۴۵۵۷
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۴۴۰
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی مجلس
علی خضریان از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی درخصوص علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و انحصار واردات گندم برای افراد خاص نظیر سعید حجاریان، با در نظر گرفتن مهلت دو هفته ای برای رفع این مشکلات، به صورت مشروط قانع شد.

به گزارش فراتیتر، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۳ دقیقه و با حضور ۲۴۰ نفر از نمایندگان آغاز شد.
سؤال علی خضریان نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس از وزیر محترم جهاد کشاورزی یکی از مهم‌ترین دستور کار‌های نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس است.

تصمیمات امروز وکلای ملت در صحن علنی

  • نمایندگان مردم در خانه ملت، اختیار تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی را به هیات رئیسه مجلس واگذار کردند.
  • رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده آزادشهر و رامیان در مورد زلزله اخیر حوزه انتخایبه از کمیسیون عمران خواستار بررسی ابعاد این موضوع شد.
  • رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور رفع ابهامات نمایندگان و برطرف کردن ایرادات شکلی طرح مربوط به اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی را به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد.
  • طرح نظام رتبه‌بندی معلمان و تشکیل استان گلساران توسط عضو هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
  • عضو هیأت رئیسه مجلس طرح نظام رتبه‌بندی معلمان و سؤال ملی دهمرده نماینده زابل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عدم اجرای فیبرنوری در استان‌های مرزی را اعلام وصول کرد.
  • دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد.
  • طرح تحول در صنعت و بازار خودرو به صورت عادی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
تذکرات وکلای ملت در جلسه علتی امروز
  • سیدکاظم موسوی در تذکری گفت: بر ضرورت حمایت دولت از سرمایه‌های خرد در بورس تأکید کرد.
  • الیاس نادران در تذکری با استناد به ماده ۱۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بیانیه‌هایی که در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود باید به امضای حداقل نصف مجموع نمایندگان برسد. در جلسه گذشته آقای قالیباف اجازه دادند بیانیه نمایندگان خوزستان در تشکر از سفر ایشان به این استان قرائت شود در حالی که تنها ۱۵ یا ۱۶ امضا داشت. اگر این موضوع باب شود از فردا هر ۱۵ نفر توقع دارند بیانیه‌شان قرائت شود.
  • فاطمه مقصودی در تذکری با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی بیان کرد: رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات رفاهی برای مردم یک اصل از قانون اساسی است مبارزه با بی‌عدالتی و رفع تبعیض یکی از پیام‌های قیام عاشوراست. چند سالی است که در کنار ظهور حقوق‌های نجومی مدیران تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان و نیرو‌های شرکتی، قراردادی، پیمانی، بخش خصوصی با نیرو‌های رسمی مشهود است.
  • محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی بیان کرد: گرانی کود و سم کشاورزی برای کشاورزان به شدت مشکل‌آفرین شده است. کود و سم کشاورزی به نوعی هستی کشاورز است و این روند کشاورز را با خاک یکسان می‌کند. چه مافیایی پشت این قضیه حضور دارد که با اینگونه افزایش قیمت‌ها قشر ضعیف جامعه را نابود می‌کند.
  • سید سلمان ذاکر در تذکری اظهار کرد: ارکان سازمان بورس دارای اساسنامه، هیات مدیره، رییس، بازرس و حسابرس است، آن‌ها باید برای حفظ، ثبات و آرامش در بورس اقدام کنند. آن‌ها قسم خورده مصالح کشور را رعایت کنند که اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد، یعنی تجربه کافی در اداره بورس ندارند. مردم در بورس سرمایه گذاری کرده اند، نهاد عمومی غیردولتی و حاکمیتی که یک شبه قفل کرده و هزار هزار میلیارد ضرر به مردم وارد کرده است، لذا اگر قصور و تقصیری در اداره بازار بورس وجود دارد درخواست می‌کنیم که قوه قضاییه و سازمان بازرسی به این موضوع مهم رسیدگی کنند.
  • روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری به هیات رییسه خواستار در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت آرا شد.
ناطقان امروز مجلس چه گفتند؟
مهدی ظعیانی اولین ناطق صحن علنی مجلس گفت: امروز مردم از همه ما نمایندگان خود می‌پرسند علت گرانی‌های اخیر چیست؟ علت اتفاقات بازار مسکن ارز و خودرو و علت ریز‌های اخیر در بازار بورس چیست؟ چطور قیمت‌هایی که تا دو سال قبل بیشتر به شوخی شبیه بود امروز باور پذیر شده است، به عنوان یک متخصص در حوزه اقتصاد عرض می‌کنم این ثمره تلخ بی توجهی به سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، عدم تمرکز بر اصلاح ساختار‌های اقتصادی کشور و هفت سال جستجوی حل مسائل و مشکلاتی اقتصاد کشور در خارج مرز‌ها است.
این نماینده مجلس عنوان کرد: بانک مرکزی و دولت به مردم گزارش دهد برای حل مسئله نقدینگی و رفتار بانک‌های دولت، خصوصی و خصولتی در اقتصاد کشور چه کرده است این ثمره عدم توجه به تسهیل تولید و ایجاد زیر ساخت‌های صادراتی و ارز آوری است که یک شبه حل نمی‌شود، اما هفت ساله می‌شد حل کرد. این ثمره تلخ عدم توجه به خام فروشی و ایجاد ظرفیت پالایش نفت و تولید فرآورده در داخل است که امروز می‌توانست تحریم پذیری کمتری داشته باشد، اما در هفت سال گذشته غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میراث دولت قبل است کاری دراین زمینه نشده است.
زهره سادات لاجوردی ناطق بعدی جلسه امروز مجلس گفت: همان‌ها که اسناد ننگین ۲۰۳۰ و معاهده پاریس را به کشور تحمیل کردند، همان‌ها که بنای زندگی اشرافی مسئولان و حقوق‌های نجومی را در جمهوری اسلامی گذاشتند، همان‌ها که برای تحریم کشور به آمریکایی‌ها نامه نوشتند؛ نمایندگان محترم ما موظف هستیم با هوشیاری و شناخت درست شرایط کشور و رصد اولویت‌ها با محوریت گره گشایی از امور اجرایی کشور از این فرصت خدمتگزاری به مردم نهایت استفاده را کرده و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی در مقابل کارشکنی‌ها و فشار‌های همه جانبه‌ای که علیه کشور ایجاد می‌کنند مقاومت کنند.
لاجوردی در ادامه با بیان اینکه در عرصه قانونگذاری استحکام و کارایی قوانین مصوب می‌تواند این مهم را محقق کند، گفت: راهکار آن عمل به سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری است که چندی پیش توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد چنانچه قوانین جامع و مانع با رعایت این سیاست‌های تصویب شود، امکان سوءاستفاده از آن‌ها به حداقل خواهد رسید.
وی همچنین با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته مواد غذایی، مسکن، خودرو کمر طبقات متوسط و پایین‌تر را شکسته است، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات حلال بسیاری از مشکلات فضای مجازی است. باید به تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری و مسکن توجه شود.
رضا تقی پور انوری نیز در نطق میان دستور خود، گفت: فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می‌کند، مثل انقلاب صنعتی که یک بحث جدید در تمدن غربی شد و نشانه این حرکت نیز امروز پیدا شده است. گسترش روز افزون قابلیت‌های فضای مجازی، جهانی شدن ارتباطات، انفجار اطلاعات و فناوری‌های نوظهور موجب مطرح شدن پارادایم‌ها، رویکرد‌ها و مفاهیم نوین شده است.
تقی پور انوری تاکید کرد: متأسفانه امروز با ناکارآمدی دولت در عرصه‌های مختلف شاهد رنج و مشقت مردم در عرصه‌های مختلف هستیم و با رشد فزاینده شاخص بورس در بازار سرمایه، شاهد این هستیم که اقتصاد ملی با رکود تورمی در کنار بی ثباتی در بازار ارز مواجه شده است. متأسفانه دولت با طرح مسائل انحرافی مثل پیش فروش نفت زمینه‌هایی را برای کاهش قیمت سهام ایجاد کرد و شاهد هستیم که رنج دیگری به رنج‌های مردم ایجاد شد.
جلیل رحیمی جهان آبادی دیگر ناطق امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان جدیدالورود به مجلس عنوان کرد: زمانی که در این مجلس حضور نداشتید گمان می‌کردید مشکل مجلس اصلاح طلبان هستند، اما امروز می‌بینید که مشکل کشور نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی بلکه فرصت طلبان و تصمیم گیرندگان در سایه در کشور هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه‌ها را نه وزرا بلکه مافیا‌های کنار آن‌ها هدایت می‌کنند، تصریح کرد: نقش وزیر در تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت و آموزش و پرورش بسیار کم است.
رحیمی جهان آبادی با اشاره به تصمیمات و اقدامات ستاد کرونا، گفت: بعد از دو هفته محدودیت بازگشایی بدون دلیل مدارس صورت گرفت و اکنون بچه‌های مردم و معلمان در خطر هستند، اما کسی پاسخگو نیست؛ وزیر و رئیس جمهور با خنده اعلام می‌کنند که هرکس خواست مدرسه نرود و یک سال ترک تحصیل کند در حالی که این شیوه مدیریت در کشور نیست.
احمد محرم‌زاده نماینده اهر و هریس در نطق میان دستور اظهار داشت: وضع مردم به دلیل گرانی بد است و سفره مردم کوچک شده لذا از مجلس انقلابی انتظار داریم اقدامات عملیاتی خود را انجام داده تا مردم از مشکلات رها شوند. مردم با مشکل تامین مسکن مواجه هستند در حالی که دولت طبق اصل ۳۱ قانون اساسی وظایفی را در این باره بر عهده دارد که باید آن را اجرا کند. دولت باید تبعیض را در وزارت آموزش و پرورش از بین ببرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ضرورت حمایت از بازار، بورس و صندوق‌ها و شرکت‌های بازار گردان باید عملیاتی شود این در حالی است که حمایت از بازار در همه دنیا از سوی صندوق‌های حمایت و تثبیت انجام می‌شود. شورای عالی بورس باید راهکار‌های عملیاتی را در این باره اتخاذ کند و شرایط عرضه و تقاضا را در بازار بورس به تعادل برساند.
 

علی خضریان در جریان طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در مورد علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ و انحصار واردات گندم برای برخی افراد گفت:‌ در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی بخش کشاورزی، تعیین کننده دانسته شده و بر لزوم خوکفایی تأکید شده است. همچنان که رهبر معظم انقلاب هم در تأکیدات موکد و ادامه مسیر نورانی امام (ره) بر خودکفایی خصوصا در کالاهای استراتژیکی مثل گندم تأکید کردند.

وی با بیان اینکه کشاورزی یک امر حاشیه‌ای نیست بلکه پایه، زیربنا و اساس توسعه است، افزود:‌ در کلام امام (ره) مجلس و کشاورزان در رأس امور دانسته شده‌اند. یکی از فلسفه‌های وجودی ما در مجلس حمایت از کشاورزان و تولیدگرانی است که مظلومانه در این کشور زحمت می‌کشند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اهمیت خودکفایی در تمام کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که میل به استقلال دارند، گفت: گندم از محصولات اساسی کشاورزی است و آمریکا، روسیه، چین، هند و بسیاری کشورهای دیگر برای صادرات این محصول برنامه‌های راهبردی دارند. اگر می‌خواهید کشور را با الگوهای آمریکایی اداره کنید حداقل اینجا از آن‌ها یاد بگیرید. نمی‌شود همه چیز را به غرب واگذار کنیم و تولید را زمین‌گیر کنیم.

خضریان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با رویکرد آینده‌نگرانه خود از دهه ۸۰ خودکفایی را در دستور کار قرار دادند که این امر در سال ۸۳ محقق شد ولی استمرار نیافت. در دو سال گذشته هم مسئولان دولت و وزرای جهاد کشاورزی می‌گویند ما در تولید گندم خودکفا هستیم. چرا حتی آقای خاوازی با اعلام این حرف خلاف واقع که ما خودکفا شده‌ایم زمینه این را فراهم می‌کنند که همه نظاره‌گر ورشکستگی ما باشند که کشور را دچار بحران می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مواد ۶ و ۷ سیاست اقتصاد مقاومتی در مورد تامین امنیت مواد غذایی گفت: متاسفانه به این موضوع بی توجهی شده و ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال ۹۴ حذف شده که بی سابقه است انگار جریانی می خواهد با دست خود ما را در داخل کشور زمین گیر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چگونه افرادی که اقدام به ثبت شرکت در حوزه واردات کالاهای اساسی می‌کنند تحت لوای یک شرکت خانوادگی چندین محموله از  جمله گندم وارد کردند که این امر در کنار حذف ردیف اعتباری گندم به تولیدات این کالای استراتژیک ضربه زده است.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه کسانی ارز ۴۲۰۰ تومانی و دولتی را در اختیار  این ها قرار دادند که بدون تخصص وارد کننده باشند، تا خرید تضمینی دولت بدون فایده باشد.

خضریان میزان تولید گندم را نشان دهنده تناقض‌های آشکار آماری عنوان و خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید شده و بیش از یک میلیون تن گندم وارد شده و در سال ۹۷، ۱۳.۸ میلیون تن گندم تولید شده و ۵۴۹ هزار تن گندم وارد شده است که ما شاهد اختلاف ۳.۵ میلیون تنی در این سه سال هستیم. همچنین متوسط مصرف گندم ۱۴.۲ میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به ذخایر ۱۷ میلیون تنی گندم در سال ۹۸ گفت: واردات سه میلیون تن گندم از اسفند سال قبل تا مرداد ماه سال فعلی در حالی است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی باید ۴ میلیون تن دیگر واردات صورت گیرد که این به معنای ورشکستگی و واماندن ما از ارزش‌ها و آرمان‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که  دولت موظف به خودکفایی در محصولات راهبردی است، تصریح کرد: متاسفانه تنها حمایت دولت خرید تضمینی است دولت باید هر سال  نرخ خرید گندم را پیش از شروع فصل کشت و متناسب با هزینه‌های تولید و تورم اعلام کند، اما در سه سال اخیر قانون به درستی اجرا نشده و این خطر ایجاد شده که امنیت غذایی ما با چالش مواجه شود. در واقع دولت ۱۲ و ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه به کشاورزان خارجی و وارد کنندگان پرداخت کرده است.

خضریان با بیان اینکه برخی آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در مورد خودکفایی گندم غیر واقعی است، گفت: ادعای خودکفایی گندم در هنگام اخذ رای اعتماد وزیر جهاد کشاورزی تبلیغ شد و پنجم شهریور به مناسبت هفته دولت اعلام خودکفایی شد در حالی که شهریور و تیر بیشترین واردات صورت گرفته است.

خضریان یادآور شد:  ما به آقای وزیر دو هفته فرصت می‌دهیم یا زمینه رفع مشکلات کود و فسفاته و سایر مشکلات را فراهم کند و پاسخگوی وضع نابسامان فعلی باشد یا استیضاح ایشان را رقم می‌زنیم. توصیه من این است که اگر اختیار ندارید یک روز هم نمانید. در ادامه علی خضریان نماینده تهران اعلام کرد این سوال را به رای مجلس نخواهد گذاشت.

نمایندگان نگران خودکفایی در تولید گندم نباشند/واردات کاهش یافته است

کاظم خاوازی ضمن پاسخ به سوال نماینده تهران در خصوص علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ و انحصار واردات گندم برای برخی از افراد خاص چیست؟ بیان کرد: این سوال به سال‌های ۹۳ و ۹۴ بازمی‌گردد و همان طور که مطلع هستید بنده از اردیبهشت‌ماه وارد وزارتخانه شدم اما به احترام آقای خضریان همه اسناد را عادلانه بررسی کردم. براساس ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت طرح‌های تملک دارایی در بازه‌ زمانی مشخص شروع شده و در زمان مشخصی نیز پایان می‌یابد. طرح خودکفایی گندم نیز از سال ۸۲ آغاز شده و در سال ۹۲ پایان یافته است. هدف از این طرح تولید ۱۱۷.۳ میلیون تن گندم بوده است که در این طرح ۱۴۱ میلیون تن گندم تولید شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح خودکفایی گندم در فاصله سال ۸۲ تا ۹۲ اجرایی شده است و طرح دیگری تحت عنوان ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده و جایگزین این طرح شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد:‌ براساس بررسی‌هایی که بنده انجام داده‌ام در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۴۹.۵ میلیون تن گندم تولید شده است که به طور میانگین سالیانه ۹.۹ میلیون تن می‌شود اما در پنج سال بعد از پایان این طرح و آغاز طرح خوداتکایی در محصولات راهبردی، تولید گندم به ۶۵.۲ میلیون تن رسیده است که به طور میانگین سالانه ۱۲ میلیون تن می‌شود. از نظر خرید نیز در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۹۲ میلیون تن گندم خریداری شده است و در پنج سال بعد از پایان این طرح ۴۵ میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد:‌ در حوزه واردات نیز در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۱۹ میلیون تن واردات داشته‌ایم و در پنج سال بعد از پایان این طرح و آغاز طرح جدید میزان واردات به ۵.۴ میلیون تن رسیده است. این نگرانی که به تولید گندم آسیب وارد شود براساس آمار رد شده و اعتبارات طرح خودکفایی در طرح جایگزین مورد حمایت قرار گرفته است.

وی در ادامه پس از استماع صحبت‌های نماینده تهران بیان کرد:‌ بنده با نکاتی که آقای خضریان مطرح کردند موافقم اما چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. زمانی که ردیف اعتباری برای خوداتکایی در محصولات راهبردی به وزارتخانه تزریق شد شاهد اتفاقات خوبی در تهیه بذر، مکانیزاسیون، در تهیه کود و تهیه سایر نهاده‌های کشاورزی بود که باعث تثبیت تولید گندم شد. ما برای مصرف داخل هیچ نیازی به واردات نداریم و به میزان مصرف در داخل کشور تولید گندم صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به میزان نیاز کشور گندم در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: هر کشوری باید ذخایر استراتژیکی در زمینه محصولات راهبردی داشته باشد که میزان آن بین ۳ تا ۵ میلیون تن می‌باشد. وارداتی که توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته به منظور تأمین ذخایر استراتژیک کشور بوده است و باید در نظر داشته باشیم که از برج ۵ سال ۹۸ مدیریت واردات از جهاد کشاورزی خارج شده است. اما آنچه که واضح است به میزان تقاضای داخل و مصرف مردم تولید گندم در کشور محقق شده است. بعضی از دوستان می‌گویند اعداد و ارقام مصرف شده با میزان خرید فاصله دارد. باید در نظر داشت که ما هر ساله در اسفندماه وزن خوشه‌های گندم را در کل کشور برآورد می‌کنیم و البته هیچ کشاورزی الزامی برای فروش گندم خود به دولت ندارد. ما حدود ۶۷ درصد از وزن گندم برآورد شده بر روی خوشه‌ها را خریداری می‌کنیم که البته عوامل مختلفی بر روی آن تأثیرگذار است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ۶۷ درصد گندم به صورت خرید تضمینی خریداری می‌شود. ۸.۵ درصد آن به عنوان بذر در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد. ۱۰ درصد آن مصرف خوراک دام و طیور است و ۷ درصد آن به صورت ضایعات از بین می‌رود و ۱۵ درصد آن توسط کارخانجات خریداری می‌شود. اما آنچه که مسلم است تولید گندم به اندازه نیاز کشور در پنج سال گذشته تثبیت شده است. ما ۷۰ درصد از گندم مورد نیاز کشور را از طریق کشت آبی به دست می‌آوریم. هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند تا سرمایه‌گذاری در این حوزه برای مکانیزاسیون‌ کردن کشاورزی و تهیه ماشین‌آلاتی نظیر کمباین، تراکتور و سمپاش صورت گیرد تا تولید گندم افزایش یابد. در سال‌های گذشته برای مکانیزاسیون کردن تولید گام‌های خوبی برداشته شده است اما تا حد مطلوب فاصله دارد.

وی افزود: بحث قیمت‌گذاری نیز می‌تواند در این حوزه موثر باشد. بنده امسال تمام تلاش خود را در دولت به کار گرفتم تا قیمت خرید تضمینی از کشاورزان به گونه‌ای باشد که کشاورز ترغیب به کاشت گندم شود. در خصوص کود نیز بنده با جدیت این موضوع را در دولت دنبال می‌کنم. در زمینه کودهای نیتروژنی مشکلی در تولید داخل وجود ندارد و جلوی افزایش قیمت آن گرفته شده است اما در کودهای فسفاتی و پتاسی که به ترتیب ۴۰۰ هزار تن و ۲۰۰ هزار تن نیاز واردات داریم در حال رایزنی برای تأمین آن به اندازه کافی بوده‌ایم. همچنین در حال تهیه کودهای ترکیبی هستیم تا قیمت کودهای مذکور کاهش یابد.

وی در پایان بیان کرد: از نمایندگان نیز انتظار داریم تا در بودجه سال آینده ما را یاری کنند. بنده در حال رایزنی هستم تا کارهایی برای تأمین نهاده‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد. وارداتی که در حوزه گندم صورت می‌گیرد صرفا برای تأمین ذخایر استراتژیک است. در حوزه نهاده‌های دامی نیز ما مشکلی نداریم.

 

 
پایان جلسه علنی ۱۹ شهریورماه مجلس
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۲۴ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح یکشنبه (۲۳ شهریورماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: