۴۶۷۱
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۳۳۴
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

در تازه‌ترین تحول از مناقشه تلافی‌جویانه بر سر هیات‌های دیپلماتیک، آمریکا تصمیم پکن برای اعمال محدودیت‌هایی علیه تمام دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در خاک چین را "تشدید" توصیف کرد.

به گزارش فراتیتر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روابط میان این دو اقتصاد برتر جهان در ماه‌های اخیر تیره شده و دو طرف وارد اتهام‌زنی متقابل در عرصه مناقشه‌های تجاری، حقوق بشر و منشاء پاندمی کرونا شده‌اند.

چین روز جمعه از "محدودیت‌های متقابل" علیه دیپلمات‌های آمریکایی خبر داد، آن هم چند رو پس از آنکه واشنگتن محدودیت‌های جدیدی برای کارکنان نهادهای خارجی پکن وضع کرد.

پکن می‌گوید، اقدامات متقابلی علیه تمام کارکنان سفارت و کنسولگری آمیکا از جمله کنسولگری کل در هنگ‌کنگ و کارکنانش وضع می‌شود و این اقدام را "واکنش مشروع و لازم" توصیف کرد.

اما آمریکا روز شنبه اعلام کرد، اقدامات چین فراتر از کاری است که آن انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، حرکت پکن با توجه به اینکه نماینده مستقر در هنگ‌کنگ را هدف گرفته و محدودیت‌هایی علیه شهروندان چینی در دیدار با آمریکایی‌ها به شکل "الزام به اطلاع‌رسانی قبل از نشست جدید" وضع می‌کند، "تشدید" است.

این سخنگو همچنین گفت: این الزام‌های اطلاع‌رسانی اکنون شامل شهروندان آمریکایی‌ای می‌شود که هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارند. ما چنین الزامی برای شهروندان جمهوری خلق چین نگذاشته‌ایم.

مناقشه بر سر نهادهای خارجی در ماه ژوئیه بالا گرفت، زمانی که واشنگتن خواستار تعطیلی کنسولگری چین در هوستون تگزاس شد و پکن هم به حضور آمریکایی‌ها در چنگدو پایان داد. اختلاف‌ بر سر مقرهای دیپلماتیک تنها یک وجه از رویارویی رو به افزایش میان آمریکا و چین است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: