین الملل و همچنین یکجانبه گرایی آنها است که تلاش دارد هر گونه فعالیت منطقی در دیپلماسی را ناکام کند.

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس، ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ وارد ایران شد. وی در آغاز سفر خود به اصفهان سفر کرد و در ادامه سفر در جشن صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک سوئیس و ایران حضور یافت. کاسیس روز گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری رایزنی کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: