۴۷۷۶
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۳۶۱
معاون وزیر بهداشت گفت: مراسم نماز جمعه از ۱۱ مهر برگزار می‌شود.

به گزارش فراتیتر،حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از ویژگی‌های مسیر طی شده در مبارزه با کرونا این بود که دو مناسبت بسیار حساس را طی کردیم که در هر دو نیز توانستیم به الگوهای تازه‌ای دست پیدا کنیم. هم در ماه مبارک رمضان و هم در مراسم محرم این اتفاق افتاد و از جهت نظم و انضباط و برگزاری مراسم، با عنایت پروردگار و همت مومنان با کمترین دغدغه‌ها برگزار شد. در حال حاضر به لطف خداوند شرایطی داریم که مشاهده می‌شود حوزه دین و رفتارهای مومنان پیشگام است و به نوعی الگو و نمونه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواستیم تصمیم بگیریم که نماز جمعه برگزار نشود، خیلی سخت گذشت. ۴۰ سال بدون وقفه نماز جمعه داشتیم و بین برنامه‌ها و مناسک، نماز جمعه از جهت برکات بی نظیر است. نمازهای جمعه یکی از برکات نظام اسلامی است. به هر حال تصمیم گیری برای این‌که مدتی نماز جمعه برگزار نشود، تصمیم سختی بود.

حاج علی اکبری گفت: در این مسیر طی شده نیز همواره در انجام این وظیفه شرعی از عنایت کامل رهبر انقلاب اسلامی برخوردار بودیم تا بار سنگینی که در هفته‌های ابتدایی ایجاد شده بود را از دوش همه برداشتند. روال مشخصی برای برگزاری نمازهای جماعت در حال حاضر وجود دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت‌ها، برگزار می‌شود. در مساجد و نمازهای جماعت در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. نماز جماعت در این اماکن با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت منظم برپا می‌شود و نظارت‌ها نیز به خوبی صورت می‌گیرد. در مورد نماز جمعه وضعیت متفاوت است و امیدواریم بتوانیم تصمیمات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

حاج علی اکبری گفت: الان وقت این است که وضعیت قرمز و سفید شهرها برای نماز جمعه برداشته شود. این فریضه به درستی و با رعایت شیوه‌نامه‌ها قابل برگزاری است و نباید مشتاقان این فریضه را از آن بی‌بهره گذاشت. با این حال در نهایت تصمیم ستاد کرونا برای ما حجت شرعی است.

وی اظهار کرد: به ویژه بعد از ماه محرم و برگزاری مراسم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، هیچ توجیهی برای اینکه نماز جمعه نداشته باشیم، وجود ندارد. هر جا که نماز جمعه شروع شد هم به ما گزارشی مبنی بر بی انضباطی ارائه نشده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بیان کرد: الان وقت این است که وضعیت قرمز و سفید را از نماز جمعه برداریم و به سمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برویم. در شهرهای کوچک نماز جمعه برگزار می‌شود، اما جلوه‌های حضور در نماز جمعه اصلی دیده می‌شود و احساس این است که نماز جمعه نداریم. درباره تهران نیز کمیته‌ای ایجاد و همه جوانب بررسی شده است.

حاج علی اکبری اظهار کرد: نهاد نماز جمعه و ستادهای نماز جمعه آمادگی کامل دارند تا با رعایت موازین مورد نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، نماز جمعه را برگزار کنند.

در ادامه مراسم سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: امروز مبارزه با کرونا سهم وزارت بهداشت نیست، بلکه عملکرد و سهم نظام جمهوری اسلامی است. دنیا منتظر نشسته است تا ببیند نظام جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها با این پدیده چه خواهند کرد.

وی ادامه داد: فکر می‌کردند بیماران ما پشت در بیمارستان می‌مانند، راه دارو را بر ما بستند. امروز سخت‌ترین تحریم‌ها بر ملت ایران اعمال می‌شود. همه راه‌ها را بر ما بستند، برای تامین واکسن آنفلوانزا و نقل و انتقال ارز آن دچار چالش هستیم. معاون سازمان غذا و داروی کشور دیروز اعلام کرد بانکی که پول واکسن آنفلوانزا را قرار است دریافت کند از انتقال ارز ممانعت کرده و مسیر انتقال ارز واکسن آنفلوانزا در سایه تحریم‌ها قفل شده است.

وی تاکید کرد: از همکارانم می‌خواهم که همدلی بیشتری شود و با قرار دادن این اصل که کل کشور در شرایط قرمز است، یک پروتکل سختگیرانه تدوین کنیم و قطعا دوستان هم رعایت می‌کنند و این قرق را بشکنیم. خواهشم این است که با گشاده‌دستی کار را دنبال کنیم و اصل را بر این بگذارید که کل کشور قرمز است و ما با حداکثر فاصله و حداقل نمازگزار، ان شاءالله بتوانیم نماز جمعه را که یک مراسم عبادی و سیاسی است، برگزار کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی داریم به سمت سرما می‌رویم و ممکن است در برخی استان‌ها نتوانند مراسم را در فضای باز برگزار کنند و راهی جز برگزاری مراسم در فضای مسقف نداشته باشند که همکارانم برای این موضوع هم پروتکلی تعیین کنند. امیدواریم به خوبی به استقبال برگزاری مراسم نماز جمعه ‌رویم. بنابراین با نگاه رعایت پروتکل‌های سختگیرانه و اینکه فکر کنیم همه کشور قرمز است، مشخص شدن شرایط نمازگزار از نظر جسمی و سنی، رعایت فاصله‌گذاری و... امیدواریم بتوانیم برگزاری نماز جمعه را داشته باشیم.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در بخشی از این مراسم گفت: ما از هشت تا ۱۰ مهر ماه پروتکل ها را آماده می کنیم تا برای برگزاری مراسم نمازجمعه در ۱۱ مهر ماه آماده باشیم. بر همین اساس وزیر بهداشت نیز خطاب به معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بنابراین با اعضای ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه جلسه بگذارید، فکر کنید شرایط همه کشور قرمز است و حداقل نمازگزار را در نظر بگیرید. همچنین شرایط نمازگزار را از لحاظ سنی و جنسی لحاظ کنید و سخت‌ترین شیوه نامه‌های بهداشتی برای برگزاری نماز جمعه تدوین شود.  ما ان شاءالله خواهیم توانست از جمعه ۱۱ مهر در سراسر کشور نمازهای جمعه برگزار شوند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: