۴۷۹۹
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۳۶۹
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به کاهش غلظت آلاینده ازن در پایتخت طی شهریور ماه گفت: انتظار می‌رود که باتوجه به سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا و پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر کاهش نسبی بارش‌ها، تعداد روزهای آلوده پایتخت طی ماه‌های سرد امسال افزایش پیدا کند.

به گزارش فراتیتر، حسین شهیدزاده ضمن اشاره به اینکه در مجموع طی تیر و مرداد ماه امسال آلاینده ازن کیفیت هوای تهران را ۲۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز در شرایط ناسالم برای همه قرار داد، اظهار کرد: خوشبختانه از غلظت این آلاینده در شهریور ماه کاسته شد و از ابتدای این ماه تاکنون ازن تنها یک روز از هوای پایتخت را آلوده کرده است.

وی درباره چرایی کاهش غلظت آلاینده ازن در تهران طی یک ماه اخیر توضیح داد: ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید و گرما آلاینده ازن را تولید می‌کنند. طی شهریورماه دمای هوا نسبت به دو ماه گذشته کاهش پیدا کرده و معتدل‌تر شده است. این موضوع سبب شده که غلظت آلاینده ازن نیز کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه ضمن اشاره به سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا گفت: این موضوع می‌تواند سبب افزایش روزهای آلوده ازنظر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی پاییز و زمستان امسال شود.

به گفته شهیدزاده در نحوه محاسبه غلظت ذرات معلق حد شکست شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ناسالم برای همه افراد سختگیرانه‌تر شده و از عدد ۶۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب  به ۵۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.

وی افزود: این موضوع می‌تواند سبب شود که در غلظت‌های پایین‌تری از آلاینده ذرات معلق اعداد شاخص کیفیت هوا بیشتر شود البته شرایط آب و هوایی، بارش باران و وزش باد در کاهش یا افزایش غلظت ذرات معلق نقش مهمی دارد. از سویی دیگر علاوه بر سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص، سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که پاییز امسال بارش‌ها نسبت به گذشته کمتر باشد که این خود می‌تواند در آلودگی هوا موثر باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان تصریح کرد: با وجود این شرایط انتظار می‌رود که تعداد روزهای آلوده از نظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ماه‌های سرد امسال افزایش پیدا کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: