۴۶۷۹
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۳۲۰
رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی در واکنش به بخشی از اعترافات یک کارگردان سینما مبنی‌بر استفاده از سلاح دریافتی برای یک پروژه سینمایی در ارتکاب به قتل، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فراتیتر، روز جمعه هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه یک تهیه‌کننده و کارگردان سابق سینما در پی یک اختلاف و دعوا، با سلاح گرم همسایه خود را به قتل رسانده است. وی که خیلی زود به این قتل اعتراف کرد، در بازجویی درباره اسلحه‌ای که در اختیار داشته مدعی شده است: «ما معمولاً برای فیلم‌های اکشن و پلیسی از مراکز نظامی سلاح می‌گیریم و بعد از پایان کار فیلمبرداری اسلحه‌ها را تحویل می‌دهیم. اخیراً برای تولید یک کار سینمایی ۸ اسلحه تحویل گرفتیم اما ۷ اسلحه را برگرداندیم و یکی را پیش خودم نگهداشتم. ۷۲ فشنگ جنگی نیز از قبل داشتم.»

فارغ از ابعاد مختلف این پرونده که توسط کارآگاهان اداره پلیس آگاهی در دست بررسی است، برای صحت‌سنجی ادعای امکان در اختیار داشتن سلاح نظامی در فرآیند تولید یک فیلم سینمایی، به گونه‌ای که این کارگردان مدعی آن شده است، سراغ ایمان کرمیان رئیس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی سینما رفتیم.

ایمان کرمیان رئیس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با قوانین استفاده از تجهیزات نظامی در فیلم‌های سینمایی توضیح داد: دریافت سلاح نظامی برای فیلم‌های سینمایی قوانین خاص خود را دارد. در واقع اسلحه توسط ناظر نظامی از اسلحه‌خانه گرفته و تحویل عوامل فیلمسازی می‌شود و بر اساس قوانین، اسلحه را باید بعد از تمام شدن کار دوباره تحویل اسلحه خانه بدهیم، یعنی اینگونه نیست که یک نفر اسلحه دریافت شده را پیش خود نگه دارد و تحویل ناظر نظامی ندهد.

وی بیان کرد: زمانی که فیلمنامه یک فیلم مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد، برای مدیرتولید، تهیه‌کننده و مدیر جلوه‌های ویژه میدانی نامه‌ای صادر می‌شود و این افراد به سازمان صداوسیما، ارتش، نیروی انتظامی و یا سپاه معرفی می‌شوند که بر اساس آن تقاضای تجهیزات نظامی را که می‌تواند اسلحه هم جزو آن باشد، ارائه می‌دهند.

این مدیر جلوه‌های ویژه میدانی تاکید کرد: طبق نامه ارائه شده، یک ناظر نظامی تمام تجهیزاتی که برای فیلم مورد نیاز است از مرجع ذی‌صلاح تحویل گرفته و به مدیر جلوه‌های ویژه میدانی و یا طراح صحنه و یا بازیگر تحویل می‌دهد. ناظر نظامی برای تحویل تجهیزات کارت ملی فرد را گرفته و امضا و اثر انگشت می‌گیرد و در نهایت باز هم تجهیزات را از همان فرد مورد نظر تحویل می‌گیرد.

وی توضیح داد: البته این را باید بگویم که در پشت صحنه ناظر همیشه حضور دارد و تمام مراحلی که اسلحه یا هر مورد دیگری از تجهیزات نظامی استفاده می‌شود، را زیر نظر دارد. این را هم باید بگویم که اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی تنها به افرادی که از سوی نهادهای ذی‌ربط تأیید شده باشند، تحویل داده می‌شوند.

رئیس جلوه‌های ویژه میدانی تاکید کرد: در واقع کسانی که اسلحه و یا دیگر تجهیزات نظامی را دریافت می‌کنند، از نهادهای مختلف صلاحیت امنیتی دریافت می‌کنند و اینگونه نیست که این تجهیزات را به هرکسی تحویل بدهند.

وی ادامه داد: ناظر اسلحه باید رسید برگشت اموال را داشته باشد و اینگونه نیست که فرد یکی از تجهیزات نظامی را نگه دارد و تحویل ناظر نظامی ندهد. مضاف‌بر این استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای قدغن است، چرا که می‌تواند برای انسان و یا حیوان خطرناک باشد.

این مدیر جلوه‌های ویژه میدانی در عین حال تأکید کرد: این را هم باید بگویم که اساساً استفاده از گلوله واقعی یا جنگی در فیلم‌ها قدغن است و سال‌هاست که استفاده از تجهیزات واقعی در فیلم‌ها ممنوع شده است.

کرمیان در پایان در پاسخ به این پرسش که چقدر این امکان وجود دارد که یک نفر اسلحه را برای خود نگه دارد، گفت: تا جایی که بنده تجربه دارم، چنین امکانی وجود ندارد، مگر می‌شود یک اسلحه نظامی را تحویل گروه بدهند و هیچ کسی هم به دنبال آن نیاید؟ همه چیز در فیلم‌هایی که نیاز به تجهیزات نظامی دارد، به صورت قانونی تحویل و دریافت می‌شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: