۴۵۶۶
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۳۶۴
محمدرضا لطفی با اشاره به وضعیت اکران در سینمای ایران پرونده آن را در سال ۹۹ بسته شده دانسته و تاکید می‌کند که اکران آنلاین به شیوه فعلی هیچ کمکی به سینمای ایران نکرده است.

به گزارش فراتیتر، محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «تعارض»، درباره اکران این فیلم و تصمیمی که پیرامون نمایش آن گرفته شد، گفت: تصمیم نهایی برای اکران فیلم با تهیه‌کننده است، اما آنطور که من در جریان قرار گرفتم قرار نبود فیلم را اکران آنلاین کنیم و از ابتدا به خاطر اینکه بخشی از تهیه‌کنندگی فیلم مربوط به کشور چک است و این فیلم محصول مشترک به حساب می‌آید، قرار بود در صورتی که فیلم در جشنواره ملی فجر پذیرفته شود در جشنواره حاضر باشد و بعد از آن پخش‌کننده خارجی برای نمایش آن در جشنواره‌ها کارش را آغاز کند که با بیماری کرونا مواجه شدیم. ما طبق همان قرار قبلی و با بازگشایی تدریجی سینما‌ها و فعالیت‌های سینمایی در اروپا، قصد داریم با جشنواره‌های خارجی کارمان را آغاز کنیم.

وی با اشاره به وضعیت سینما‌های کشور در نیمه دوم سال گفت: به نظر می‌رسد از الان باید پرونده اکران سال ۹۹ را بسته شده بدانیم چراکه فرصت طلایی اکران کاملا از دست رفت. در این شرایط باید منتظر معجزه‌ای باشیم تا ریشه این بیماری خشک شود و زندگی به حالت عادی برگردد. در غیر این صورت به نظر می‌رسد روز‌های تلخ‌تری هم در انتظار سینما باشد.

کارگردان «روایت ناپدید شدن مریم» در ادامه گفت: سالن‌های سینما در وضعیت فعلی طبیعی است که نمی‌توانند جذب مخاطب کنند و این هشدار را پیش از بازگشایی سینما‌ها داده بودیم. دلیل آن هم خیلی واضح است؛ ترس از حضور در سالن‌های سینما از طرف مردم و اکران نشدن فیلم‌هایی که جذب مخاطب کنند، باعث شد امروز شاهد باشیم بسیاری از سالن‌های سینما نیرو‌های خود را تعدیل کنند و رفته رفته چراغ سینما‌ها خاموش شود.

انگار رسم است که اول چیزی را اجرا و بعد معایب آن را کشف کنیم. اکران آنلاین هم همین وضع را دارد برای همین اثرگذاری ندارد و حتی نتوانسته جایگزین سینما شود و درنهایت به بی‌سلیقه‌ترین و شلخته‌ترین شکل اجرا می‌شود

این کارگردان سینما با اشاره به اکران آنلاین گفت: چیزی که امروز به اسم اکران آنلاین در ایران در حال اجراست شبحی از شکل درست آن است. وقتی فیلمی روی پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد و با فاصله یک ساعت در تمامی کانال‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و محیط تلگرام پر از نسخه‌های قاچاق می‌شود، نشان می‌دهد این فرصت در سینمای ایران با انحراف از مسیر اصلی نتوانسته توقع‌های سینماگران را برآورده کند. صاحبان آثار هم در این وضعیت و تا زمانی که نتوانند فضای بهتری برای جلوگیری از قاچاق فیلم ایجاد کنند، مایل به اکران در سامانه‌های VOD نیستند. متاسفانه انگار رسم است که اول یک چیزی را اجرا می‌کنیم و بعد شروع می‌کنیم معایب آن را کشف کردن. اکران آنلاین هم به همین وضع دچار است و برای همین اثرگذاری ندارد و حتی نتوانسته جایگزین سینما شود از همین رو به بی‌سلیقه‌ترین و شلخته‌ترین شکل اجرا می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های سینمایی به خصوص جشنواره فجر به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست، گفت: به دلیل حفاظت از حقوق فیلم‌ها وجلوگیری از فرآیند قاچاق آن به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین امکان‌پذیر نباشد. شاید در فرمت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و سینما حقیقت اکران آنلاین توجیه‌پذیرتر باشد چراکه از نظر کسانی که فیلم را قاچاق می‌کنند فیلم کوتاه و مستند برای عموم مردم جذابیت ندارد و کمتر به سراغ سرقت این نوع آثار می‌روند. از طرفی نفس و ماهیت برگزاری یک جشنوراه به جمع شدن و گپ زدن و تبادل نظر هست که جذابیت دارد. برگزاری جشنواره آنلاین با ذات فستیوال همخوانی ندارد.

لطفی در پایان گفت: هر چند از لحاظ قانونی امکان تزریق بودجه برگزاری جشنواره‌های سینمایی به سبد معیشتی هنرمندان وجود ندارد، اما اگر راه‌حلی پیدا شود که این اتفاق در فرمت و شرایط محدودتری به شکلی شرایط معیشتی سینماگران را بهتر کند از لحاظ انسانی ارزش بسیار بالایی خواهد داشت و امیدوارم مسئولان بتوانند برای این موضوع راهکاری پیدا کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: