۴۷۳۸
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۳۱۸
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور شاهد فراز و فرودهایی در آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری بودیم؛ روندی سینوسی که گاه شمار جانباختگان را به حدود ۳۰ مرگ و گاه به بیش از ۲۰۰ مرگ در روز رساند. در روزهای اخیر اما علی‌رغم تمام هشدارها بازهم این آمار روندی افزایشی به خود گرفته است.
به گزارش فراتیتر، در حالی که گمان می‌رفت تابستان می‌تواند فصل خوبی برای تثبیت و کاهش بیماری زایی کرونا باشد، عوامل مختلفی دست به دست دادند تا تصورات و خوشبینی‌های پیشین رنگ ببازد و از حدود خرداد ماه تاکنون اوج‌گیری‌های بیشتری از کرونا را شاهد باشیم. اما آیا می‌توان در این بین سهم دقیقی برای میزان تاثیرگذاری هر تغییر رفتار بر آمار کرونا را شناسایی کرد؟

دکتر احسان مصطفوی _ رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره روند کشوری ابتلا و فوت کرونا، گفت: اخیرا روند افزایشی خفیف بیماری در برخی استان‌هایی که در یک ماه اخیر روند تثبیت شده یا نزولی کرونا را داشته‌اند، مشاهده می‌شود. این روند افزایشی خفیف متاثر از عوامل مختلفی است که نمی‌توان دقیقا مشخص کرد کدام عوامل نقش مهم‌تری در افزایش شدت موج بیماری داشته، اما یکی از فاکتور‌های مهم و قاعدتا تاثیرگذار در شهریورماه، سفر‌ها بوده‌اند؛ سفر‌هایی که با حجم قابل توجه به نقاط مختلف کشور صورت گرفته و در بسیاری موارد هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است. اما این تنها عاملی نیست که می‌توانسته در تغییر روند بیماری نقش داشته باشد.

به گفته وی، با هر تجمعی که صورت گیرد و پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت اجرا نشود، ریسک انتقال بیماری افزایش خواهد یافت. رعایت برخی پروتکل‌ها مانند زدن ماسک، خطر انتقال را کاهش خواهد داد؛ ولی این به معنای به صفر رسیدن خطر نیست؛ بنابراین در ایام اخیر نفس هر تجمعی و مخصوصا اگر تهویه مناسب در آن صورت نگیرد، یک عامل خطر برای افزایش موارد ابتلا است.

وی افزود: از ابتدای موج بیماری، استان‌های مختلف در ماه‌های متفاوت درگیر پیک اپیدمی شدند که این موضوع تاثیر خود را بر روند کشوری بیماری نیز می‌گذارد. به طور مثال در حال حاضر استان‌هایی مانند خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان جدی‌تر از سایر استان‌ها درگیر موارد بیماری هستند و گزارش موارد بالای بیماری در آنها، بر روند بیماری در کشور هم تاثیرگذار است.

وی درباره تاثیر برگزاری کنکور بر روند بیماری نیز تصریح کرد: با توجه به رعایت‌هایی که اتفاق افتاد، به نظر نمی‌رسد کنکور سراسری نقش مهمی در افزایش آمار موارد بیماری داشته باشد، زیرا شرایط برگزاری آزمون تحت کنترل بود و نسبتا تمهیدات مناسبی برای آن اندیشیده شده بود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در خاتمه، خاطرنشان کرد: اگر مطالعه‌ای انجام شده بود می‌توانستیم به صورت علمی سهم هر عامل در افزایش موارد بیماری کرونا را مورد ارزیابی قرار دهیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: