۴۷۶۱
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۳۶۷
سیاسی خارجی

تازه ها

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهام‌زنی به ایران از کشورهای اروپایی خواست تا به واشنگتن در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران کمک کنند و مدعی شد که ظرف یک هفته آینده با فعال شدن مکانیسم ماشه، تحریم‌های ایران بازمی‌گردد.

به گزارش فراتیتر، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» با تکرار اتهام‌زنی‌های گذشته به ایران در خصوص ادعاهای یک رسانه‌های آمریکایی مبنی بر طرح تهران علیه یک دیپلمات آمریکایی، بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا واشنگتن را در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یاری کنند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه ۹۹) گفت: «ظرف ۳۰ تا ۳۲ روز آینده، ایران می‌تواند سلاح خرید و فروش کند و ما از کشورهای اروپایی می‌خواهیم تا به ما در تضمین تحریم‌های تسلیحاتی (علیه ایران) بپیوندند....فکر می‌کنم همه می‌دانند که دسترسی ایران به سلاح یک چیز بد است».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تأکید بر تلاش واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و استناد به «مکانیسم ماشه» گفت: «کشورهای اروپایی نیز می‌دانند که (لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران) ایده بدی است. اطمینان دارم که ایالات متحده ظرف یک هفته موفق خواهد شد و مکانیسم ماشه فعال می‌شود و ایران یکبار دیگر از قاچاق سلاح منع خواهد شد».

پامپئو اواخر مردادماه علیرغم خروج یکجانبه دو سال پیش واشنگتن از برجام و ملغی شدن حق این کشور برای استناد به مکانیسم ماشه، به شورای امنیت رفت و مدعی شد که ظرف ۳۰ روز با فعال شدن مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازخواهد گشت.

وزیر خارجه آمریکا در حالی از کشورهای اروپایی درخواست همراهی با واشنگتن را مطرح کرده که چندی پیش، قطعنامه بازبینی شده ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران تنها با حمایت جمهوری دومینیکن با شکست تحقیرآمیزی در شورای امنیت مواجه شد و پس از آن واشنگتن تمام تلاش خود را برای فعالسازی مکانیسم ماشه به امید بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به کار گرفته است.

همچنین بر اساس نظر 13 عضو شورای امنیت روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه اصلا تاکنون آغاز نشده چرا که آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست. خواسته آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران در شورای امنیت تنها از حمایت خود این کشور و دومنیکن برخوردار است.

پامپئو در بخشی از مصاحبه خود به توافق دو کشور امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی اشاره و با دفاع از آن گفت که توافق دو کشور با رژیم صهیونیستی نشان داد که پیش‌بینی‌های پیشین «جان کری» وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» مبنی بر انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی دون برجام نادرست بوده است.

وزیر خارجه آمریکا توافق میان دو کشور عربی با رژیم صهیونیستی را «یک دستاورد چشمگیر» توصیف کرد و در این خصوص گفت: «به یادمی‌آوردم که کری گفته بود که اگر برجام از بین برود، اسرائیل منزوی‌تر خواهد شد اما در حقیقت عکس این قضیه رخ داده است و آنها دستهای یکدیگر را گرفته‌اند و آنها (رژیم صهیونیستی) در حال حاضر تعداد شرکای بیشتری در سراسر منطقه دارند و هر یک از این کشورها و کشورهای خلیج (فارس) به این درک رسیده‌اند که تهدید مشترک جمهوری اسلامی ایران بسیار بسیار حقیقی است و روابط امنیتی و اقتصادی و روابط حقیقی بین این کشورها به وجود آمده است».

از زمان روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، واشنگتن سیاست‌ فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفته به امید آنکه بتواند تهران را منزوی‌تر و وادار به مذاکره با آمریکا و موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند که تاکنون نه تنها این سیاست نتیجه‌بخش نبوده بلکه پیامدهای منفی نیز به همراه داشته است.

از طرف دیگر، پامپئو روز گذشته در جلسه «گفت‌وگوی راهبردی آمریکا-قطر» که در وزارت خارجه آمریکا برگزار شد از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست اختلافات خود را کنار گذاشته و علیه ایران متحد شوند. 

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: