۴۹۵۰
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۳۱۹
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای هلندی در کشور وجود دارد، اما با وجود تامین ارز، مشکلاتی برای جابه‌جایی ارز برای خرید این واکسن به علت تحریم‌ها وجود دارد که امیدواریم این مشکلات تا هفته‌های آتی برطرف شود.

به گزارش فراتیتر، سیما سادات لاری روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: سال گذشته ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی بود و امسال پیش بینی ما ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا برای معاونت بهداشتی است. در حال حاضر در کشور ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر داریم که در حال توزیع در معاونت بهداشتی بوده و اولویت اول مصرف آن هم با خانم‌های باردار روستایی است.

وی ادامه داد: البته آماری که از نیمکره جنوبی رسیده، امیدبخش است و در هیچ جای دنیا این طور نیست که واکسن آنفلوآنزا همه مردم را تحت پوشش قرار بدهد. واکسن آنفلوآنزا ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی زایی ایجاد می‌کند و اولویت با افراد آسیب پذیر است. یکی از رسالت‌های رسانه‌ها این است که در این زمینه به مردم اطلاع رسانی شود که خانم‌های باردار، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، سالمندان بالای ۶۵ سال از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: البته مشکل ارز در زمینه تامین واکسن آنفلوآنزا وجود داشت که ارز آن تامین شد، اما تحریم‌ها در این زمینه تاثیر گذاشته است. در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن هلندی در کشور موجود است. بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشتی، برای خانم‌های باردار، سالمندان در روستاها، کادر بهداشت و درمان با اولویت بندی حضور در قسمت‌های پرخطرتر، نیروهای مسلحی که در مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند از این واکسن استفاده می‌شود. این واکسن به اسم افراد در گروه‌های پرخطر ثبت شده و در همان مرکز بهداشتی تزریق می‌شود.

لاری گفت: واکسنی که قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود هم کیو آر کد دارد و به هر نفر یک واکسن تحویل می‌شود تا از کلاهبرداری جلوگیری شود. برخی صحبت‌ها درباره پیش فروش واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود که اصلا صحت ندارد و چیزی به اسم پیش فروش واکسن آنفلوآنزا نداریم. راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا شبیه کووید ۱۹ است و با شستن دست‌ها و استفاده از ماسک می‌توانیم از ابتلا به این بیماری در افرادی که در گروه‌های پرخطر نیستند، جلوگیری شود. هنوز واکسن آنفلوآنزا بین داروخانه‌ها توزیع نشده است. سامانه مربوطه طراحی شده که اسم بیمار و کد ملی او ثبت شود تا واکسن به اسم شخص باشد. به هر حال عده‌ای ممکن است موج سواری کرده و از واکسن آنفلوآنزا سوء استفاده کنند.

همه تلاش‌ها برای تامین واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: تحریم‌ها بسیار ظالمانه است. یک بیماری همه جهان را درگیر کرده و ما از برخی داروها و واکسن محروم می‌شویم. حتی ارز مورد نیاز تامین می‌شود و کشورها به خاطر ترس از تحریم ممکن است برای تامین دارو یا واکسن همکاری نکنند.

وی افزود: جان مردم برای ما اهمیت دارد و همه تلاش‌ها برای تامین واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود. هنوز دیر نشده و ۱.۵ میلیون دوز موجود برای افراد آسیب پذیر تزریق می‌شود. ماندن واکسن خود به خود باعث از بین رفتن اثر آن نمی‌شود. معمولا دو هفته اول مهر تا آخر آبان این واکسن تزریق می‌شود.

۱۲ میلیون واکسن آنفلوانزای ۴۲ هزار تومانی

لاری درباره دو قیمتی بودن واکسن آنفلوآنزا گفت: قیمت این واکسن بستگی به تبادل ارز دارد. ۲.۵ میلیون دوز که در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد، رایگان است. پزشکان و دندانپزشکان اعتراضاتی داشتند که چرا در این محدوده قرار نگرفته‌اند. این موضوع به میزان تامین واکسن آنفلوآنزا بستگی دارد. زیرا حتی برای کادر بهداشت و درمان هم با توجه به خطر محل خدمت، اولویت گذاری شده است. بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، قرار بر این شد که حدود ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شده و حدود ۴۲ هزار تومان قیمت داشته باشد و اگر تقاضا بیشتر باشد، ممکن است با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن در بازار بیشتر خواهد بود. تلاش بر این است که با ارائه کد ملی و ثبت آن، جلوی دلالی‌ها و سوء استفاده‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: نباید تقاضای زیادی برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا به مردم القا کرد. زیرا در ایده آل‌ترین حالت، واکسن آنفلوآنزا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

جدا شدن کارانه از اضافه کار

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره جدا شدن کارانه از اضافه کار بیان کرد: یکی از دغدغه‌های همکاران ما همواره بحث کارانه‌ها بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی از پرداخت کارانه عقب بودند. در اسفند ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که کارانه از اضافه کار جدا شود. پرداخت کارانه همواره با تاخیر مواجه است. این اقدام جدید وزارت بهداشت باعث می‌شود که اضافه کار با حقوق پرداخت شود. از طرفی کارانه وابسته به درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست. متاسفانه در شرایط حاضر، درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است. از طرفی بار بیماران کرونایی هزینه بردار است. در نتیجه کارانه هم کاهش یافته است.

وی افزود: آنچه از طرف سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بر آن اصرار شده این است که بدهی کارانه تا آخر سال ۹۸ صفر شود. تا آخر هفته اول مهر ماه قرار است ۲ هزار و ۷ میلیارد تومان واریز شود تا بدهی کارانه تا آخر سال ۹۸ صفر شود.

پرداخت پاداش کرونا

لاری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره پرداخت پاداش کرونا نیز بیان کرد: ۸۸۶ میلیارد تومان پاداش در سه قسمت پرداخت شده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی این پاداش‌ها را با الگوهای متفاوتی پرداخت کردند. برنامه ریزی ما این است که معوقات پرداخت شود و با توجه به این‌که کارانه از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تبعیت می‌کند، حداقل‌هایی تعریف شود تا این فشار مالی جبران شود.

چه تعداد بیمارستان و مرکز درمانی اضافه شده است؟

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره زیرساخت‌های تامین شده در نظام سلامت پس از شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا در بخش دولتی و خصوصی کشور، ۹۹۶ بیمارستان داشتیم و در حال حاضر حدود هزار و ۲۲ بیمارستان داریم. قبل از شیوع کرونا، ۱۲۷ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که در حال حاضر ۱۴۶ هزار تخت بیمارستانی داریم. قبل از شیوع کرونا، ۱۲ هزار بخش ویژه داشتیم که در حال حاضر ۱۴ هزار بخش ویژه داریم. البته این آمارها در پایان همین هفته به روزرسانی می‌شوند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: