۴۷۳۲
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۸۱۷
سحر فرهمندی مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه کاردان گفت: با توجه به شرایط بازارهای موازی و بازار ارز، با الزام حقوقی‌ها به بازارگردانی قاعدتا باید شاهد شوک مثبت به بورس باشیم.

به گزارش فراتیتر، بعد از نوسانات چند هفته اخیر شاهد تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی بورس برای بازگشت بورس به ثبات بودیم که در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع بازار گردانی برای برگشت نقدینگی به بازار سرمایه تأکید شد. در این رابطه سحر فرهمندی مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه کاردان در گفتگو با خبرنگار فراتیتر گفت: بازارگردان‌ها در روند کشف قیمت کمک مؤثری می‌کنند و به کمک آن‌ها کشف قیمت با سرعت بهتری انجام می‌شود. بر خلاف کشور ما بازارگردانی و بازارسازی در دنیا به صورت مکانیزه انجام می‌شود. همچنین برخلاف اینجا بازارگردان‌ها در سایر کشور‌ها با محدودیت‌هایی نظیر دامنه نوسان و حجم معاملات مواجه نیستند.
فرهمندی اظهار داشت: آخرین دستورالعمل بازارگردانی مربوط به سال ۱۳۸۴ می‌باشد که لازم است مورد بازنگری قرار گیرد. در سال ۱۳۹۳ همزمان با صدور مجوز تأسیس صندوق‌های سرمایه گذاری، بازارگردانی اختصاصی و بازارگردانی سهام بصورت محدود از این طریق انجام گرفت. در سال‌های اخیر تعداد صندوق‌های بازارگردانی افزایش یافته است. نحوه فعالیت این صندوق‌ها به این صورت است که برای هر نماد یک حجم معاملات مشخص و دامنه نوسان معینی تعیین می‌شود و بر مبنای آن بازارگردانی انجام صورت می‌گیرد؛ لذا در شرایط فعلی و با توجه به بزرگ‌تر شدن بازار سرمایه، منعطف نمودن دستورالعمل بازارگردانی و اصلاح آن می‌تواند تاثیر مثبت تری در بازار داشته باشد و به نقش مهم و کلیدی بازار گردان‌ها در یکنواخت کردن بازار سرمایه ترتیب اثر بخشد.
وی افزود: الزام شرکت‌ها و حقوقی‌ها برای بازارگردانی باعث افزایش نقدینگی و پالس مثبت برای سرمایه‌گذاران خواهد بود و باعث ایجاد اطمینان و تضمین در بازار می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا مدیران سرمایه‌گذاری برای خرید سهم قطعاً بازارگردان هر سهم را بررسی خواهند کرد و این اطمینان برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود که هم در شرایط منفی و هم شرایط مثبت بازار، تعادل ایجاد می‌شود. امیدوارم این مصوبات و تصمیم‌ها اجرایی شود و در حد حرف باقی نماند. در صورتی که این تصمیمات اجرایی شود، بخش مهمی از وحشت و ترس ناشی از اصلاح قیمتی در میان مردم از بین می‌رود و می‌توانیم انتظار ورود نقدینگی بیشتر را در بازار داشته باشیم.
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه کاردان خاطرنشان کرد: سهم‌های ارزشمند زیادی در بازار سرمایه وجود دارد. از نهاد‌های تصمیم‌گیرنده و ذی صلاح انتظار داریم که در کنار الزامات مطرح شده، محدودیت‌هایی را که با فعالیت بازار گردانی مغایرت داشته منعطف و یا تعدیل نمایند. در این شرایط است که می‌توانیم انتظار ورود نقدینگی به بورس را داشته باشیم.
فرهمندی در خصوص نگرانی حقوقی‌ها از الزام بازارگردانی تأکید کرد: هر شرکت و یا شخص حقوقی ماهیتش بر سودآوری است. در نتیجه هر روندی را که در پیش می‌گیرد به دنبال همین سود آوری است. حمایت بازارگردان و شخص حقوقی منجر به ورود نقدینگی به بازار می‌شود و با توجه به اصلاح سهم‌ها، بازار سرمایه روند قیمتی مثبت پیدا خواهند کرد. دغدغه سودآوری بر هیچ‌کس پوشیده نیست و حقوقی‌ها در این وضعیت ترس دارند که تاثیر این الزامات را در بازار نبینند. اما با توجه به شرایط بازار‌های موازی و بازار ارز، قاعدتاً باید شاهد شوک مثبتی باشیم؛ در نتیجه بازارگردان‌ها نباید نگران باشند. صحبت‌هایی در خصوص ارائه تسهیلات و خط اعتباری از سوی بانک‌ها به حقوقی‌ها نیز مطرح شده است. البته باید توجه کرد که حقوقی‌ها درآمد مناسبی در سال‌های گذشته از بازار داشتند و این بر کسی پوشیده نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با توجه به جلسات برگزار شده در مجلس شورای اسلامی و مصوبات اخیر شورای عالی بورس امیدواریم بازارگردانی در کنار سهم‌های ارزشمند بازار سرمایه منجر به برگشت روند مثبت در مدت‌زمان کوتاه‌تر بشود. مباحثی مثل سهام خزانه، اوراق اختیار فروش تبعی نیز امکاناتی برای حقیقی‌های بازار سرمایه است. امیدواریم هر چه سریع‌تر به روندی که شایسته بازار سرمایه کشور است، برسیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: