۴۷۳۶
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۳۱۷
سیاسی خارجی

اخبار ویژه

یک رسانه عرب زبان نوشت که پس از اعلام رسمی عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، بحرین کشور بعدی بود که رسماً روابطش را با این رژیم عادی کرد و این عادی سازی روابط در واقع بیانگر پیام مثبت عربستان برای اسرائیل است.

به گزارش فراتیتر، شبکه الجزیره در گزارشی درباره عادی سازی روابط میان بحرین و رزیم صهیونیستی نوشت، اعلام عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل تعجب به اندازه اقدام مشابه امارات برای عرب‌ها تعجب‌آور نبود.

این بدان معنا نیست که این اتفاق اهمیت خاصی ندارد، بلکه اهمیت و ارزش آن در پیام ضمنی است که به همراه دارد، مبنی بر این که هدف بزرگتر و مهمتر برای اسرائیل عربستان است که اکنون بیش از پیش و بسیار به مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک شده و اکنون دیگر مسئله زمان در این باره مطرح است.

سیاست‌های خارجی بحرین اغلب بازتاب گرایشات سیاست خارجی عربستان است. این نخستین بار نیست که بحرین در هر صحنه سیاسی که عربستان سعودی با آن ارتباط دارد پیشگام می‌شود و صحنه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

مقامات بحرین بر این مسئله سرپوش نمی‌گذارند. روزنامه تایمز آو اسرائیل اخیراً در گزارشی نوشت: زمانی که جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیراً به بحرین سفر کرد، پادشاه بحرین گفت که منامه این توافقنامه را امضا نخواهد کرد مگر در صورت هماهنگی با عربستان، این مسئله به خوبی بیانگر همسویی بینش‌ها و سیاست‌ها بین عربستان و بحرین است.

اما سؤالی که شاید ذهن افراد زیادی را درگیر کرده باشد این است که چه چیزی بحرین را به این مسیر سوق داد؟و چه نیازی به عادی سازی روابط با اسرائیل داشت؟

اول از همه، می‌توان گفت که این سوال نباید فقط به بحرین محدود شود و در رابطه با هر کشور عرب حوزه خلیج فارس دیگری مطرح است که قصد عادی سازی روابط با اسرائیل را دارد.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چه نیازی به عادی سازی روابط با رژیمی دارند که مرز سیاسی با آنها ندارد و علاوه بر این اسرائیل طرفی نیست که این کشورها نتوانند بدون حضور آن روند توسعه و پیشرفت را ادامه دهد.

بحرین همچنین هیچ نیاز اقتصادی به اسرائیل ندارد؛ چراکه عربستان به خوبی این نقش را ایفا می‌کند و نیاز امنیتی نیز توجیه مناسبی برای این اقدام بحرین نیست؛ چراکه منامه تحت پوشش امنیتی عربستان نیز هست.

اسرائیل بزرگترین ذینفع

به طور کلی عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل تنها یک شماره به لیست کشورهایی اضافه می‌کند که روابطشان را با این رژیم عادی کرده‌اند و افزایش تعداد این کشورها در لیست مذکور تنها به سود اسرائیل و به طور خاص سیاستمداران اسرائیلی است؛ اینگونه که چنین اقداماتی به منزله یک اهرم انتخاباتی برای آنها است که از آن در راستای منافع شخصیشان استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: