۴۵۵۹
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۳۷۴
مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای سلامت دانش‌آموزان در مدارس و تشریح پروتکل سلامت در این زمینه پرداخت.

به گزارش فراتیتر، سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ حدود دو هفته زودتر از روال هر سال از شنبه ۱۵ شهریور آغاز شد؛ قرار شد در تمام مناطق چه سفید، چه زرد و چه قرمز، مدارس دایر باشد البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین مقرر شد که این حضور اجباری هم نباشد و بنا بر نظر والدین، دانش‌آموزان از آموزش حضوری، تلویزیونی، مجازی یا ترکیبی استفاده کنند.

حالا ۴ روز از آغاز سال تحصیلی گذشته است و امروز پنجمین روز سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ آغاز می‌شود؛ در همین مدت برخی هم به دنبال فضاسازی و ایجاد تشنج و اضطراب در بین مردم هستند و چند کلیپ در فضای مجازی دست به دست شده است مبنی بر اینکه دانش‌آموزی در مدرسه بیهوش شدند و این موضوع را به کرونا مرتبط کردند؛ البته تا الان هیچکدام از مناطق آموزش و پرورش استان‌ها این موضوع را تأیید نکردند.

حتی روز گذشته در فضای مجازی پیامی منتشر شد که نویسندگان آن مدعی شده بودند طی ۲۴ ساعت گذشته، تست کرونای ۳۷ دانش‌آموز هفت تا ۱۰ ساله در شهر سیرجان و در مدرسه مثبت شده است؛ شایعه‌پردازان در ادامه اعلام کرده‌اند که حال ۱۶ نفر از این دانش‌آموزان هم وخیم است! رئیس روابط عمومی دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان با تکذیب این ادعا گفت: «مجموع بستری‌شدگان کرونا در دو بیمارستان امام رضا (ع) و غرضی شهرستان سیرجان تا ظهر سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه، ۱۸ نفر بوده است و در بین بستری‌شدگان هم هیچ کودک و نوجوانی نداریم».

در خصوص سلامت دانش‌آموزان در مدارس به سراغ محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش رفتیم و با وی در خصوص تأمین سلامت دانش‌آموزان در مدارس به گفتگو نشستیم.

* تا چند روز قبل از شروع سال تحصیلی قرار بود که مدارس کشور متناسب با وضعیت سفید، زرد و قرمز بازگشایی شوند، اما چند روز قبل از شروع سال تحصیل مقرر شد که همه مدارس باز شوند و معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم بخشنامه‌ای را ۱۲ شهریور به مدارس ارسال کرده است؛ به نظر شما به عنوان مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش چقدر مدارس ما آمادگی داشتند که وارد سال تحصیلی جدید شوند و چه اقداماتی انجام شده بود؟

مصوبه ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور، تقریباً مربوط به حدود ۴۰ روز قبل است یعنی برای این چند روز نیست. در این مصوبه قبلا اعلام شده بود که سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور شروع می‌شود و بر اساس همین وضعیت هم اعلام شده بود که مدارس آمادگی پیدا کنند و یکسری اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌ها نوشته شود و این کلیات از قبل دیده شده بود.

اگر تعداد دانش‌آموزان بیشتر از آمار، ارقام و نُرمی شد که در پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردیم از شیوه نوبت‌دهی و تقسیم دانش‌آموزان استفاده کنند

پیش‌بینی اولیه این بود که در مناطق با وضعیت قرمز اصطلاحا مدارس به صورت حضوری باشد یعنی اصلاً بازگشایی نشوند و در مناطق زرد و سفید، مدیریت‌شده بازگشایی شوند، اما بعدا تصمیم جدیدی که به ما اعلام شد، این بود که مدارس را در تمام فضا‌ها می‌توانید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر کنید و بر اساس همین هم بود که اعلام کردند مدارس باز باشد.

البته همانطور که ذکر کردم باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی باشد و اگر تعداد دانش‌آموزان بیشتر از آمار، ارقام و نُرمی شد که در پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردیم از شیوه نوبت دهی و تقسیم دانش‌آموزان استفاده کنند.

* سوالم این است که شیوه نامه بازگشایی مدارس در مرداد ابلاغ شد و بر اساس آن، ۳ سناریو پیش‌بینی شده بود که مناطق سفید، زرد و قرمز بود و با توجه به اینکه مدارس در شرایط خاص به سر می‌بردند یعنی اکثر مناطق در شرایط قرمز و زرد بودند، این ذهنیت ایجاد شده بود که این مدارس باز نمی‌شود و تنها یکسری از مدارس روستایی و عشایری که در مناطق سفید هستند، بازگشایی می‌شوند. به همین دلیل از نظر اینکه مدیر مدرسه بخواهد نگرانی و دغدغه مواد شوینده داشته باشد، وجود نداشته است، ولی آن زمانی که اعلام می‌شود همه مدارس باید باز شوند، نگرانی‌ها و بحث‌ها به وجود آمد. از این نظر مدارس آماده بودند؟

درست است؛ بحث تهیه مواد بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی و آمادگی مدارس برای بازگشایی از قبل اعلام شده بود و مختص این دو روز نبود، اما چون اعلام شده بود که مدارس در مناطق قرمز به هیچ عنوان باز نمی‌شود، این نکته درست است و قبل از این بحث، قرار بود آموزش در این مناطق به صورت مجازی باشد، اما با استدلال‌هایی که مطرح شد مانند اینکه در همه مناطق باید پروتکل‌ها را رعایت کرد، هنوز در ابتدا ارتباطات دانش‌آموزان شکل نگرفته است، کتاب تحویل نگرفته‌اند و معلوم نیست که وضعیت کرونا چگونه خواهد بود، مقرر شد که مدارس باز باشد و بچه‌هایی که مراجعه می‌کنند، معلمشان را ببینند و بعد روش حضور یا عدم حضورشان را اعلام کنند که می‌خواهند به صورت حضوری باشند یا به صورت غیر حضوری از فضای مجازی استفاده کنند. در این فرصت مدارس یک سری اقدامات را انجام داده بودند و قرار شد که از ۱۵ شهریور تمام مدارس باز باشد.

* همان زمان که قرار شد همه مدارس باز باشد از نظر معاونت تربیت بدنی و سلامت و به ویژه اداره کل سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، آیا مدارس آمادگی بازگشایی از نظر سلامت دانش‌آموزان را داشتند یا خیر؟

مدارس متفاوت هستند و همه یک نوع و در یک سطح نیستند. حدود ۱۱۰ هزار مدرسه داریم که ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی هستند و حدود ۹۰ هزار مدرسه دولتی هستند. از مدارس کانکسی، چادری و کپری داریم تا مدارسی که جدیدساز هستند و برخی کلاس‌ها با وسعت ۴۰ متر و امکانات مناسب و به روز دارند.

همان زمان اعلام شد شرط بازگشایی این است که مدرسه آمادگی لازم را داشته باشد و اتفاقاً برخی از مدارس روز شنبه اصلاً باز نشدند یعنی مدرسه بسته بود و علتش این بود که بر اساس همین دستورالعمل اگر شرایطش را نداشتند باز نشوند؛ به عبارت دیگر اینگونه نبود که تمام مدارس ۱۰۰ درصد برای پذیرش دانش آموز باز شده باشد و مدیران مدارس با آمادگی و در روز‌های بعد، مدارس را دایر کردند.

* از ۱۵ شهریور و تاکنون وضعیت سلامت مدارس را چگونه ارزیابی کردید. آیا برای بازرسی به مدارس سر زدید؟ نظر بازرسان و ناظران درخصوص وضعیت سلامت دانش آموزان چه بوده است؟

هم خودمان مراجعه کردیم و هم بعضی از نمایندگان مجلس مراجعه کردند؛ ضمن اینکه حوزه‌های نظارتی وزارت بهداشت و درمان نیز به برخی از مدارس سرکشی کردند. هنوز برای قضاوت زود است یعنی باید حداقل دو سه، هفته بگذرد تا بتوانیم قضاوت مناسبی داشته باشیم، اما در این بازدید‌های اولیه‌ای که اتفاق افتاد، فکر می‌کنم مجموعه مدیران مدارس و عوامل اجرایی مدرسه، نظم پذیری و تبعیت پذیری‌شان از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها مورد رضایت کامل وزارت بهداشت بود و صراحتاً نیز معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که آموزش و پرورش جزو بهترین دستگاه‌هایی است که در این زمینه با ما همکاری کرده است، چون واقعیت این است که معلمان و مدیران ما نسبت به این موضوع کاملاً حساسیت و وسواس به خرج دادند.

البته یک نکته‌ای که وجود داشت این بود که، چون یک مقداری خانواده‌ها نگرانی داشتند این موضوع در ایجاد استرس به عوامل مدرسه نیز تأثیر گذاشته بود که به نظر می‌آید اکنون فروکش کرده است. حالا که حضور در مدارس اختیاری است و دانش‌آموزان شیوه آموزش‌شان را انتخاب می‌کنند، نگرانی نیز وجود ندارد.

* آقای دکتر، یکسری تصاویر و فیلم‌ها در این چند روزه در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه دانش‌آموزانی به کرونا مبتلا شدند، آیا موردی به شما منتقل شده است؟

موردی که دانش‌آموزی کرونا داشته باشد یا در مدرسه مبتلا شده باشد، نداریم و در پروتکل هم به صراحت اعلام کردیم که نه تنها کرونا بلکه اگر دانش‌آموزی مبتلا به بیماری دیگری باشد، به مدرسه مراجعه نکند. عنوان شده است در مواردی که دانش‌آموز بیمار چه از طرف خانواده و چه در مدرسه شناسایی شود، به منزل برگشت داده شود.

در دستورالعملی که ارسال کردیم ساعت را مشخص کرده‌ایم و اعلام شده است بچه‌ها باید به‌صورت ۳۵ دقیقه‌ای کلاس‌های‌شان برگزار شود و در کمترین بازه زمانی ممکن هم حضور داشته باشند

اعلام شده است که اگر یک دانش‌آموز تب دارد و یا مبتلا به بیماری دیگری است در مدرسه حضور نداشته باشد یا اگر دانش آموز سرفه دارد یا علائم‌تب و سرماخوردگی دارد به مدرسه نرود؛ همچنین دانش‌آموزانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نباید در مدرسه حضور داشته باشند و این موضوع به صراحت در دستورالعمل اعلام شده است.

* بعضی از مدارس غیردولتی از ۷ صبح تا یک بعد از ظهر برنامه ریزی کردند؛ آیا این میزان ساعت آموزش از نظر شما به عنوان مدیرکل سلامت و تندرستی مورد تأیید است؟

در دستورالعملی که ارسال کردیم ساعت را مشخص کرده‌ایم و اعلام شده است بچه‌ها باید به‌صورت ۳۵ دقیقه‌ای کلاس‌های شان برگزار شود و در کمترین بازه زمانی ممکن هم حضور داشته باشند یعنی چیزی حدود ۳ جلسه باشد که حداکثر حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت می‌شود و بیشتر از آن را در پروتکل اجازه داده نشده است. مدارسی که طولانی‌تر از این زمان بچه‌ها را نگه می‌دارند محل اشکال است و باید اصلاح کنند.

** ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه طولانی نباشد

* اگر خانواده‌ها در مدارس غیردولتی با این مشکل مواجه شوند چه باید کنند؟

هیچ تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی در رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد و آن‌ها هم مکلفند هستند که از دستورالعمل و پروتکل تبعیت کنند و اگر این موضوع احیانا وجود داشته باشد از طریق سامانه‌هایی که مدارس غیردولتی اعلام کردند می‌توانند گزارش را ارسال کنند تا بازرسین و ناظرین این مدارس ورود پیدا کنند.

* در برخی مدارس دولتی، دانش آموز ساعت هفت و نیم صبح تا ۸:۵۰ در کلاس حضور دارد و هیچ زنگ تفریحی ندارد؛ آیا باید حتما بعد از ۳۵ دقیقه، زنگ تفریح پیش‌بینی شود؟

برای زنگ تفریح توصیه شده است که همه دانش‌آموزان با هم نباشند مثلا وقتی یک کلاس زنگ تفریح دارد، برای اینکه تداخل و تراکم کمتر باشد، کلاس‌های دیگر به زنگ تفریح نروند و وقتی این گروه به کلاسشان برمی‌گردند، دانش‌آموزان کلاس دیگر به حیاط می‌روند و زنگ تفریح در واقع به صورت پلکانی است و به صورت پلکانی بچه‌ها در محوطه حضور دارند.

اما این موضوع که یکسره دانش‌آموزان از ابتدا تا آخر وقت در کلاس باشند به هیچ عنوان مورد تأیید نیست.

* برخی خانواده‌ها به دانش‌آموزان استرس وارد می‌کنند؛ مثلا مدام به فرزندشان می‌گویند به جایی دست نزن و حواست باشد و در نهایت یک ترس ایجاد می‌شود؛ چه پیشنهاد و نکاتی برای خانواده‌هایی که فرزندانشان به مدرسه می‌روند، دارید؟

ما به خانواده‌ها و همکاران‌مان توصیه می‌کنیم که حتماً باید مراقبت انجام شود؛ آموزش داده شود و احتیاط حتماً باید انجام شود، اما به هیچ عنوان بچه‌ها دچار ترس، اضطراب و وسواس نباید شوند. این بچه‌ها به هر حال در محیط زندگی می‌کنند و محیط مدرسه مانند محیط خانه، اما یک مقداری بزرگ‌تر و گسترده‌تر است بنابراین همه موارد بهداشتی را باید رعایت کنند احتیاط‌های لازم را انجام بدهند، اما اینکه بخواهیم بچه‌ها را بترسانیم و خدای نکرده اضطراب‌های نامناسب و خسته کننده ایجاد کنیم، نباید باشد؛ خانواده‌ها بیشتر باید اصول مراقبتی و احتیاطی به بچه‌ها بگویند نه اینکه خدای نکرده بچه‌ها را دچار ترس و اضطراب کنند.

** دانش‌آموزان در مدرسه ماسک بزنند

* آیا حتماً باید دانش‌آموزان در مدرسه ماسک بزنند؟

بله؛ تأکید کردیم که حتما دانش‌آموزان باید ماسک داشته باشند.

* بعضی از خانواده‌ها می‌گویند که دانش‌آموزان خسته می‌شوند و نمی‌توانند مداوم ماسک بزنند؟

توصیه کردیم وقتی بچه‌ها در محیط عمومی حضور دارند ماسک باید روی صورتشان باشد یعنی وقتی بچه‌ها در کلاس هستند ماسک را بر ندارند، چون در معرض تماس فضایی با هم هستند و این موضوع را والدین باید به دانش‌آموزان آموزش دهند.

* آیا برای دانش‌آموزانی که ماسک ندارند، فکری شده است؟

درباره دانش آموزانی که ماسک ندارند یا خانواده‌هایی که توان خرید ماسک ندارند، به مدارس توصیه کردیم اگر شرایط برای شما فراهم است چه از طریق اعتبارات دولتی و چه از طریق انجمن اولیا و مربیان و کمک خیرین، مقداری ماسک و مواد ضدعفونی کننده اضافه در مدرسه داشته باشند که در اختیار این بچه‌ها قرار دهند. گزارش‌هایی که داریم در برخی مدارس نیز این اتفاق افتاده است، ولی این به صورت عمومی نمی‌تواند باشد، چون ظرفیت مدرسه برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای کل دانش‌آموزان طبیعتاً فراهم نیست.

** زمان‌بندی ضدعفونی کلاس‌های درس

* بعد از اینکه دانش‌آموزان در یک گروه می‌روند و گروه بعدی وارد مدرسه می‌شوند، آیا کلاس‌های درس ضدعفونی می‌شوند؟

بله حتماً، به مدارس اعلام کردیم حتما قبل از ورود گروه دوم، فضای عمومی ضدعفونی شود یا به اصطلاح، محیط گندزدایی شود و بعد گروه بعدی وارد شوند. به خاطر همین هم ساعت گروه دوم بلافاصله بعد از گروه اول نباید باشد. پس یک فاصله زمانی باید بین آن وجود داشته باشد تا امکان این کار شود و در دستورالعمل، این موضوع را به صراحت اعلام کرده ایم.

* اعتبارات کافی به مدارس داده شده است که بتوانند این اقدامات را انجام دهند؟

ببینید اگر بخواهیم بگوییم کافی است، ممکن است اعتباراتی که ما ابلاغ کردیم، کافی نباشد، اما برای تهیه اولیه مواد مبالغی را در اختیار استان‌ها گذاشتیم تا استان‌ها به تناسب مدارس و جمعیت دانش آموزی بین مدارس توزیع کنند؛ از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا صرفاً برای تهیه مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده به مدارس ابلاغ شود که امیدواریم زودتر محقق شود.

البته در این میان، از ظرفیت کمک‌های مردمی و داوطلبانه نیز می‌توانیم استفاده کنیم و تاکید کردیم که امسال جهت کمک بیشتر به سمت این مباحث باشد تا بتوانند راجع به سلامت بچه‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

* این ۳۰۰ میلیارد تومان به غیر از ۱۰۰ میلیارد تومان سال گذشته و ۳۰ میلیارد تومان اخیر است؟

بله؛ ۱۳۰ میلیارد تومان تا الان بین استان‌ها توزیع شده است. ۱۰۰ میلیارد تومان که قبلاً ابلاغ شد خیلی استفاده نداشت، چون به آن صورت مدارس بازگشایی نشدند و در آن بازه یک ماهه هم که بازگشایی اتفاق افتاد، چون برای رفع اشکال بود در حد ۴، ۵ درصد بیشتر مدارس باز نشدند؛ بنابراین موادی که تهیه کرده بودند یا ساختار‌هایی که اصلاح کرده بودند مشکلی نداشتند؛ ۳۰ میلیارد تومان هم در تابستان توزیع شد که به استان‌ها ابلاغ شده است، اما ما ۳۰۰ میلیارد تومان علاوه بر این‌ها درخواست کردیم.

* چه زمانی درخواست کردید؟

حدود ۲۰ روز قبل درخواست کردیم.

* امیدی هست که دریافت کنید یعنی عنوان شده است که پرداخت می‌شود یا خیر؟

به ما قول دادند که بدهند و امیدواریم زودتر محقق شود.

* برخی دانش‌آموزان به دلیل ترس از کرونا از سرویس بهداشتی استفاده نمی‌کنند، مسلما این موضوع برای سلامت آن‌ها به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی خطر دارد، توصیه شما چیست؟

در حال حاضر شرایط راحت‌تر است و دوره حضور دانش‌آموزان در مدرسه کوتاه شده است و باید بگویم نصف شده است و به همین دلیل دانش‌آموزان قبل از حضور در مدرسه حتما از سرویس بهداشتی خانه استفاده کند و در مدرسه نیز از مایعات زیاد استفاده نکنند. همچنین اگر دانش آموزانی هستند که دچار مشکلات گوارشی و امثال آن‌ها هستند به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند.

* کدام گروه از دانش‌آموزان نباید به مدرسه بروند؟

دانش آموزانی که در گروه بچه‌های استثنایی هستند مانند بچه‌هایی که طیف اوتیسم هستند، بچه‌هایی که مشکلات جسمی ـ حرکتی شدید دارند، بچه‌هایی که دچار نارسایی مغزی و عقب ماندگی هستند فعلا به مدرسه نرود.

دانش‌آموزانی که پیوند عضو شده‌اند، دانش آموزانی که مشکل نقص سیستم ایمنی دارند، دانش‌آموزانی که میزان کورتون بالایی مصرف می‌کنند و دانش آموزانی که مشکل تنفسی شدید دارند، به مدرسه نروند

در مدارس عادی نیز دانش‌آموزانی که خدای نکرده شیمی درمانی می‌شوند، بیماری سرطان دارند، دانش‌آموزانی که پیوند عضو شده‌اند، دانش آموزانی که مشکل نقص سیستم ایمنی دارند، دانش‌آموزانی که میزان کورتون بالایی مصرف می‌کنند و دانش آموزانی که مشکل تنفسی شدید دارند، به مدرسه نروند.

دانش‌آموزانی که مشکلات قلبی ـ عروقی شدید دارند نیز در مدرسه حضور پیدا نکنند. یک تعداد محدودی هم بچه‌هایی که بسیار چاق هستند و BMI آن‌ها بالای ۴۰ است که این‌ها را هم گفتیم در گروه پر خطر هستند و از آموزش‌های غیرحضوری استفاده کنند.

در بین فرهنگیان هم اگر علاوه بر این موارد، اگر بانوانی باشند که داری بارداری‌های پرخطر داشته باشند از حضور در مدرسه خودداری کنند.

همچنین هرکسی چه خودش و چه اطرافیانش، تست کرونایشان مثبت بود به مدت ۳ هفته و تا زمانی که تست منفی می‌شود نباید در مدرسه حضور داشته باشند؛ افرادی که علائم بیماری‌های تنفسی دارند شامل تب، سرماخوردگی، آبریزش شدید بینی و تنگی نفس جزو گروه‌هایی هستند که توصیه کردیم تا وضعیتشان مشخص نشده و بهبود نیافته اند به مدرسه مراجعه نکنند. این یک اقدام احتیاطی پیشگیرانه است.

** بوفه مدارس تعطیل است

* آیا بوفه مدارس باز است؟

بوفه مدارس کلا تعطیل شده است در هیچ مدرسه‌ای در بوفه مدارس توریع غذا و توزیع خوراکی نداریم؛ توزیع مواد خوراکی در مدرسه دولتی و غیردولتی کاملا ممنوع است و توصیه کردیم که بچه‌ها خوراکی و مایعات بسته بندی شده را از خانه همراه خود داشته باشند.

* توصیه شما به خانواده‌ها چیست و دانش آموزان چه غذایی به همراه داشته باشند؟

توصیه من این است که بطری کوچک آب در حد ۲۰۰ سی سی یا یک لیوان، دانش‌آموزان به همراه داشته باشند و حتما هم لازم نیست تا آب بسته بندی شده یا آب معدنی باشد بلکه می‌تواند همان آبی که خانواده از سلامت آن اطمینان دارند در اختیار بچه‌ها قرار گیرد.

در زمینه مواد غذایی هم مواد غذایی که بسته بندی شده باشد، امکان آلودگی آن‌ها کمتر است. از در اختیار قرار دادن مواد پختنی و مواد حرارت دیده و امثال آن‌ها برای دانش‌آموزان خودداری شود، چون زمان حضور در مدرسه کوتاه است و توصیه می‌کنیم لقمه‌های سبک و بهداشتی همراه بچه‌ها باشد

* آیا دستگاه تب سنج باید در همه مدارس وجود داشته باشد؟

بعضی از مدارس فراهم کردند و استفاده هم می‌کنند، اما واقعیت این است که در همه مدارس امکانش فراهم نیست و نیاز هم نیست، اما در جایی که استفاده می‌کنند به عنوان یک نکته قابل قبول برای افزایش اطمینان و اعتماد خوب است و برای بعضی موارد محدود که بتواند شناسایی کند، استفاده می‌شود.

* هنگام حضور دانش‌آموزان باید چه اقداماتی انجام شود؟

بچه‌ها قبل از اینکه وارد مدرسه شوند در خانه یک سری اقدامات را باید انجام دهند و شروع این پروسه از منزل انجام می‌شود. یعنی حتماً مراقبت شود که دانش آموزان ماسک داشته باشند و الزاما هم لازم نیست که ماسک یکبار مصرف داشته باشند بلکه ماسک پارچه‌ای که خود خانواده‌ها تهیه کردند و امکان شستشوی روزانه آن وجود دارد، می‌توانند استفاده کنند که هزینه کمتری دارد.

اگر برایشان امکان فراهم بود محلول کوچک ضدعفونی کننده در اختیار دانش آموز قرار دهند تا اگر در مسیر یا در سرویس مدرسه، دستشان را به جایی میزنند، از آن استفاده کنند؛ به مدارس اعلام کردیم مواد ضدعفونی کننده به صورت عمومی وجود داشته باشد که بچه‌ها در هنگام ورود به مدرسه استفاده کنند تا آلودگی را از بیرون به فضای مدرسه منتقل نکنند.

تب سنج در مدارسی که وجود دارد در هنگام ورود دانش آموزان انجام می‌شود و هنگام حضور دانش آموزان در سر کلاس هم به صورت رندوم حضور پیدا می‌کنند و تب سنجی را انجام دهند.

* سرویس مدارس باید چگونه باشد؟

در سرویس مدارس ۳ دانش آموز باید سوار شود و در وسایل نقلیه مثل مینی بوس و ون با ۵۰ درصد ظرفیت، فعالیت کنند و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان را آگاه کنند تا در موقع استفاده از سرویس مدرسه، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

* والدین در صورتی که مشاهده کنند، موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود، به کجا می‌توانند مراجعه کنند؟

به کارشناسان سلامت در ادارات و همچنین اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مناطق مراجعه کنند تا پیگیری شود البته انجمن‌های اولیا و مربیان در تمام ادارات جزو مراجعی هستند که پاسخگو هستند.

* توصیه تان به والدین؟

توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها تحت تاثیر برخی فضاسازی‌های منفی و استرس زا قرار نگیرند و بدانند آموزش و پرورش به شدت نسبت به سلامت بچه‌ها حساس است و تمام عوامل آموزش و پرورش از مدیر مدرسه، معلمین و همکاران ما در حوزه نیرو‌های خدماتی و ستادی، حساسیت شان بالاست و به فرزندان آن‌ها مانند فرزندان خودشان نگاه می‌کنند.

اما باز هم اختیار می‌دهیم که خانواده‌ها بر اساس برداشت خودشان، شناختی که از فرزندانشان دارند و امکاناتی که در اختیارشان است، اقدام کنند و یکی از روش‌های آموزشی پیشنهاد شده یا به صورت حضوری، غیرحضوری یا ترکیبی را استفاده کنند تا پروسه آموزش فرزندانشان دچار اختلال نشود.

به گزارش خبرنگار فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «بازگشایی مدارس سلامتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند» و «وزیر آموزش و پرورش سلامتی دانش‌آموزان را تضمین کند» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: