۴۵۴۸
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۴۸۷
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کووید۱۹ و با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار می شود.

به گزارش فراتیتر، علیرضا رئیسی روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیبهای جدی به خانواده و جامعه وارد کند.
وی با اشاره به وظایف سنگین زنان در مواجهه با همه گیری کووید ۱۹ خاطر نشان کرد: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در این همه گیری، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بدرفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و... آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می کند.
رئیسی گفت: در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستانهای کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند. هفته آخر مهر همزمان با هفته ملی سلامت بانوان امسال به این وجه مهم همه گیری کووید ۱۹ توجه ویژه ای معطوف خواهیم داشت.

رئیسی گفت: بر این اساس، پنجشنبه۲۴ مهر، زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید ۱۹؛ جمعه۲۵ مهر روز پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان کووید ۱۹؛ شنبه۲۶ مهر به نام « شیوه زندگی سالم زنان و کووید ۱۹ با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کووید۱۹» نامگذاری شده است.

وی افزود: یکشنبه ۲۷مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید۱۹؛ دوشنبه ۲۸مهر روز زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید۱۹؛ سه شنبه ۲۹مهر روز نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹ و چهارشنبه ۳۰مهر روز پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید۱۹ نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: