۴۸۶۶
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۴۳۷
حالا که تابستان رو به پایان است، ظاهرا تنور تئاتر کمی داغ‌تر از ماه ‌های پیشین شده است. هرچند با ورود کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایش، تئاتر در ایران و جهان به خوابی عمیق و زمستانی رفت، حالا با ورود برخی از هنرمندان شناخته شده، انتظار می‌رود، اندک روحی در کالبد تئاتر ایران دمیده شود.

به گزارش فراتیتر، در هفته گذشته دو نمایش تازه با حضور هنرمندان شناخته شده تئاتر در فضا‌های باز اجرا خود را آغاز کردند.

انتظار برای آمدن «گودو» در باغ کتاب

تازه‌ترین نمایش امیررضا کوهستانی، هنرمند جهانی تئاتر ایران، برداشتی آزاد از اثر مشهور ساموئل بکت با نام «در انتظار گودو» است که برخلاف متن اصلی، بازیگران زن در آن بازی می‌کنند.

لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا، مونا احمدی و خزر معصومی بازیگران اجرای تازه کوهستانی هستند. این نمایش ساعت ۲۰ در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب (مجموعه دکر پارس) اجرا می‌شود.

شش روایت عاشقانه در روزگار کرونا

نمایش «عشق روز‌های کرونا» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان به تازگی اجرای خود را در فضای باز تالار وحدت آغاز کرده است. این نمایش همان گونه که از نامش برمی‌آید، شش روایت عاشقانه در دوران کرونایی است که هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه اجرا می‌شود و بازیگران آن به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند.

بیداری و یه عالمه ماهی در تئاتر شهر
در شرایطی که تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر همچنان خالی است، تالار‌های قشقایی و سایه پذیرای آثار نمایشی هستند.

تالار قشقایی میزبان نمایش «بیداری» نوشته ژولیان گارنر و کار داود دانشور است. این نمایش درباره یک معلول ذهنی است که در اثر جرمی که مرتکب شده در زندانی تحت مراقبت است، ولی آشنایی او با یک زن، اتفاقاتی شگفت انگیز را رقم می‌زند. این نمایش با بازی رضا امامی، گیلدا حمیدی، افشین زارعی، فرزانه نشاط‌خواه از ۱۶ شهریور ساعت ۱۹ و سی دقیقه به مدت یک ساعت به صحنه می‌رود.

تالار سایه نیز پذیرای اجرای نمایش «بین یه عالمه ماهی نوشته» و کار امیر دلفانی است که با بازی خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی، ایمان عبدی اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: شایعه جنگ که جدی شد پرنده‌های مهاجر جنوبی بیشتر شدن و به همه‌مون یه جا و درهم گفتن جنگ‌زده... این نمایش از روز ۱۸ شهریور تا ۲۰ مهر ساعت ۱۹ اجرا دارد.

«عمو هاشم» در تماشاخانه «سنگلج»

تماشاخانه سنگلج این روز‌ها میزبان نمایش مستند «عموهاشم» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی‌بیگی است. این نمایش به بخش‌هایی از زندگی «هاشم فیاض» تعزیه‌خوان پیشکسوت و آخرین بازمانده نسل تعزیه خوانان تکیه دولت می‌پردازد که در سال ۱۳۸۳ در تهران درگذشت. این نمایش با بازی منیژه داوری، حمید معدن کن و امیر آزاد روستا ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.

دو نمایش در تالار مولوی

در سالن اصلی تالار مولوی هم همچنان دو نمایش «عبور» و «دوستان کمدی» به اجرای خود ادامه می‌دهند.

«عبور» نوشته هوگو سالسدو و کار بهروز سرو علیشاهی نمایشی است که ماجرایی واقعی با تم مهاجرت را روایت می‌کند و با بازی هدا استواری، الهام پرویزی، احمد حامدی، طه حامدی، امیرسجاد دبیریان، بهروز سرو علیشاهی، ملیکا شهاب، بابک قادری، رسول قادری، سهیلا مفیدی، شاهین ملک‌زاده، معصومه میراشه، سعید نبوی به صحنه می‌رود. این نمایش ساعت ۲۰ و سی دقیقه اجرا دارد.

نمایش «دوستان کمدی» به کارگردانی امیر محمد ابراهیمی هم دیگر نمایشی است که در این سالن اجرا دارد. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: خلاصه: ژک و اودیل در آستانه جدایی از یکدیگر با یک آگهی شرکتی که دوست می‌فروشد مواجه می‌شوند...

بازیگران این نمایش علی قانعی، صبا پویشمن، عباس صابری، مهشید آقاخانی هستند. «دوستان کمدی» ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود.

مرثیه‌سرایی و اسموکینگ روم در ایرانشهر

«مرثیه‌ای برای ژاله. م و قاتلش» به نویسندگی و کارگردانی میلاد فرج‌زاده نمایشی است که در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. این نمایش بر اساس داستانی با همین نام نوشته‌ی ابوتراب خسروی و با بازی صبا سرور، سپهر زمانی، نغمه طوسی، علی پوراحمدیان، الهه فرازمند، رضا مرشد ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

تالار سمندریان نیز میزبان نمایش «اسموکینگ روم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی است که با بازی امیر امرایی‌نیا، محمدامین افشار، مریم بهمن‌پور، الهه پورسند، سویل جعفری، مهبد جهان‌نوش، فاطمه حسین‌زاده، فرناز حسینمردی، سعید زارعی، مرتضی سالاری، فاطمه صادق، علیرضا صمدزاده، بیتا طالشی، آهو قلندر اجرا دارد.

داستان‌هایی از مردمان خردمند در فضای باز نیاوران

فضای باز فرهنگسرای نیاوران همچنان شاهد اجرای نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» به کارگردانی سعید چنگیزیان است. این اثر نمایشی که سرگذشت‌هایی است از «شاهنامه فردوسی»، به صورت گروهی نوشته شده و با طراحی و کارگردانی سعید چنگیزیان با بازی علی ایزدی، راهله تعبدی، محمد دارآفرین، مهدی صناعتی، داوود ونداده، مهسا قریشی، طلیعه ایمانی، صونا احمدپور ملکی، حامد رجائی، مبینا آقاخانی، سپاس رضایی، سپهر سهرابی، ستاره بذرافشان، امیر بیرانوند ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

«غرب حقیقی» و «نوشت‌سر» در تئاتر مستقل

تئاتر مستقل از روز ۳۰ شهریور ماه میزبان نمایشی تازه می‌شود با نام «غرب حقیقی» نوشته سام شپارد که با کارگردانی امید سعیدپور به صحنه می‌رود. این نمایش ماجرای فروپاشی ساختار شخصیتی و رفتاری آدم‌ها در شرایط بی‌رحمانه ناکامی‌های اجتماعی و افول ارزش‌های والای انسانی است. بازیگران این نمایش محمد چرختاب، امید سعیدپور و بیتا آزادی هستند که از تاریخ یادشده ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می‌رود.

«نوشت‌سر» نوشته و کار محمد نیما مظاهری، دیگر نمایشی است که اجرای خود را در این تالار اجرا می‌شود. در خلاصه داستان آن آمده: زوجی قصد سفری مهم در روزی بخصوص را دارند، در همان روز مشکلی برای مرد پیش می‌آید و آن‌ها ۴ ساعت وقت دارند تا مشکل را حل کنند. این نمایش ساعت ۱۸ اجرا دارد.

«سون سی» نوشته علی دل پیشه و کار مجتبی راوش، آخرین اجرای خود را امروز ۲۹ شهریور ماه به صحنه می‌برد و داستان آن درباره خانه خالی است - وسایل بار زده شده - ماشین آماده حرکت است، ولی یک چیز در این میان درست نیست. این نمایش با بازی علی دلپیشه، فائزه یوسفی، حامد شریف پور، خالق استواری، امید دانشوران، ساعت ۲۱ اجرا می‌شود.

مرگی مشکوک در دیوار چهارم

«خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کار پوریا جلال‌وند نمایشی است که مهمان تماشاخانه دیوار چهارم شده است. این نمایش بازی علیرضا زنده دل، بهار ودادی، پوریا جلال‌وندی، آوا ولدیان، فاروق محمدی، الهام غریب، مجید اقبالی، مهسا انصاری، علی دبستانی، یاسمن حسینی، ساعت ۱۹ اجرا می‌شود. «حقایقی درباره یک ماهی مرده» نوشته محمد چرم‌شیر و کار علی روان بد دیگر نمایشی است که در این سالن اجرا دارد. ابوالفضل سلحشور، میترا مسائلی بازیگران این نمایش هستند که ساعت ۲۱:۳۰ به صحنه می‌رود.

نمایش «مرگ مشکوک» نوشته مهدی ملکی و کار ساشا کشوادی دیگر نمایشی است که در این تالار اجرا دارد. پگاه الله وردی، فاطمه نوروزی، رضوان عباسی ببخشی از بازیگران این اثر پرپرسوناژ هستند که یکم تا ۲۳ مهر راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه در این تئاتر اجرا می‌شود.

مرغ ماهیخوار به تماشاخانه سپند آمد

«مرغ ماهیخوار» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی، عنوان نمایشی است که در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود. این نمایش با بازی حمیدرضا نعیمی، سیاوش مفیدی، ایمان اصفهانی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، محدثه حیرت، یاسمین خلخالی اجرا دارد. در خلاصه داستان آن آمده است: رنج‌های شخصی، همیشه در جایی به هم مرزی می‌رسند! این اثر نمایشی ساعت ۲۱ به صحنه می‌رود.

یک نمایش تازه در خانه نمایش «دا»

«هفت ویش» نوشته نگین احمد خانی و کار علیرضا یاسری نمایش تازه‌ای است که تا دوم مهر ماه در خانه نمایش «دا» روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: این اثر بر اساس ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی شکل گرفته است و با اشاره به وضعیت کنونی جهان نسبت به ویروس کرونا، این ناهنجاری‌ها را با ویروس مشابهت داده و ...

بازیگران مائده ابراهیمی، نگین آرمان نژاد، افسون اسدی، عارفه دشت پیما، مهدا دشت پیما، حنانه زارع، پروا محمودی، آتنا مقیمی واحد، علیرضا یاسری. ساعت اجرای این نمایش ۱۹ و مدت زمان اجرای آن یک ساعت است.

«سوءتفاهم» به نویسندگی آلبر کامو و کارگردانی نیما ذاکر دیگر نمایشی است که تا ۴ مهر راس ساعت ۲۰:۳۰ در این سالن روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش لیلا بروفه، شبنم صادق زاده، ملیکا گل محمدی، فرید گلریز، نیما ذاکر، بابک بینش، محمدحسین علیزاده، علیرضا، ولی پور، عاطفه موسوی، فرزانه سیری، مهدی عباسی، شکیلا تویلی، آتنا داداش زاده هستند.

تماشاخانه ملک میزبان «مجلس آذر»

تماشاخانه ملک این روز‌ها میزبان نمایش «مجلس آذر» است که به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی اجرا می‌شود و داستان آن درباره آذر بازیگر است که پس از سال‌ها دوری تصمیم گرفت تعزیه‌خوان شود. این نمایش با بازی پرهام دلدار، ویدا لقمانی، حامد شیخی، علی اسدیان، مجتبی جعفری‌پور ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

بازی در وقت اضافه

«بازی در وقت اضافه» نوشته و کار محمدعلی نصیری‌پور، ۱۸ شهریور تا سوم مهرماه ساعت ۲۰ و سی دقیقه در عمارت روبرو اجرا دارد. بازیگران این نمایش حمیدرضا ذکیانی، معصومه ایرانشاهی، فاطمه عباسی هستند.

آغاز به کار تماشاخانه «هیلاج» با «آلم آنی»

نمایش «آلم آنی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نیما صمدی در تماشاخانه «هیلاج»، اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش نیما صمدی، امیرحسین سید اسماعیل، شهاب شیرین‌کلام، طنین بابایی، رضا محمدی، مهتاب باقری، غزل سلامی‌زاده، ابوالفضل محمد کاشی امیرحسین بهرامی، آیسان قنبر زاده، مهسا معدن پیشه، ایمان نیکخو، باران حسین‌پور هستند که ساعت ۲۰، به مدت یک ساعت به صحنه می‌رود.

«دوستان» به تماشاخانه «اهورا» آمدند

«دوستان» نوشته کوبو آبه با ترجمه فردین توسلیان و کارگردانی نادر نادرپور از ۱۹ شهریور ماه ساعت ۲۱ اجرای خود را در تماشاخانه «اهورا» آغاز کرده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خانواده‌ای هشت نفره بدون دعوت و شناخت قبلی وارد خانه‌ی مردی به نام هاما می‌شوند و نظم زندگی او را به هم می‌زنند. هاما در برابر آن‌ها دچار استیصال می‌شود و برای بیرون راندن آن‌ها تلاش زیادی می‌کند اما...»

رامتین سلیمانی، مهشید دلاوری، شیما خوش اقبال، حسین کرمی، مروارید کفایی، نفیسه ترحم‌جو، مهسان فرخی، سید پارسا جعفری، پوریا رحمانی، ماهان خاتمی، شهاب کلانتری، فرهانه کلانتری و نوتاش نیک نژاد در این نمایش ایفای نقش دارند.

دیدن این نمایش جرم نیست!

«دیدن این نمایش جرم نیست» عنوان نمایشی است که در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا دارد. این نمایش نوشته و کار کامران پورناجی است که با بازی ساحل نهاوندی، محمدرضا اکبری، مسعود زندی به صحنه می‌رود.

این نمایش داستان عروسک‌هایی است که وارد زندگی آدم‌ها می‌شوند و ... این نمایش هر شب ساعت ۲۰ به مدت یک ساعت اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: