۴۷۵۹
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۴۰۸
گزارش فراتیتر از صحن علنی مجلس شورای اسلامی
بر اساس دستور جلسه اعلام شده، بیژن زنگنه وزیر نفت گزارش عملکرد خود را مطرح خواهد کرد و سؤال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
به گزارش فراتیتر، برای بار دوم در یک هفته جلسه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی برگزار شد و نمایندگان در خصوص تصمیمات داخلی مجلس و برای تاثیرگذاری بیشتر و کارآمدتر کردن مجلس و اینکه چه نکاتی را نمایندگان و کمیسیون‌ها باید رعایت کنند، گفتگو کردند.
بعد از مذاکرات یک ساعته وکلای ملت در جلسه غیرعلنی، صحن علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۲۵ نفر از نمایندگان آغاز شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه از ساعت ۸:۱۵ آغاز شد و در ارتباط با مسائل داخلی مجلس و هماهنگی‌های امور مجلس با نمایندگان بود.
بر اساس دستور جلسه اعلام شده، بیژن زنگنه وزیر نفت در راستای اجرای ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس گزارش عملکرد وزارت نفت و طرح‌های توسعه‌ای خود را مطرح خواهد کرد. همچنین سؤال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دستور کار قرار دارد.
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی گزارشی در ۸ محور از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه ارائه داد که مهمترین نکات این گزارش به شرح زیر است.


• میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است.
• در میدان غرب کارون در سال ۱۳۹۹ این تولید به ۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است و از همسایه‌های خود عقب نیستیم.
• قراردادهای نفتی برای افزایش تولید در سایر میادین مشترک بسته شده است.
• ۱۵۰ هزار میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است.
• در طول ۷ سال گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت.
• خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری انتقال نفت خام گوره به جاسک به صادرات کشور تنوع بخشید.
• در حوزه دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی تولید را به ۵۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ رساندیم و با در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۳۳ میلیون تن خواهد رسید.
• در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی نسبت به سال ۱۳۹۱ صادرات ما چهار برابر شده است که این اقدام برای دورزدن تحریم‌ها گام بزرگی است.
• میزان تولید بنزین در کشور از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.
• طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند.
• حدود ۵.۸ میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها خوراک می‌دهیم.
• ۸۳ درصد جمعیت روستایی از گاز برخوردارند و ۹۹ درصد جمعیت شهری دارای گاز هستند، ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند و ۳۳ هزار روستای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند. در برنامه ما برخورداری ۹۵ درصد جمعیت کشور با اولویت مناطق محروم است.
• در حوزه صادرات گاز طبیعی نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات ما دو برابر شده است.
• جزو بزرگترین صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی هستیم.
• امروز ما در جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و در این شرایط ما از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم.
• نفت موتور محرک صنعت کشور است، ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم.

 
واکنش نمایندگان به گزارش وزیر نفت
  • محمدباقر قالیباف رئی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا بورس انرژی آنطور که مد نظر است، رونق نگرفته است. این همان تغییر رویکردهاست که باید روی دهد.
  • مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در انتقاد نسبت به عملکرد وزارت نفت پیرامون همکاری با توتال فرانسه و اخذ قرارداد با ترکمنستان و بهینه سازی مصرف گفت: چرا تاکنون این وزارتخانه به اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه دست نیافته است.
  • سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان در تامین نفت و گازوئیل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و میان وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی و کافی نت‌ها سرگردانند.
  • فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: ابهامات موجود در خصوص قرارداد‌های نفتی با حضور وزرای گذشته نفت طی یکسال آینده در مجلس بررسی و رفع شود.
  • احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: سهم ما در بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار پایین است و انتظار است تکلیف قانونی خودمان را مشخص کنیم و این جهش را داشته باشیم.
  • علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی، وزارت نفت و مرکز پژوهش‌ها باید تشکیل شود و طی ۱۰ روز ضمن بررسی ابعاد مشکلات این حوزه پیشنهادات عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس ارائه دهد.
  • علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس گفت: خام فروشی در کشور غوغا می‌کند و مردم تاثیر برنامه‌های دولت را احساس نمی‌کنند.
  • حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به مشکلاتی که قالب شرکت‌ها به آن دچار شدند باید پنجره واحد فروش نفت ایجاد شود.
ناطقان امروز صحن علنی چه گفتند؟
حمیدرضا حاجی بابایی اولین ناطق امروز گفت: آموزش و پرورش نباید تخلف قانونی می‌کرد چرا که شروع مدارس طبق مصوبه مجلس اول مهرماه است، ضمن اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا تا کنون موافقت خود با بازگشایی مدارس را اعلام نکرده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان داشت: دولت و مجلس بداند که وضعیت عمومی اقتصاد خوب و حال مردم مناسب نیست از این رو سیاست‌های اقتصادی باید به شکلی ساماندهی شود که مردم بتوانند از وضعیت به وجود آمده و از بحرانی که در بعضی امور ایجاد شده، با صلابت عبور کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در کشور انجام شود، عنوان کرد: سرمایه گذاری یعنی نقدینگی را به شکلی هدایت کنیم که نتیجه آن، ایجاد شغل، رونق اقتصادی و رفاه و معیشت عمومی باشد، اما متأسفانه بعضی از سیاستگذاری‌ها در این حوزه تعریف مشخصی نداشته و نوع هزینه ها، درآمدها، عدم شفافیت در بودجه، رفتار‌ها و سیاستگذاری‌ها وضعیت اقتصادی را به سمتی برده که مردم با چالش مواجه شده اند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس باید طرح‌هایی را بیان و مصوب کند که در لحظه در معیشت مردم تأثیرگذار باشد و ما محتوم به موفقیت هستیم که این موفقیت در سایه انقلابی گری شکل می‌گیرد.
غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم بر این باورند که از عوامل اصلی این کار مدیران بی درد و مرفه یا عمدتاً دوتابعیتی‌هایی هستند که عزیز دردانه‌های آن‌ها در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند و از جنس مردم نیستند و معنی سفره خالی را نمی‌فهمند. درخواست مردم این است که این مدیران نالایق مردانه میدان را برای نیرو‌های انقلابی و جهادی و پاکدست و از جنس مردم واگذار کنند.
خلیل بهروزی فر در نطق میان دستور خود، گفت: با توجه به گرانی لجام گسیخته، مشکلات و دغدغه‌های مردم در بخش مسکن قابل توجه است؛ چرا دولت نسبت به مسکن مهر بی مهری می‌کند؟ مسئولان پاسخ دهند چرا بجای دیدگاه عمرانی نسبت به مسکن مهر، نگاه سیاسی و حزبی به این پروژه دارند؟ دولت باید از زیرساخت‌ها در جهت تولید و تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم برخوردار استفاده کند.
بهروزی فر اظهار داشت: واردات بی رویه و بیش از نیاز برنج خارجی به کشور و توزیع آن در سطح بازار داخلی مقابله جدی با تولید داخلی بشمار می‌رود؛ برنج یکی از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و امنیت غذایی را برای مردم فراهم می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد چه تصمیمی در جهت خرید تضمینی برنج گرفته است؟
 
تذکرات نمایندگان به وکلای ملت
  • حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: چرا ۲۰ درصد حقوق مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که هر ساله باید بیش از حداقل حقوق کارگران باشد تاکنون انجام نشده است.
  • محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس با بیان اینکه دولت در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی مدیریت امور را از دست داده است، از عدم نظارت بر وضعیت بازار خودرو، فولاد و کالاهای اساسی انتقاد کرد.
جلسه مجلس مجددا غیرعلنی شد
با رای نمایندگان مجلس جلسه امروز (سه‌شنبه) به‌منظور بررسی سوال نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بار دوم غیرعلنی شد.
 
پایان جلسه علنی ۲۵ شهریورماه مجلس
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۵ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۴۱ به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح چهارشنبه (۲۶ شهریورماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: