۴۵۴۵
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۳۸۰
معاون عملیات بازار کارگزاری الوند مطرح کرد:
در جلسه‌ای که با کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم، شاهد عزم جدی مجلس شورای اسلامی برای حمایت مستمر از بازار سرمایه بودیم. موضوع مالیات بر عایدی سرمایه‌بر سهام از نظر من منتفی است. این موضوع به صورت غیر کارشناسی مطرح شد.
به گزارش فراتیتر، چند هفته‌ای است که شاهد نوسان در بازار سرمایه هستیم و به واسطه گسترش سهامداری مردم دغدغه جامعه در خصوص آینده این بازار افزایش یافته است. حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت از بازار سرمایه در روز‌های اخیر، امیدواری‌ها را برای ثبات، بیشتر کرده است. روز گذشته کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تعدادی از فعالین بازار سرمایه برای بررسی‌های کارشناسی بیشتر دعوت به عمل‌آورده بود. در این رابطه مهدی سوری معاون عملیات بازار کارگزاری الوند به خبرنگار فراتیتر گفت: در جلسه‌ای که با کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم، شاهد عزم جدی مجلس شورای اسلامی برای حمایت مستمر از بازار سرمایه بودیم. آنچه در جلسه با نمایندگان مشهود بود، حمایت‌های آن‌ها از بازار سرمایه کارشناسی شده بود. در صورتی که در گذشته شاهد این حمایت‌ها نبودیم و این روند تأثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد بود. از سوی فعالین بازار سرمایه نیز پیشنهاد‌هایی به این کمیته ارائه شد که به کمیسیون اقتصاد ارسال خواهد شد و در صورت صلاح‌دید در گزارش‌های نظارتی و صحن علنی نیز مطرح خواهد شد.
سوری ضمن اشاره به شرایط موجود بازار سرمایه اظهار داشت: مشکل از زمانی شروع شد که شاهد ورود دولت به بازار سرمایه بودیم. این حضور روال‌های استاندارد بورس را تغییر داد. بار‌ها به تبعات منفی سهام عدالت و‌ای تی اف‌های دولتی اعتراض داشته‌ام. همچنین به لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل جذب سهام نیز معترض هستم. زمانی که روال‌های استاندار هر بازاری تغییر کند، تعادل آن بازار بر هم می‌خورد. حمایت‌های موجود از بازار از طریق خرید سهم‌های خاص این بازخورد را می‌دهد که اگر بازار مثبت شود، در اثر حمایت‌های دستوری و خرید سهم است. تا زمانی که حمایت از بازار وجود دارد، افراد سهم خود را حفظ می‌کنند و اقدام به خرید می‌کنند، اما زمانی که حمایت‌ها برداشته شود، اقدام به فروش می‌کنند.
وی افزود: در صورتی که شکل حمایت به نحوی باشد که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را یک پایگاه امن بدانند، در این بازار اقدام به سرمایه گذاری خواهند کرد. پول سرمایه‌گذاران خرد است که از بازار حمایت می‌کند. در این شرایط بهتر است حقوقی‌ها به جای خرید سهام شرکت‌ها با پشتوانه سرمایه خود برای حمایت بیشتر، اوراق اختیار فروش منتشر کنند. از این طریق سرمایه‌گذار می‌داند که اگر سهم خود را نفروشد، تا ۶ ماه دیگر حداقل به اندازه سود بانکی منتفع خواهد بود. در نتیجه سرمایه‌گذار برای فروش تعجیل نمی‌کند و این روند منجر به کاهش فشار فروش خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تأکید کرد: نگرانی مردم در شرایط حاضر قابل درک است و شرکت ما در جلسات مجلس و اظهارنظر‌ها به واسطه این دغدغه‌ها است. خیلی از افراد سرمایه‌های ضروری زندگی خود را وارد بورس کرده‌اند. مردم دغدغه دارند که دسترنج یک‌عمر زندگی را از دست ندهند. امیدوارم با عزم شکل گرفته در دولت، مجلس و سازمان بورس اوضاع بهتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم تا خاطره بد از ذهن مردم پاک شود و اعتماد آن‌ها از بین نرود.
سوری در پایان در خصوص سرانجام طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: موضوع مالیات بر عایدی سرمایه‌بر سهام از نظر من منتفی است. این موضوع به صورت غیر کارشناسی مطرح شد و به موقع مانع آن شدند، اما بر روی سایر سرمایه‌گذاری‌ها، عزم گذاشتن مالیات است. مشکل فعلی در این رابطه، نبود ابزار موردنیاز در خصوص معاملات سکه، دلار، ملک، خودرو و بازار‌های موازی است. در خصوص اخذ مالیات از سود مردم در بازار سرمایه عزمی وجود ندارد. همه به دنبال حمایت از این بازار هستند. افرادی که خریدوفروش سهم می‌کنند، موقع فروختن سهم مالیات پرداخت می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: