۴۸۳۸
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۵۵۸
حمیدی کارشناس بازار سرمایه گفت: نتیجه انتخابات امریکا برای کشور ما حائز اهمیت است. البته در کوتاه‌مدت روند خاصی را متصور نیستم و هر رئیس‌جمهوری، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سکان هدایت ایالات‌متحده را به دست گیرد، تفاوت خاصی برای ما ندارد. تأثیر این انتخابات در سال آینده خود را نشان خواهد داد.

تأثیرات احتمالی انتخابات امریکا بر بورس ایران

به گزارش فراتیتر، بازار سرمایه ایران از ابتدای سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده و این نوسانات منجر به ورود سیاست‌گذاران کشور به این بازار شده است. مجلس شورای اسلامی چندین جلسه با فعالین این بازار داشته و شورای عالی بورس هم الزاماتی را تعیین کرده است که از نظر کارشناسان تأثیر مثبت خوبی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. در خصوص وضعیت بازار سرمایه و آینده این بازار در نیمه دوم سال گفتگویی با محمدهادی حمیدی مدیرعامل سبدگردان مدبر آسیا داشتیم.

فراتیتر: ارزیابی شما از وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال چیست؟

حمیدی: از ابتدای مردادماه اصلاح شبیه به ریزش را در بازار شاهد بودیم که دلیل خاصی نداشت و بیشتر به خاطر یک بحث روانی مرتبط به پالایش یکم بود که با اما و اگر عرضه روبه‌رو شد. بعد از آن برخی از سهامداران حقیقی بازار شبهاتی داشتند که نسبت به ادامه روند صعودی بازار تشکیک ایجاد شد. فاکتورهای مهم تحلیل بازار مثل تورم، نرخ دلار، نرخ سود بانکی، قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و معدنی با ریزش بازار همخوانی نداشته است، به این ترتیب که از اواخر مردادماه دلار نرخ صعودی داشت و در قیمت‌های جهانی کامودیتی هایی مثل مس، روی، آلومینیوم، فولاد و سنگ‌آهن نیز شاهد صعود بودیم. تحلیل گران معتقد بودند با توجه به این قیمت‌ها، بازار سرمایه افت بیش‌تر نباید داشته باشد. در نهایت هم با حمایت‌های سازمان بورس، مذاکرات حقوقی‌ها و جلسات مجلس شورای اسلامی با وزارت اقتصاد در خصوص بازار سرمایه، روند این بازار بهبود پیدا کرد.

فراتیتر: بازار سرمایه در هفته‌های آینده چه روندی را خواهد داشت؟

حمیدی: مهم‌ترین موضوع بحث بنیاد بازار بود که با توجه به تورم موجود، افزایش نرخ دلار و کامودیتی ها، بازار سرمایه به سمت سهام دلاری سوق پیدا کرد. از دو سه هفته گذشته سهام معدنی و فلزی و در هفته اخیر سهام پتروشیمی‌ها اقبال خوبی داشتند. با توجه به اهمیت این سهام‌ها از نظر بنیادی، سهامداران به سمت این سهام‌ها روی آوردند. در نهایت هم شاهد رشد شاخص بودیم. اقبال و اعتماد از دست رفته حقیقی‌ها در هفته‌های اخیر به بازار برگشت. در هفته آینده هم مجدداً شاهد اقبال به بازار سرمایه خواهیم بود. اصلاح و مواردی از این قبیل جز ذات بازار است و نباید هر اصلاحی را ریزش در بازار بدانیم. زمانی که عوامل بنیادی نشان می‌دهند که در یک سال آینده شرایط خوب خواهد بود، فعالین بازار سرمایه دل‌نگرانی نخواهند داشت. در نتیجه سهام را خواهند خرید و با دید میان‌مدت و بلندمدت در بازار حضور خواهند داشت.

فراتیتر: الزامات اخیر و تأکید بر بحث بازار گردانی چه تأثیراتی بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

حمیدی: در دو سه هفته اخیر الزامات خوبی را در بازار شاهد بودیم. یکی از این الزامات بحث بازار گردانی حقوقی‌ها بود که ملزم به حضور در صندوق‌های بازارگردانی شدند. اقدامات اخیر در خصوص اوراق اختیار فروش تبعی تأثیر مثبت خوبی بر بازار سرمایه خواهد داشت که در اوراق خزانه به شرکت‌ها مجوز خرید سهم خودشان داده شد. به این‌گونه که حقوقی‌ها در روند منفی حمایت خواهند کرد و در روند مثبت و هیجانی امکان عرضه سهم را خواهند داشت. این اقدامات اعتماد سهامداران حقیقی را جلب خواهد کرد.

فراتیتر: بازار سرمایه در نیمه دوم سال به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

حمیدی: در نیمه دوم سال یک موضوع سیاسی مهم به نام انتخابات امریکا را داریم که برای کشور ما حائز اهمیت است. البته در کوتاه‌مدت روند خاصی را متصور نیستم و و هر رئیس‌جمهوری، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سکان هدایت ایالات‌متحده را به دست گیرد، تفاوت خاصی برای ما ندارد. تأثیر این انتخابات در سال آینده خود را نشان خواهد داد. در یک سال آینده که رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده دیدگاه‌هایش مشخص و شفاف شود، در سیاست خارجی ما هم مشخص می‌شود که امکان مذاکره با امریکا وجود دارد یا نه.  آن زمان است که امکان گشایش در اقتصاد وجود دارد یا ممکن است اصلاً مذاکرات در سیاست خارجی ما شکل نگیرد. در نتیجه با توجه به عوامل بنیادی ذکر شده، به نظر می‌رسد که روند صعودی را شاهد باشیم. امیدواریم که روند صعودی با اقبال به سهام‌های ارزنده شکل گیرد. به مردم توصیه می‌شود که سهام ارزنده بخرند و در صورت که اطلاعات کافی ندارند، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا مشاورین خبره اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. همچنین حضور خود را میان‌مدت و یا بلندمدت در بازار تعریف کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: