۴۸۱۴
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۳۷۴
بر اساس قانون دولت باید بخشی از هزینه‌های توسعه مترو را پرداخت کند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور اعلام کرد از محل تبصره ۵ قانون بودجه امکان کمک به شهرداری تهران برای تامین منابع مالی مترو فراهم است.
به گزارش فراتیتر، در گذشته توسعه حمل و نقل عمومی بر عهده دولت بود، اما چند سالی است که این وظیفه به شهرداری‌ها واگذار شده است، اما در قانون مواردی دیده شده که دولت باید برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه پرداخت کند. در چند سال گذشته دولت در این زمینه به درستی عمل نکرد و میزان پرداختی‌هایش کم و یا به قولی اندک بوده است، اما در سال جاری اوراق مشارکت سال ۹۷ و ۹۸ منتشر شد و پول خوبی برای توسعه مترو و ناوگان اتوبوسرانی تزریق شد و دولت بخشی از دیون خود را به صورت اوراق مشارکت پرداخت کرد، اما کافی نیست.

وعده دولت برای کمک به مترو

شهرداری تهران امسال ۲۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای توسعه مترو در نظر گرفته است، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا بخش کمی از این بودجه محقق شده است و مدیران شهری معتقدند که فقط با تزریق اوراق مشارکت نمی‌توان مترو را توسعه دارد و باید بودجه شهرداری هم تزریق شود. از سوی دیگر با توجه به این که دولت کمک درستی در سال‌های اخیر انجام نداده است، اما اخیراً دولتی‌ها وعده دادند که کمک‌های خوبی به مترو خواهند کرد.

از محل تبصره ۵ امکان همکاری دولت در طرح‌های توسعه قطار شهری میسر است

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور در این باره به فارس گفت: از محل تبصره ۵ قانون بودجه امکان همکاری دولت در طرح‌های توسعه قطار شهری پایتخت میسر است.

وی به محدودیت‌های مالی دولت و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: نگاه منصفانه به فعالیت‌های شرکت مترو در دوره اخیر و بهره برداری‌هایی که علی‌رغم محدودیت‌های مالی طی سال‌های گذشته صورت گرفته و همچنین کلنگ زنی آغاز احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ نشان از فعال بودن شرکت مترو و کارآیی این مجموعه دارد.

وی تأکید کرد: دولت همانند گذشته همکاری و همراهی لازم را با شرکت مترو به لحاظ مسائل مالی خواهد داشت و با تأمین به موقع منابع مالی مورد نیاز مترو امیدواریم فعالیت‌های آغازشده در زمان مقرر به اتمام برسد.

نوبخت با اشاره به تبصره ۵ قانون بودجه گفت: امکان مشارکت در طرح‌های قطار شهری از جمله شهر تهران برای دولت میسر است و از این طریق امکان کمک به شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی مترو فراهم است.

وضعیت توسعه حمل و نقل عمومی وخیم است و در چند سال گذشته در شهرداری تهران اقدام مناسبی صورت نگرفته است. سید مناف هاشمی معاون جدید حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که از خرداد ماه سال جاری سکان هدایت این معاونت را برعهده گرفته است گفت: به مردم قول می‌دهیم تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو در خط ۶ و ۷ را تکمیل کنیم و با قیمت دلار امروز هزینه‌ها بالاست.

وی ادامه داد: برآورد مالی ۷ ماه پیش ما نشان می‌داد که خط ۱۰ به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد، اما حالا به نظر می‌رسد که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۹۷ و ۹۸ تأمین شده و به زودی نامه شهردار در خصوص اجازه انتشار ۴ هزار میلیارد تومان برای اورهال ۴۴ قطار مترو فرسوده به دست دولت می‌رسد.

بیش از این اختیارات شهرداری جوابگو نیست

معاون شهردار تهران همچنین به خرید ۶۳۰ واگن با طرف چینی اشاره کرد و گفت: قرارداد بسته شده و نماینده بانک مرکزی نیز برای مذاکرات اعزام شده است، اما لازم است که دولت وارد عمل شود؛ چراکه در مرحله‌ای هستیم که بیش از این اختیارات شهرداری جوابگو نیست.

به گفته هاشمی در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی وارد کشور نشده و ما مجبوریم از اتوبوس‌های آلوده استفاده کنیم هر چند که تلاش‌های خوبی صورت گرفته و توانستیم با ایران خودرو قرارداد تولید اتوبوس امضا کنیم، اما از آنجایی که پرداخت صد درصد بهای اتوبوس بر عهده شهرداری‌هاست این از توان ما خارج است.

وی به شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: درآمدمان از مترو و اتوبوس کم شده است.

همچنین مشکلات مالی در شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی مسؤولان را به انجام کار‌هایی واداشته است. قرار بود در سال‌های گذشته شهرداری از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو برداشت داشته باشد، اما این امر رخ نداد.

شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که دولت بدهی خود به شهرداری را پرداخت کند

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این باره می‌گوید: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که دولت بدهی چند هزار میلیاردی خود به شهرداری را پرداخت کند، اما این مسأله توجیه عدم توجه دولت به مصوبات دوره خودش هم نباشد نمی‌شود و قوانین مجلس را هم مورد بی توجهی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه و بودجه امسال باید حدود ۸ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل عمومی از سوی دولت پرداخت شود. شهرداری تهران از این محل درخواست ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی را داشته است.

وی تأکید کرد: امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید به دقیقه ۹۰ نرسد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در ادامه اضافه کرد: دولت باید ۶۰ درصد از درآمد‌های حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداری پرداخت کند، اما متأسفانه از رقمی که در سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان بوده تنها ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی شهر تهران است و بار‌ها مسؤولان اعلام کرده‌اند برای رفع این مشکل باید حمل و نقل عمومی با اولویت مترو توسعه یابد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که در گذشته هم مدیرعامل شرکت مترو بود در خصوص تاریخ ریل گذاری در ایران گفت: از تاریخ ریل گذاری در ایران ۱۷۰ سال می‌گذرد و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر ریل در کشور ساخته شده، البته در دوران جمهوری اسلامی وضعیت بهتر شده است.

وی در خصوص وضعیت مترو تهران گفت: در طول ۴۵ سالی که از عمر مترو در ایران می‌گذرد بیش از ۲۰۰ کیلومتر خطوط ریلی ایجاد شده است و در هر سال کمتر از ۵ کیلومتر مترو ساخته شده است در حالی این رقم باید سالانه به ۱۵ کیلومتر می‌رسید.

هاشمی افزود: در عین حال در سقف بزرگراه‌ها وضعیت به گونه‌ای دیگر است در حالی که باید ۴۳۰ کیلومتر بزرگراه ساخته می‌شد که اکنون ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه داریم. این وضعیت نشان دهنده سوق پیدا کردن مدیریت شهری به سمت حمل و نقل عمومی است.

از ۲۰۰ کیلومتر مترو ساخته شده حدود ۹۰ کیلومتر تجهیز نشده است

وی تأکید کرد: از ۲۰۰ کیلومتر مترو ساخته شده حدود ۹۰ کیلومتر تجهیز نشده است. در حالی که قرار بود برای تأمین تجهیزات از حمایت دولت بهره‌مند شویم.

به گفته هاشمی ۲۵ سال از عمر بسیاری از واگن‌های مترو می‌گذرد و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر کار کرده‌اند و اکنون نیازمند اورهال هستند.

بر اساس این گزارش دولت باید بخشی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی را پرداخت کند. در گذشته این امر به درستی انجام نمی‌شد، اما معاون رئیس جمهور اعلام کرده که کمک‌هایی صورت خواهد گرفت. در صورت کمک دولت مترو توسعه یافته و واگن‌های جدید خریداری می‌شود و تردد با سیستم حمل و نقل عمومی برای شهروندان آسانتر می‌شود.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: