۴۸۹۵
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۴۷۸
در صحن علنی امروز بیشتر شاهد واکنش نمایندگان به فعال سازی مکانیسم ماشه از سوی امریکا بودیم که از تعابیری مثل ماشه بدون تیر و ماشه با باروت خیس برای این موضوع استفاده کرده اند.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ شهریور ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۸ دقیقه و با حضور ۲۱۹ نفر از نمایندگان آغاز شد.
قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و تبریک این ایام به ملت شهید پرور و سرافراز ایران اسلامی تاکید کرد: منطق دفاع مقدس یعنی باور به توان مردم و اعتقاد راسخ به اینکه سنت‌های الهی تخلف‌ناپذیر هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرگاه مردم را باور کنیم پیروز خواهیم شد و هرگاه آن‌ها را فراموش کنیم و در رأس امور قرار ندانیم، در چشم بر هم زدنی شکست بر ما چیره خواهد شد. دفاع مقدس برای ما مدرسۀ مردم باوری است؛ به عینه دیده‌ایم که چگونه در ابتدای جنگ، هنگامی که باوری به حضور آن‌ها توسط مسئولان وجود نداشت، چگونه دشمنان پیشروی کردند و چگونه تنها چند ماه پس از حضور گستردۀ مردم و باور واقعی به توان ملت، عملیات‌هایی مانند شکست حصر آبادان، طریق‌القدس و فتح‌المبین در ابتدای سال ۶۱ به وقوع پیوست.
قالیباف اظهار داشت: ما باید مردم را در اولویت قرار دهیم و باید از تجربه‌های روشن ملت ایران بهره بگیریم و بدانیم که دشمنی آمریکا با این ملت، ریشه‌دار است و اینکه ترامپ رئیس جمهور شود یا بایدن، هیچ تغییری در سیاست اصلی ضربه زدن به ملت ایران حاصل نخواهد شد پس لازم است بر روی قوی شدن ملت ایران تمرکز کنیم و پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم ما قوی شده باشند و احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییرات ملموس ایجاد شده است.
 
واکنش نماینده‌ها به فعال سازی مکانیسم ماشه
  • عباس گودرزی در واکنش به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه آمریکا در تذکری اظهار کرد: قطعا ماشه بدون تیر خواهد بود، دشمن هر غلطی تا امروز خواسته کرده تنها راه این است که ملت ایران خودش را قوی کند و این اتفاق در حال رخ‌دادن است.
  • جواد نیک بین نماینده کاشمر در تذکری با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس باید کار بسیار مقدسی در برابر اعمال ماشه آمریکا انجام داد. مجلس شورای اسلامی محکم بایستد و کار انقلابی کند.
  • احد آزادی خواه با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: استکبار رسما ظلم می‌کند این ظلم بین و آشکار به بشریت است. حتما نمایندگان به این اقدام وحشیانه شخصیت‌های مدعی آمریکا در جای خود پاسخ مناسبی خواهند داد.
  • ابوالفضل عمویی با حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیانیه آقای پومپئو نشان می‌دهد که در دنیای موازی به سر می‌برد. او ادعا می‌کند که مکانیسم ماشه را فعال کرده، اما به نظر می‌رسد ماشه‌ای که فعال شده باروت آن خیس است و هیچ اثری نخواهد داشت.
مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای معیار‌های تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را مشخص کردند.
 
ناطقان امروز صحن علنی چه گفتند
محمدرضا مبلغی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: رفع فقر همیشه دغدغه محوری مقام معظم رهبری بوده است. لازم است مجلس خط فقرزدایی را سرلوحه خطوط اصلی فعالیت‌های خود قرار دهد و آن را به فعال‌ترین و حاضرترین امری که ذهن و حافظه مجلس را به خود مشغول کرده تبدیل کنند.
وی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای ویژه از سوی مجلس متشکل از نمایندگانی از کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی و قضایی تشکیل شود تا در راستای حل مشکلات فقرا قدم بردارد.
مبلغی افزود: این کمیته باید دو وظیفه بررسی قوانین و نظارت را برعهده گیرد. بررسی قوانین ناظر بر فقرزدایی، یعنی شناسایی کاستی‌های قانونی برای تهیه طرحی متضمن، قانونی و منسجم. در این زمینه باید از مرکز پژوهش‌های مجلس کمک بگیریم. در بخش نظارتی این کمیته باید به صورت ویژه به فرآیند فقرزدایی تمرکز و آن را مرحله به مرحله جز به جز به مجلس ارائه کند.
علی بابایی کارنامی دیگر ناطق امروز مجلس شورای اسلامی گفت: راه مقابله با مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیر بار اسم تحریم گم شده است. بسیاری از کشورهای دنیا با بحران‌هایی همچون جنگ، بیسوادی سیاسی و تحریم روبرو هستند اما تورمی همانند کشور ما ندارند البته در این امر تردیدی وجود ندارد که تحریم بر بخش تولیدی کشور تاثیر می‌گذارد و آسیب‌هایی به اقتصاد کشور می زند اما نمی‌توان سوء مدیریت را در تورم افسارگسیخته کشور نادیده گرفت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور، گفت: اگر نمی دانید و پیام انتخابات مجلس یازدهم را درک نکردید اما بدانید ملت ایران در انتخابات 1400 می گویند ما چه مشکلاتی داشتیم؛ ملت ایران طی دو سه سال اخیر مظلوم واقع شده اند و زیر سایه بسیاری از سوء‌تدبیرها دارند له می‌شوند؛ همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند تولید اساس اقتصاد کشور است تدبیر ایشان در نامگذاری سال‌های اخیر با محوریت تولید خود نشان از نقش پررنگ این امر به عنوان راه‌حلی در تقویت اقتصاد ملی و مقابله با تحریم‌ها دارد اما واردات بی رویه و بی ضابطه کالاهایی که مشابه داخلی دارند تولید داخل را کمرنگ و کمرنگ تر می کند.
کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس، گفت: ۸ سال رشد اقتصادی کشور صفر و منفی بوده، دولتی که ادعای رفع مشکلات در صد روز را داشت به چه کنم، چه کنم افتاده است.
علیپور خنکداری اظهار داشت: اگر قرار است تا سال ۱۴۰۴ قدرت برتر منطقه شویم باید نظارت و مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، جای تاسف است از سال ۹۱ تا ۹۸ رشد اقتصادی حدود صفر و بعضا منفی بوده در حال که در برنامه پنجم و ششم این میزان ۸ درصد پیش‌بینی شده، باید ایستاد و شناسایی کرد، باید راهکار ارائه نمود و مسئله محور مشکلات را حل کنیم.
انور حبیب‌زاده بوکانی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از بی‌توجهی به گرانی، رکود، تورم و بیکاری، گفت: عدالت، برادری و برابری ماهیت اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما اجاره بهای خانه‌ای محقر به رویا تبدیل شده است. متاسفانه دولت در بازگشایی مدارس شتابزده عمل کرد و نتیجه این شتابزدگی نگرانی والدین است.
تذکرات نمایندگان در صحن علنی
  • هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با تذکر به موضوع بودجه زنان سرپرست خانوار گفت: اداره زندگی زنان سرپرست خانوار بر اساس آموزه‌های دینی بر عهده حکومت اسلامی، مجلس و دولت است.
  • سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس خواستار اقدام انقلابی مجلس یازدهم در برابر زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده علیه ایران شد.
  • معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: وقتی رد پای دولت در بازار‌های ملک، مسکن و سکه و ارز دیده می‌شود؛ چطور انتظار داریم مردم نقدینگی را به سمت تولید ببرند و در بازار آرامش حاکم شود؟
  • ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: دولت به تعهد خود در قبال پرداخت از صندوق توسعه ملی برای درمان و مبارزه با شیوع بیماری کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل نکرده است.
پایان جلسه علنی ۳۰ شهریورماه مجلس
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳۰ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۱۸ به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح سه‌شنبه (اول مهرماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: