۵۰۳۲
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۳۲۷
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اختلاف مصرف ما در زمان پیک و غیرپیک ۲۵ هزار مگاوات است، خاطرنشان کرد: اگر این میزان را با کشور‌های همسایه تبادل کنیم یعنی در سال یک بیزینس ۲۰ میلیارد دلاری را می‌توان دنبال کرد.

به گزارش فراتیتر، حمیدرضا صالحی درباره اتصال شبکه برق ایران با کشور‌های روسیه و آذربایجان اظهار داشت: در فصل زمستان مصرف برق ما کاهش و به حدود ۳۵ هزار مگاوات می‌رسد و پیک مصرف برق در تابستان است که تا ۶۰ هزار مگاوات مصرف می‌شود، ما اکنون حدود ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده داریم. در زمان پیک نیاز به همکاری با کشور‌هایی داریم که زمان پیک ما با آن‌ها همزمان نباشد تا بتوانیم برق وارد کنیم و پیک مصرف ما گران در نیامده و مشکلی هم در رابطه با مصرف پیش نیاید.

وی با بیان اینکه تبادل برق می‌تواند راهکار خوب و مطمئنی برای تامین انرژی باشد، افزود: یعنی در تابستان وارد و در زمستان برق را صادر کنیم، یکی حوزه‌های مهم روسیه است که یک شبکه و ظرفیت تولید بالای نیروگاهی دارد که از دو مسیر آذربایجان و ارمنستان- گرجستان می‌تواند به برق روسیه متصل شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: مسیر آذربایجان در موقعیت نزدیک‌تری است و برنامه دولت این است که بتواند شبکه را از این مسیر سنکرون کند. مذاکرات اولیه انجام شده که بعد از سنکرون شبکه برق ایران و عراق می‌تواند کشور را در موقعیت خوب امنیت الکتریکی قرار دهد و کنترل فرکانس هم صورت بگیرد بدون اینکه به شبکه‌های برق آسیب برسد. آنچه مهم است اینکه با تبادل برق می‌توانیم به کشور‌هایی که نیاز داشته و قیمت برق بالایی دارند، صادر کنیم، این ورود و خروج و تبادل برق می‌تواند درآمد‌های خوبی برای کشور ایجاد کند.

وی گفت: ما از شرق به افغانستان و پاکستان هم می‌توانیم صادرات داشته باشیم، ترکمنستان منابع اولیه تولید برق یعنی گاز را در اختیار دارد، ما به این کشور صادرت نداریم، اما می‌توانیم برق اضافی را از این کشور دریافت کرده و به افغانستان و پاکستان تحویل دهیم و از بابت خرید و فروش و تجارت برق درآمد کسب کنیم، همچنین می‌توانیم به کشور‌های غربی و جنوبی دریای عمان هم صادرات برق داشته باشیم. اکنون در عراق برخی خطوط ضعیف هستند و نیاز به توسعه و تقویت خطوط مواصلاتی داریم، در منطقه شرق پروژه‌های زیردریایی امارات و عمان که قبلا در دست مطالعه بود که مدتهاست متوقف مانده و اجرایی نشد که می‌تواند دوباره به جریان بیفتد.

صالحی با بیان اینکه اختلاف مصرف ما در زمان پیک و غیرپیک ۲۵ هزار مگاوات است، خاطرنشان کرد: اگر این میزان را با کشور‌های همسایه تبادل کنیم یعنی در سال یک بیزینس ۲۰ میلیارد دلاری را می‌توان دنبال کرد، این رقم می‌تواند عملیاتی شود به شرطی که بخش خصوصی و دولت کنار هم باشند.

وی یادآور شد: ما از وزارت نیرو خواستیم در هر مذاکره‌ای نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشته باشند، زیرا می‌توانند در حوزه فاینانس، ایجاد کنسرسیوم بین‌المللی، توسعه خطوط مواصلاتی، تقویت شبکه‌ها و ارتباطاتی کمک کنند تا ایران در آینده تبدیل به هاب انرژی در حوزه انرژی باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: