۴۹۵۳
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۳۷۳
عضو کمیسیون امنیت ملی خبر داد:
جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که مکانیسم ماشه در شورای امنیت فعال شود و این شورا علیه ما موضع بگیرد، از برجام خارج خواهیم شد.

خروج ایران از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی شورای امنیت

به گزارش فراتیتر، هم‌زمان با خبر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی امریکا تعدادی از نمایندگان نسبت به این موضوع و یک جانبه گرایی امریکا اعلام موضع کردند. وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار فراتیتر گفت: امروز زبان روابط بین‌الملل، زبان قدرت است در حالی که زبان اصول، موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی زبان قدرت نیست. این امر را بار‌ها در حوادث و رخداد‌هایی بین‌الملل مشاهده کرده‌ایم. زمانی که از عربستان به عنوان ناقض حقوق بشر نام برده شد، دبیرکل سازمان ملل علناً بیان کرد به خاطر کمک‌های عربستان به سازمان ملل مجبور به حذف نام عربستان از لیست ناقضین حقوق بشر هستیم. حق وتو زبان بین‌الملل نیست بلکه زبان قدرت محسوب می‌شود.

التماس اروپایی‌ها به ایران برای ماندگاری در برجام
جلال زاده اظهار داشت: امریکا در حال حاضر با موضوع جدیدی مواجه شده است و آن رفتار‌های متناقض ترامپ در عرصه بین‌المللی است که صدای اروپایی‌ها را هم درآورده است. خروج از بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی منجر به اعتراض اروپایی‌ها به یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف شده است. در خصوص برجام نیز اروپایی‌ها و جمهوری اسلامی به دلایل مختلف قائل بر این بودند که در این معاهده حضورداشته باشند. حتی زمانی که ترامپ خروجش از برجام را اعلام کرد، اروپایی‌ها از ایران درخواست داشتند که جواب متقابل ندهد و در برجام باقی بماند.
وی افزود: با وجود پایبندی ایران به برجام اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، اما با همه این مسائل شکل برجام باقی است. امریکا به دنبال بر هم زدن این شکل بود. در نتیجه بحث تمدید قطعنامه سازمان ملل که به ایران اجازه خریدوفروش تسلیحات در پنجمین سال اجرای برجام را می‌داد را مطرح کرد، اما در این بحث نیز ناکام ماند. امریکا در اجرای سناریوی دوم خود این طور عنوان نمود که به‌عنوان عضو برجام مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد.

سازمان ملل ایران را تحریم نکرده است
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ اعضای برجام معرفی شده‌اند که امریکا هم در این میان است. مسئولین هم به مکانیسم ماشه در ذیل ماده ۱۱ اشاره می‌کنند که اصطلاح تحلیل گران سیاسی برای اجرای ماده ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ در عالم سیاست است. در ماده ۱۱ ذکر شده است که اگر یکی از اعضای برجام به هر دلیل به رفتار دیگر بازیگران برجام اعتراض داشت، دلایل خود را بیان کنند و در نهایت این اعتراض منجر به صدور قطعنامه شود؛ به ماده ۱۲ ورود می‌کنیم که بر اساس این ماده اگر قطعنامه صادره از ماده ۱۱ توسط اعضای دائم رد نشد، مکانیسم ماشه فعال می‌شود.
جلال زاده ضمن اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: اروپایی‌ها، جمهوری اسلامی و دیگر اعضای شورای امنیت قائل بر این هستند که امریکا بعد از خروج از برجام دیگر نمی‌تواند در ذیل ماده ۱۱ و ۱۲ عملیات سیاسی انجام دهد. اعضای شورای امنیت نامه‌ای رسمی مبنی بر مخالفت با این موضوع ارائه کردند؛ لذا امریکا با یک سد محکم در حوزه بین‌الملل مواجه شده است که اثر یک‌جانبه‌گرایی و قلدری آن‌ها در سطح بین‌المللی است. ایالات‌متحده به دنبال تسلط هژمونی خود بر جهان است. در حال حاضر امریکا مدعی است مکانیسم ماشه فعال شده، اما تحریم‌هایی که امروز از سوی امریکا بر ایران تحمیل شده است، هیچ کدام تحریم سازمان ملل نیست.
وی افزود: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تمام قطعنامه‌های قبلی که ما را ذیل ماده فصل ۷ شورای امنیت برده بود، به صورت یکجا باطل شد. این تحریم‌ها به تنهایی از سوی ایالات‌متحده اعمال شده است که با قدرت حوزه اقتصادی، سیاسی و نظامی تحریم‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل می‌کند و کشور‌ها را در تنگنای روابط با ایران قرار می‌دهد. تحریم‌های امریکا به هیچ وجه پشتوانه بین‌المللی، شورای امنیت و سازمان ملل را ندارد. در نتیجه امریکا بعد از ناکامی در بحث فعال‌سازی مکانیسم ماشه، به هژمونی و قدرت اقتصادی خود متوسل خواهد شد. البته کشور‌های اروپایی و کشور‌های مهم دنیا متوجه این رفتار قلدرمآبانه امریکا شده‌اند.

شرط و شروط ایران برای خروج از برجام
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تأکید کرد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوری اسلامی بحث مکانیسم ماشه مورد بررسی قرار داده‌ایم و زمانی که آژانس قطعنامه علیه ایران صادر کرد، مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس طرحی را آماده کرد که به صحن علنی ارائه کنیم تا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی معلق شود. این طرح هنوز به صحن نیامده و در نوبت قرار دارد. در صورتی که مکانیسم ماشه در شورای امنیت فعال شود و این شورا علیه ما موضع بگیرد، از برجام خارج خواهیم شد و در بحث ان پی تی هم تصمیم به تعلیق خواهیم داشت. در حال حاضر شورای امنیت تصمیمی نگرفته است و امریکا همچنان در مسیر یک جانبه گرایی خود قرار دارد و نوک پیکان حرکت جمهوری اسلامی به سمت امریکا است تا در سطح بین‌المللی عملیات و حرکت‌های امریکا را خنثی کند.
جلال زاده در پایان گفت: رسانه‌ها باید هم پای مردم آگاهانه و عالمانه حرکت کرده و با تحلیل‌های درست جامعه را نسبت به این مسائل روشن کنند تا در یک صف واحد از این مقطع زمانی عبورکنیم. فارغ از فرد پیروز در انتخابات ماه نوامبر آمریکا، ما باید به استعداد‌ها و ظرفیت خود در داخل تکیه کنیم و با تقویت آن‌ها در عرصه بین‌المللی موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: