۴۸۶۵
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۳۹۳
به گزارش فراتیتر، پس از توافق با امارات و بحرین حالا نوبت به نشانه‌هایی رسیده که عربستان سعودی را هم مشتاق همکاری با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. آیا سعودی‌ها مردم خود را برای گرم‌شدن روابط با صهیونیست‌ها آماده می‌کنند؟

وقتی یکی از رهبران برجسته مسلمان در عربستان سعودی از مردم این کشور می‌خواهد تا احساسات پرشور و اشتیاقی نسبت به یهودیان داشته باشند، به نظر می‌رسد تغییر لحن باورنکردنی‌ای در ذهن مردی شکل گرفته که روزگاری برای فلسطین اشک می‌ریخت. آنچه به‌عنوان تغییر موضوع باورنکردنی یک رهبر سعودی خواندید، در حقیقت بخشی از خطبه عبدالرحمن السدیس، امام جماعت مسجد جامع مکه بود. او در تاریخ ۵ سپتامبر در حالی این کلمات را مطرح کرد که سخنرانی او به صورت زنده از تلویزیون دولتی سعودی پخش شد؛ سه هفته پس از توافق امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی که یک توافق تاریخی بود. این توافق آغاز عادی‌سازی روابط اسرائیلی‌ها با یکی از کشور‌های عربی بود و پس از آن نوبت به بحرین رسید. یکی از متحدان جدی عربستان سعودی که مسیر اماراتی‌ها را دنبال کرده است.

سعودی‌ها که تا همین چند وقت پیش برای پیروزی فلسطینیان بر یهودیان «مهاجم و متجاوز» دعا می‌کردند حالا به حسین نیت حضرت محمد نسبت به همسایه یهودی خود اشاره می‌کنند و از گفتگو به‌عنوان بهترین راه برای ترغیب یهودیان به دین مبین اسلام سخن می‌گویند.

در حالی که انتظار نمی‌رود عربستان سعودی به این زودی‌ها از متحدان خود در خلیج فارس الگوبرداری کند، اما اظهارات مقام سعودی می‌تواند سرنخی برای نحوه نزدیک‌شدن پادشاهی عربستان به موضوع حساس ارتباط با رژیم صهیونیستی باشد؛ یک چشم انداز غیر قابل تصور برای حکومتی که خط قرمزهایش را حفظ می‌کند. عبدالرحمن السدیس، امام جماعت مسجد جامع مکه، یکی از چهره‌های تاثیرگذار عربستان سعودی لقب می‌گیرد که منعکس‌کننده دیدگاه‌های محافظه کار مذهبی و البته پادشاهی عربستان هم بوده و توسط پادشاه عربستان انتخاب شده است.

توافقنامه‌های باورنکردنی با امارات و بحرین پیشرفتی باورنکردنی برای رژیم صهیونیستی و رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ بود تا پیش از آغاز انتخابات نوامبر خودش را به عنوان یک رییس جمهور علاقمند به صلح معرفی کند. اما جایزه بزرگ دیپلماسی صهیونیستی می‌تواند عربستان سعودی باشد. کشوری که تنها روی شاه‌راه بزرگترین صادرکننده نفت دنیا حکمرانی می‌کند بلکه میزبان خانه خدا و کعبه میلیون‌ها مسلمان هم لقب می‌گیرد.

آزمایش واکنش عمومی

مارک اوون جونز، عضو موسسه مطالعات عرب و اسلام در دانشگاه اکستر، اعتقاد دارد که عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین به عربستان سعودی اجازه داده می‌دهد تا افکار عمومی کشورش را بررسی کند، اما در هر صورت امضای یک توافق‌نامه رسمی با اسرائیلی‌ها یک ماموریت بسیار بزرگ برای پادشاه سعودی است. جونز در ادامه گفت: «توافق عربستان با اسرائیلی‌ها نزدیک است، چون آن‌ها با کمک سخنرانی‌های یک امام جمعه بانفوذ تصمیم دارند تا واکنش عمومی به این عادی‌سازی روابط را کنترل کنند.»
خطبه پنجم سپتامبر عبدالرحمن السدیس، امام جماعت مسجد جامع مکه، هنوز هم واکنش‌های بسیاری دریافت می‌کند. برخی از هواداران حکومت سعودی این خطبه را صرفاً آموزه‌های اسلام معرفی کردند و از او دفاع کردند. اما عربستانی‌های خارج از کشور و منتقد ساختار پادشاهی، این سخنرانی را «خطبه عادی‌سازی» می‌دانند.

علی السلیمان در یکی از مراکز خرید ریاض مصاحبه جالبی کرد. او در واکنش به توافق اسرائیل با بحرین و امارات و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که توسط سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس یا حتی خاورمیانه گسترش پیدا می‌کند، گفت: «رژیم صهیونیستی یک کشور اشغالگر است و فلسطینیان را از سرزمین مادری‌شان رانده است و آن‌ها را از خانه‌های خودشان اخراج کرده است!»

با این حال محمد بن سلمان، ولیعهد و دولتمرد قدرتمند سعودی قول داده که به عنوان بخشی از اصلاحات داخلی که خودش مطرح کرده بود، گفتگوی میان ادیان را با رژیم صهیونیستی هم مطرح کند. شاهزاده عربستان پیش از این هم گفته بود که اسرائیلی‌ها با توافق صلحی که ثبات را برای همه تضمین می‌کنند این حق را دارند تا در سرزمین خود زندگی کنند؛ البته به صورت کاملا مسالمت آمیز.

فلسطینی‌ها منزوی‌تر از قبل

عادی‌سازی روابط میان امارات، بحرین و اسرائیل که مدتی پیش امضا شد، فلسطینیان را منزوی‌تر از همیشه کرده است. عربستان سعودی به عنوان کشوری که زادگاه اسلام شناخته می‌شود به شکل کاملا مستقیم به معاملات رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین نپرداخته، اما اعلام کرده که اساس ابتکار طرح صلح اعراب که از سال‌ها پیش در جریان است را می‌پسندد و به آن تعهد دارد.

اگرچه عربستان سعودی کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، اما ابتکار عملی در سال ۲۰۰۲ ارائه داد که به موجب آن کشور‌های عربی در ازای توافق‌نامه دولت با فلسطینی‌ها و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از سرزمین‌های تصرف‌شده در سال ۱۹۶۷ با پیشنهاد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پاسخ مثبت می‌دادند.

شاید به همین دلیل دونالد ترامپ هم گفت که انتظار دارد عربستان سعودی نیز برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و ایجاد روابط گسترده آن هم در سطح جدید به توافق‌نامه‌ها اضافه شود. اما سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، به رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که عربستان سعودی تا زمانی که شرایط صلح‌آمیزی برای مردم فلسطین پیدا نکند به توافق‌ها علاقه‌ای ندارد. اما اینکه پادشاه عربستان چه برنامه‌ای برای صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی دارد هنوز مشخص نیست. آیا او می‌خواهد این معامله را با ایجاد صلح برای فلسطینی‌ها منعقد کند؟ هنوز مشخص نیست.

در یک اقدام دیگر که سعودی‌ها تلاش کردند حسن نیت خود را نشان دهند، این پادشاهی به پرواز‌های اسرائیل به سمت امارات اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داد. داماد و مشاور ارشد ترامپ، جارد کوشنر، این اقدام سعودی‌ها را تحسین کرد. شاید جالب باشد بدانید که جان کوشنر رابطه بی‌نظیری با ولیعهد عربستان دارد.

یک دیپلمات عربستان سعودی به الجزیره گفته است که حداقل تا زمانی که ملک سلمان پادشاه عربستان باشد تقریبا غیرممکن است که یک توافق همه‌جانبه به دست آید.

منبع: الجزیره

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: