۴۷۰۰
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
تعداد بازدید : ۳۹۷

به گزارش فراتیتر، روسیه نخستین کشوری بود که موفق شد به صورت رسمی از واکسن ویروس کرونا رونمایی کند. این واکسن با نام اسپوتنیک ۵ که نخستین ماهواره فضایی ساخته بشر بود، معرفی شده است. تا امروز دو فاز آزمایش این واکسن انجام شده که هر دو مرحله با ساخت آنتی باد مورد نیاز همراه بوده و هیچ عوارضی به همراه نداشته که می‌تواند پیروزی بزرگی برای روس‌ها باشد.

رییس کمیته تخصصی مقابله با ویروس کرونا در هند اعلام کرده که دولت این کشور پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکره با روسیه برای آغاز فاز سوم آزمایش واکسن کرونای اسپوتنیک ۵ داشته است. وی‌کی پائول که علاوه بر حضور در کمیته تخصصی مقابله با ویروس کرونا در اتاق فکر دولت هند هم عضویت دارد، تایید کرد که مسکو می‌خواهد از ظرفیت‌های بالای هند برای ساخت واکسن کرونا استفاده کرده و به توسعه سریع‌تر این واکسن فکر می‌کند.

وی‌کی پائول روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در دهلی نو حاضر شد و به خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: «ما در حال مذاکره با روسیه برای ساخت واکسن و آزمایش آن هستیم. این همکاری با هدف مشارکت علمی برای سلامتی بشریت دنبال می‌شود. هر زمانی که نتایج خاصی حاصل شود، اطلاع‌رسانی بیشتری درباره آن می‌شود.» روسیه انتظار دارد هندی‌ها در ابتدا از کارخانه‌های خود برای توسعه این واکسن یاری بگیرند و سپس فاز سوم آزمایش این واکسن را دنبال کند.

منابع نزدیک به دولت هند هم به اسپوتنیک گفته‌اند که که بحث درباره قیمت و شرایط تولید واکسن کرونا در هند طی نشست دوجانبه وزیر امور خارجه هند و همتای روسی‌اش بررسی می‌شود. این دیدار اواخر این هفته در مسکو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود هر دو کشور به توافق‌های مطلوب خود دست پیدا کنند. دی‌کی پائول تایید کرده که دانشمندان هندی برای اطمینان از واکسن اسپوتنیک ۵ خواهان آغاز فاز سوم آزمایش آن در هند هستند تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند.

با اضافه‌شدن واکسن روسی حالا چهار واکسن کرونا در هند در مرحله آزمایش و بررسی هستند. اولین آن‌ها Covishield نام دارد که توسط دانشگاه آکسفورد توسعه پیدا کرده و در حال حاضر در فاز دوم آزمایش قرار دارد. هندی‌ها برای تولید و توسعه واکسن دانشگاه آکسفورد هم اعلام آمادگی کرده‌اند. دومین واکسن کرونایی که در هند بررسی می‌شود، واکسن Covaxin که توسط مرکز‌های پژوهشی علمی هند در دست توسعه قرار دارد. سومین واکسن هم ZyCov-D نام دارد که توسط شرکت داروسازی Zydus Cadila معرفی شده و در فاز دوم آزمایش‌های بالینی «مقاوم و ایمن» خوانده شده است.

اما فقط دولت روسیه، دانشگاه آکسفورد و شرکت‌های فعال در حوزه واکسن کرونا نیستند که روی توانایی‌های کشور هند برای توسعه واکسن‌های کرونایی حساب باز کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی هم امیدوار است برای توسعه طرحی موسوم به COVAX Facility یا «طرح دسترسی جهانی به واکسن کرونا» با هند همکاری داشته باشد. آن‌ها برای آغاز این تلاش جهانی که واکسن کرونا در ابعاد بسیار کلان در دسترس کشورهای گوناگون جهان قرار می‌دهد با هندی‌ها در ارتباط هستند و به‌زودی گفتگوهای بسیار مهمی را آغاز می‌کنند.

بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما از مشارکت جامع هندی‌ها به‌عنوان عضوی از COVAX Facility یا طرح دسترسی جهانی به واکسن کرونا استقبال می‌کنیم. هند تجربه بسیار خوبی در حوزه واکسن دارد که به توسعه همه‌جانبه واکسن‌های کرونا هم کمک می‌کند.»

تا امروز بیشتر از ۸۸۳ هزار نفر در هند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد متاسفانه بیشتر از ۷۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. در چند هفته اخیر، هند همواره در جدول جهانی قربانیان ویروس کرونا در رتبه‌های بالای جدول قرار داشته و ضررهای بسیاری از شیوع ویروس کرونا تجربه کرده است.

منبع: اسپوتنیک

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: