۴۵۲۸
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۳۰۵
سیاسی خارجی

اخبار ویژه

با نزدیک شدن انتخابات آمریکا، رئیس جمهور این کشور بار دیگر موضوع جدایی اقتصادهای واشنگتن و پکن را مطرح کرد و گفت، اگر این دو اقتصاد بزرگ جهان دیگر با یکدیگر داد و ستد تجاری نداشته باشند، آمریکا پولی از دست نخواهد داد.

به گزارش فراتیتر و به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید به مناسبت روز کارگر ضمن آنکه متعهد شد تا فرصت‌های شغلی را از چین پس بگیرد و به آمریکا برگرداند، گفت: هنگامی که به واژه جدایی اشاره می‌کنید، در حقیقت به واژه بسیار جالبی اشاره دارید. در حال حاضر ما میلیاردها دلار از دست می‌دهیم و اگر با چینی‌ها داد و ستدی نداشته باشیم دیگر میلیاردها دلار از دست نمی‌دهیم! به این جدا کردن می‌گویند بنابراین بهتر است از الان فکر کردن به این موضوع را آغاز کنید.

ترامپ که در جریان تلاش‌هایش برای گرفتن وعده‌های خوب از چین برای متعادل کردن کسری گسترده تجاری، مدت‌ها به روابط دوستانه خود با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین می‌بالید، سخت‌گیری به چین را یکی از موضوعات کلیدی کمپین انتخاباتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 قرار داده است. وی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر را که در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است، به داشتن موضع نرم در برابر چین متهم کرده است.

ترامپ گفت: اگر بایدن در انتخابات پیش رو پیروز شود، در حقیقت چین پیروز شده زیرا چین مالکیت آمریکا را بدست می‌آورد.

بایدن نیز به نوبه خود از فاز اول توافق تجاری ترامپ با چین انتقاد کرده و گفت: این توافق غیر قابل اجرا و پر از تعهدات مبهم، ضعیف و بازیافت شده از جانب پکن است.

ترامپ متعهد شده که در آینده دولتش قراردادهای فدرال با کمپانی‌هایی که متعلق به چین هستند را ممنوع می‌کند و پکن را "به خاطر آنکه اجازه داد ویروس کرونا به سراسر جهان گسترش یابد" به پای میز محاکمه خواهد کشاند.

وی گفت: ما آمریکا را به ابرقدرت تولیدی جهان تبدیل خواهیم کرد و یکبار برای همیشه به وابستگی‌مان به چین پایان خواهیم داد. چه از طریق جدایی داد و ستد و چه از طریق اعمال تعرفه‌های شدید همانند آنهایی که در حال حاضر اعمال کرده‌ام، به وابستگی‌مان به چین پایان خواهیم داد چرا که نمی‌توانیم به چین تکیه کنیم.

ترامپ افزود:‌ ما فرصت‌های شغلی را از چین پس گرفته و آنها را به آمریکا باز می‌گردانیم و تعرفه‌هایی را بر کمپانی‌هایی که آمریکا را به خاطر ایجاد فرصت‌های شغلی در چین یا کشورهای دیگر رها کرده‌اند، اعمال خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: