۴۵۹۸
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴۶۰
مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو گفت: در فاز نخست واکسن عرضه شده در داروخانه‌ها به سالمندان بالای ۶۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت آن داده می‌شود.

به گزارش فراتیتر، سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تعیین ساز و کار توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های مختلف خبر داد و گفت: واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور ماه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و تاکنون ۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی تامین شده است و قیمت این واکسن‌ها حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

محمدی بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا مصرف شد و امسال با توجه به شیوع کرونا و افزایش مصرف میزان واردات افزایش پیدا کرده و تامین ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا برای مصرف پیش بینی شده است.

عرضه واکسن رایگان از ابتدای مهر ماه

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره توزیع واکسن آنفلوانزا در شبکه بهداشتی به صورت رایگان گفت: واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان رایگان در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و توزیع آن از ابتدای مهر ماه آغاز خواهد شد و ساز و کار تزریق واکسن آنفلوانزا در شبکه بهداشتی را معاونت بهداشت وزارت بهداشت تعیین می‌کند.

محمدی با اشاره به گروه‌های پرخطری که واکسن آنفلوانزا برای آن‌ها رایگان است، گفت: زنان باردار، سالمندان و بیماران زمینه‌ای دارای پرونده الکترونیک سلامت شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، دیابتی و ...، کودکان زیر پنج سال و زندانیان از جمله گروه‌هایی هستند که تحت پوشش معاونت بهداشت قرار دارند و واکسن آنفلوانزا برای آن‌ها رایگان تزریق خواهد شد.

فاز نخست توزیع واکسن آنفلوانزا برای سالمندان بالای ۶۵ سال

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تعیین ساز و کار توزیع واکسن آنفلوانزا خبر داد و گفت: در مرحله اول نخست واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

محمدی ادامه داد: پس از مرحله نخست، محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را دریافت کنند.

هر فرد می‌تواند حداکثر برای ۳ نفر واکسن خریداری کند

او درباره سهمیه بندی شدن واکسن آنفلوانزا برای تهیه افراد از داروخانه بیان کرد: طوری برنامه ریزی شده است تا به منظور کاهش تردد در دوران شیوع کرونا یکی از اعضای خانواده به داروخانه مراجعه کند و با ثبت کد ملی به عنوان فرد گیرنده بتواند تا سقف ۳ عدد با ۳ کارت ملی و ثبت ۳ کد ملی واکسن برای خود و ۲ نفر دیگر دریافت کند.

محمدی درباره پیش فروش واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: پیش فروش واکسن در مطب‌ها و داروخانه‌ها تخلف است و افراد از پرداخت هزینه خودداری و در صورت مشاهده موارد تخلف، موضوع را از طریق تلفن ۱۹۰ به مرکز رسیدگی به تخلفات و شکایات وزارت بهداشت گزارش کنند.

ارز واکسن آنفلوانزا دولتی یا نیمایی است؟

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره موضوع ورود واکسن با ارز نیمایی و دولتی که خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد، اظهار کرد: ارز واکسن آنفلوانزا دولتی است و در تلاش هستیم تا تمام واکسن‌های آنفلوانزا با ارز دولتی تامین و وارد شوند، اما در صورتی که در تامین ارز دچار چالش شویم ممکن است، بخشی از محموله‌های واکسن‌ها آنفلوانزا با ارز نیمایی وارد کشور شود، اما به طور کلی ارز واکسن آنفلوانزا دولتی در نظر گرفته شده است.

محمدی درباره اینکه واکسن آنفلوانزا از کدام کشور‌ها تامین می‌شود، گفت: واکسن آنفلوانزا از کشور‌های اروپایی شامل فرانسه و اسپانیا وارد کشور می‌شود و پیش از این مقرر شده بود، واکسن آنفلوانزا از روسیه هم وارد کشور شود، اما با توجه به ممنوعیت صادرات واکسن آنفلوانزا در روسیه امکان تامین واکسن از این کشور وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: