۴۹۹۵
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : ۳۲۶
سیاسی خارجی

تازه ها

در اعلامیه مشترک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل آمده است، در میان چالش‌های جهانی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا گرفته تا تغییرات آب و هوایی و افراط گرایی خشونت آمیز، فوریت برای جمع شدن همه کشورها به ندرت بیشتر از اکنون بوده است.

به گزارش فراتیتر و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این اعلامیه مورد تایید ۱۹۳ کشور عضو که به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند، سازمان ملل به عنوان تنها سازمان جهانی دارای قدرت برای کنار هم قرار دادن کشورها و امید دادن به مردم برای یک جهان بهتر و ایجاد آینده‌ای که خواهانش هستند، مورد ستایش قرار گرفته است.

سازمان ملل برخاسته پس از جنگ دوم جهانی با هدف نجات نسل‌های باقی مانده از وحشت جنگ تشکیل شده است و این واژه‌هایی است که در منشور آن ذکر شده است.

این اعلامیه به موفقیت‌ها و شکست‌های این نهاد بین‌المللی در بیش از هفت دهه و وعده ایجاد یک جهان پسا-پاندمی که برابرتر باشد و همچنین همکاری و حفاظت از کره خاکی اشاره دارد.

در ادامه این اعلامیه همچنین آمده، در دوران تنش‌های بزرگ، سازمان ملل به دنبال استعمار زدایی، آزادی، توسعه، حقوق بشر و برابری و همکاری برای از بین بردن بیماری‌هاست و در عین حال به میانجی‌گری ده‌ها درگیری، نجات جان صدها هزار تن از طریق اقدامات بشر دوستانه و ارائه خدمات آموزشی برای کودکان پرداخته است.

همچنین در بخشی از این اعلامیه آمده است: جهان با افزایش نابرابری، فقر، قحطی، تروریسم، درگیری‌های مسلحانه، ناامنی، تغییرات آب و هوایی و پاندمی‌ها روبروست که این مایه تاسف است. فقیرترین و کم توسعه یافته ترین کشورها جهان رو به فراموشی رفته، استعمارزدایی کامل نشده و مردم مجبورند تا با سفرهای خطرناک به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و به پناهدگی روی بیاورند. چالش‌های ما با یکدیگر در ارتباط است و می‌توان آن را فقط از طریق چندجانبه گرایی تجدید شده حل و فصل کرد و مورد رسیدگی قرار داد.

این اعلامیه بر این مساله تاکید دارد که "بزرگداشت تاسیس سازمان ملل در حالی صورت گرفته که جهان با پاندمی کرونا روبروست که نه تنها باعث مرگ و بیماری جدی شده بلکه اقتصاد جهان را به رکود کشانده و فقر و تنگدستی و ترس و هراس را تشدید کرده است. پاندمی کووید-۱۹ به ما قدرتمندرین روشی را یادآوری می‌کند که ما باید از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشیم."

در ادامه این اعلامیه مشترک آمده است: تنها با همکاری نزدیک می‌توان به این پاندمی پایان داد و تنها می‌توانیم با تاب آوری در مقابل پاندمی‌های آتی و سایر چالش‌های جهانی مقابله کنیم و بایستیم. چندجانبه گرایی تنها یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است که ما باید آن را برای یک جهان برابرتر، قابل تحمل‌تر و پایدارتر در نظر داشته باشیم. سازمان ملل باید به عنوان مرکز تمامی اقدامات و تلاش‌های ما مدنظر باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: