۴۹۴۲
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۳۳۱
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

وزیر نفت: در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار تولید در صنایع پتروشیمی خواهیم رسید که حجم بالایی اشتغال ایجاد می‌کند. در حال حاضر لایسنس، بخش پایین دست را در اختیار ما قرار نمی‌دهند بنابراین تلاش ما این است که این حوزه را فعال کنیم.

به گزارش فراتیتر، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضاء 13 قرارداد پژوهشی و افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی با دانشگاه‌ها با اشاره به دوران دفاع مقدس و شرایطی که از آن با استقامت، جهاد، شهامت و فداکاری ملت ایران عبور کردند، اظهار داشت: جهاد باید بر تمام زندگی جریان داشته باشد چراکه اگر امروز نیز سرپا هستیم به برکت همان جهادگران است. اکنون نیز در میدان جنگ به سر می‌بریم، البته جنگ بدون خونریزی.

وی ادامه داد: بنده روزی گفتم دانشگاه و صنعت نفت باید با هم کار کنند و لازم و ملزوم هم هستند که مثال قلب پیوندی را زدم؛ تمام بدن در زمان پیوند تجهیز می‌شود که آن قلب را دفع کند در عین حال تمام پیشرفت بشر برای این است که سیستم ایمنی بدن تقویت شود تا با هم زندگی کنند. در این پروسه، بدن باید تحمل کند. همکاری دانشگاه و نفت نیز همانند همان قلب پیوندی است. نفت با تمام قدرت سعی می‌کند با دانشگاه همکاری نکند اما باید حوصله کرد. دانشگاه و نفت حوصله کردند و امروز این پیوند برقرار شده است. برای امضاء 9 قرارداد قبلی بنده خیلی تلاش کردم ولی برای امضاء 13 قرارداد امروز خود دانشگاهیان پیشقدم شدند که این نشان می‌دهد این دو با هم هماهنگ شده‌اند که این دستاورد مهمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه پیوندهای برقراری بین صنعت نفت و دانشگاه لاینفک است، خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم آنها را جدا کنیم هم نمی‌توانیم.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه مهمترین بحث فناوری بالادست ضریب بازیافت است، گفت: بنده به چهار محور در زمینه توسعه فناوری اشاره می‌کنم. اولین موضوع ظرفیت نیروی انسانی متخصص است. امروز دانشگاه‌ها در این حوزه اوضاع خوبی دارند. در سال 77 نهایتاً هفت استاد در بخش بالادست در دانشگاه‌ها داشتیم اما اکنون دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل می‌کنند.

وی دومین محور در زمینه توسعه فناوری را پژوهش عنوان کرد و افزود: پژوهش در دانشگاه‌ها پژوهشگاه صنعت نفت و مراکز R&D دستگاه‌ها فعال است و وضعیت به سمتی می‌رود که نتیجه‌بخش باشد و این بسیار مهم است. ما سرمایه‌گذاریهای بسیار بزرگی در تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه نفت انجام دادیم اما همین جا اعلام می‌کنم که انحصار در هیچیک را قبول نداریم. امروز نمی‌توانیم بگوییم که از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها استفاده نکنیم زیرا دانشگاه صنعت نفت در زمان شاه مهم بود. دنیا عوض شده، ایران نیز تغییر کرده است.

وزیر نفت محور سوم در توسعه فناوری را ظرفیت‌های حرفه‌ای عنوان کرد که می‌تواند توسعه فناوری را سامان دهد. کسی که خدمات می‌دهد اگر کیفیت خدمات و کالا بالا نباشد و قیمت‌ها رقابتی در نظر گرفته نشوند، ارائه‌دهنده خدمات می‌میرد.

زنگنه تاکید کرد: توسعه فناوری از مسیر پژوهش میسر است بنابراین ظرفیت حرفه‌ای باید تقویت شود که یکی از آنها شرکت‌های E&P است. ظرفیت حرفه‌ای چه در شرکت‌های E&P پیمانکاران عمومی و چه در شرکت‌های EPD مهم است.

وی با بیان اینکه ما اکنون در حوزه مشاوره بالادست مخازن کمبود داریم، یادآور شد: فعلا مذاکرات می‌کنیم و از مشاورین بخش‌های دیگر نیز بهره می‌بریم.

وزیر نفت چهارمین محور در راستای توسعه فناوری را مدیریت و نظام اجرا دانست و افزود: مدیریت محصول فناوری است و بالاترین تاثیر را در توسعه آن دارد.

زنگنه یادآور شد: ما اکنون در حوزه پژوهش پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در حدی که بتوانیم مضایقه‌ای برای کمک نخواهیم داشت. درب‌های پژوهشگاه نفت بر روی پژوهشگران باز است و صندوق پژوهش و فناوری برای بالادست و پایین ‌دست کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ما از استارتاپها و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری خواهیم داشت، اظهار کرد: در حوزه پایین دست نیز قراردادهای مهمی منعقد شده اما به خوبی بالادست نبوده است. ما برای ارتقاء سطح این قراردادها نیز کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

وزیر نفت ادامه داد: در بخش پایین دست، هدف کسب لایسنس است یعنی به فرآیند تولید در بخش‌های پرمصرف مثل اوره، آمونیاک و الفین‌ها برسیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: در سال 1404 به 37 میلیارد دلار تولید در صنایع پتروشیمی خواهیم رسید که حجم بالایی اشتغال ایجاد می‌کند. در حال حاضر لایسنس، بخش پایین دست را در اختیار ما قرار نمی‌دهند بنابراین تلاش ما این است که این حوزه را فعال کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: