۴۶۳۵
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۳۹۲
صدرایی کارشناس خودرو گفت: نیازمند یک برنامه تولید مدون هستیم. باید شرایط و تسهیلاتی ایجاد کنیم تا مردم توان خرید خودرو با این قیمت را داشته باشند. این روند منجر به شکستن قیمت‌ها در بازار خواهد شد. حتماً خودرویی تولید و فروخته شود که امکان تحویل کوتاه‌مدت دارد.

نیاز‌های بازار خودرو برای رسیدن به ثبات

به گزارش فراتیتر، بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار فراتیتر به روز‌های پر نوسان در اقتصاد کشور اشاره کرد و در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو نوسانات ارزی است که این نوسانات منجر به بر هم زدن آرامش بازار می‌شود. موضوع دیگر در این خصوص بحث عرضه و تقاضا است که باید میزان عرضه و تقاضای خودرو مورد بررسی قرار گیرد. تقاضای موجود در بازار ناشی از تقاضای مصرفی نیست بلکه با کاهش ارزش ریال، افراد سرمایه مازاد خود را از محل‌های سرمایه گذاری خارج کرده و اقدام به خرید کالاهایی، چون خودرو می‌کنند. هر چه نوسانات بیشتر شود، افراد جامعه از ترس بی ارزش شدن ریال، پول و سرمایه خود را بیشتر به کالا تبدیل خواهند کرد. این روند منجر به ایجاد نوعی تقاضا می‌شود که منجر به بالا رفتن قیمت کالا‌ها به صورت غیرمعمول می‌گردد. قیمت خودرو هم از همین قاعده پیروی می‌کند.
صدرایی در ادامه ضمن اشاره به طرح‌های شرکت‌های خودروسازی اظهار داشت: طرح‌های مجموعه‌های خودروسازی به خودی خود منجر به افزایش قیمت می‌شوند. زمانی که اعلام می‌شود، خودرویی به تاریخ روز پیش‌فروش می‌شود و ۱۴۰۲ تحویل داده خواهد شد، این سیگنال به بازار و جامعه ارسال می‌شود که شرکت خودروساز با کمبود خودرو مواجه است و طرح تحویل بلندمدت را ارائه کرده است. البته دلال‌های بازار خودرو نیز در این میان فعال هستند و غیرمنصفانه قیمت‌های خود را بالا می‌برند. شرایط نشان می‌دهد که این گونه طرح‌ها پاسخ‌گوی نیاز‌ها نیستند و بیشتر ولع بازار را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر محدودیت‌های ایجاد شده برای ثبت‌نام خودرو نیز به علت سختی‌هایی که دارند، مردم را به سمت بازار آزاد سوق می‌دهد.
وی افزود: افزایش سه ماه یک‌بار قیمت خودرو که شورای رقابت مطرح می‌کند، صحیح نیست و هیچ پایه علمی ندارد، اما در هیچ جای دنیا در یک سال دلار دو برابر نمی‌شود. ما در شرایط بحرانی فاقد ثبات هستیم. در کجای دنیا یک خودروی ۲۰ هزار دلاری ناگهان ۱۰۰ هزار دلار می‌شود؟ این تغییر سه‌ماهه قیمت بیانگر نبود ثبات در اقتصاد است. مسئولان شورای رقابت به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ۳ ماه یک‌بار قیمت‌ها را تغییر ندهند، شرکت‌های خودروساز نابود خواهند شد.
این کارشناس خودرو در پایان گفت: باید یک برنامه تولید مدون داشته باشیم. همچنین باید شرایط و تسهیلاتی ایجاد کنیم تا مردم توان خرید خودرو با این قیمت را داشته باشند. این روند منجر به شکستن قیمت‌ها در بازار خواهد شد. حتماً خودرویی تولید و فروخته شود که امکان تحویل کوتاه‌مدت دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: