۴۸۰۴
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۳۴۷
گزارش فراتیتر از نشست امروز پارلمان
رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز توضیحاتی درباره جلسه غیر علنی پارلمان ارائه کرد.
به گزارش فراتیتر، امروز هم مجدداً مجلس با جلسه غیرعلنی شروع به کار کرد و این جلسه هم همانند روز گذشته با موضوع بررسی موضوعات داخلی مجلس و استماع گزارش کمیسیون‌های تخصصی جهت تأثیرگذاری و کارآمدی بیشتر برگزار شد.
محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز در توضیح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از روزهای ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان وجود داشت که مجلس شورای اسلامی باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد، موضوعی که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند. با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مولفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکارهای آیین‌نامه اصلاح شود لذا ما در جلسه غیرعلنی غیررسمی امروز به بررسی راهکارهای رسیدن به این سه ویژگی پرداختیم.

در نهایت ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه جلسه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور دوسوم از نمایندگان علنی شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز قوه مقننه، گفت: از ساعت ۸ صبح مجلس جلسه غیرعلنی داشت و در این جلسه، نمایندگان و کمیسیون‌ها درباره مسائل و برنامه‌های مجلس و حوزه مقاوم‌سازی مجلس گفتگو کردند.
قالیباف اظهار داشت: با مشورتی که داشتیم قرار بر این شد که این جلسات ادامه داشته باشد تا با اولویت مسائل اقتصادی و فرهنگی مورد پیگیری قرار گیرد.
 
جزئیات تصویب طرح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی با ۱۷۷ رای موافق، ۶ مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حارضر در صحن علنی پارلمان کلیات این طرح را مصوب کردند.
بر اساس توضیحاتی که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره دو فوریت این طرح به نمایندگان مجلس ارائه کرد قرار است به جای شورای اقتصاد در تعیین نرخ قیمت محصولات کشاورزی شورای جدید با ترکیب جدید شکل بگیرد.
سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در صحن علنی مجلس در گزارشی درباره طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، اظهار داشت: با تصویب این قانون ساختار موجود برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی اصلاح می‌شود.
جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس با انتقاد از طرح دو فوریتی اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: کمیسیون کشاورزی باید به جای ایجاد یک شورای جدید و تعریف نقش بیشتر برای وزیر جهاد، مانع افزایش قیمت کود و سم شود.
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی اظهار داشت: طرح اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم باعث بارقه‌های امید برای کشت بیشتر از سوی کشاورزان شده است.
 
ناطقان امروز صحن علنی چه گفتند
روح الله ایزدخواه در نطق میان دستور خود گفت: با استقرار حکومت عدل اسلامی است که می توان خرابی های عظیم فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی را جبران کرد و نوسازی مملکت را به نفع طبقات زحمتکش و مستضعف آغاز کرد.
ایزدخواه همچنین با بیان اینکه کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی تنها دولت-ملتی است که توانسته با آرمان های بلند و جهان شمول و هزینه های فراوان پای مردمسالاری بایستد، اظهار داشت: با این حال امروز در یک پیچ تاریخی درگیر است و آن پیشرفت با الگوی اسلامی-ایرانی است.
وی افزود: آنها که با داشتن انبوه کرسی های دانشگاهی اقتصاد، جامعه شناسی، مدیریت و علوم سیاسی که مروج تفکر بازار آزاد بوده اند نمی توانند توضیح دهند که این چه اقتصادی است که کارخانجات، مزارع و باغات آن دچار عقب ماندگی و رکود شده و پاساژها و مال ها و شعبات بانکی آن دارد با سرعت نرخ ارز رشد می کند؛ آنها که شریان طاغوت اداری را حفظ کرده و زمینه گسترش امضاهای طلایی را فراهم کردند.
علیرضا نظری دیگر ناطق امروز صحن علنی در نطق میان دستور خود نجات کشور را عملکرد فعال مجلس از طریق اصلاح ریل های کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: احیای نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی، نظارت بر رعایت اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و قوانین مصوب است.
نظری همچنین با بیان این سوال که چرا دولت اصل 135 قانون اساسی را زیر پا گذاشته و چرا مجلس ملاحظه کاری می کند، تأکید کرد: رئیس جمهور باید به مجلس فراخوانده شده و توضیح دهد که چرا وزارتخانه مهمی همچون صمت که ترکیبی از چند وزارتخانه ادغام شده است، با سرپرستی اداره می شود؛ آن هم وزارتخانه ای که مسئولیت مستقیم در حوزه صنعت کشور مثل واردات، صادرات، گمرک، انبارها، تخلیه کالا، انتقال به داخل کشور، توزیع کالا، قیمتگذاری، نظارت بر قیمت ها، تأمین مواد اولیه کارخانجات و مراکز تولیدی و تأمین نهاده های دامی کشور را دارد.
امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: امروز به جای تبعیض دیگر از فقر می‌ترسیم بالاخص از این پدیده که برخی از مردم ارتزاقشان را از زباله‌های شهر می‌جویند. امروز از تکدی گری کودکان کار خیابانی، از تن فروشی به دیگر آسیب‌های اجتماعی میترسیم. این روز‌ها مردم زیر چرخ گرانی و تورم در حال لِه شدن هستند. ما نمایندگان مجلس باید با وضع قوانین سنجیده و با اقدامات فوری تمام تلاش مان را در راه احقاق حقوق مردم به کار بگیریم.
وی به تلاش هژمونی رسانه‌ای غرب و مخالفان انقلاب در بیرون از مرز‌ها اشاره و تصریح کرد: در این راستا باید راهبردی اتخاذ شود که با روشنگری و تنویر افکار عمومی زمینه برد مخالفان را از بین ببرد.

پایان جلسه علنی ۲۶ شهریورماه مجلس
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۴۲ به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح یکشنبه (۳۰ شهریورماه) اعلام کرد. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: