۵۰۳۶
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
تعداد بازدید : ۸۶۲
نازی کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
نازی کارشناس بازار سرمایه گفت: ممنوعیت معاملات الگوریتمی از منظر عملیات بازار و عملیات نقد شوندگی تصمیم منطقی نبود.

به گزارش فراتیتر، بعد از ورود مجلس شورای اسلامی به بحث بازارگردانی در بازار سرمایه شاهد خبر الزام شرکت‌های بورسی به بازارگردانی بودیم. در این خصوص رضا نازی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار فراتیتر گفت: در صورتی که الزام شرکت‌های بورسی به بازار گردانی رعایت شود، قطعاً به نقدشوندگی بازار کمک خواهد کرد. برخلاف چهار ماه پیش که شاهد هیجان در خرید بودیم، در حال حاضر بازار هیجان در فروش را تجربه می‌کند. در همان زمان نیز سهم‌هایی بودند که در بازار خریدار داشتند و هیچ تحلیلی جلودار روند خرید نبود. در حال حاضر هم در فروش همین وضعیت را داریم و سهم‌هایی خیلی ارزنده هستند، اما عده‌ای فروشنده این سهم‌ها هستند. نقش بازار گردانی این روز‌ها بسیار پر رنگ است که هم به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند و هم در خصوص کنترل هیجانات بازار، چه در مسیر صعودی و چه در مسیر نزولی مؤثر است.

نازی اظهار داشت: قسمتی از الزام شرکت‌های بورسی به بازارگردانی باید به بحث میزان نقدشوندگی سهام شرکت‌ها در بازار منوط شود. ذات این اقدام که شرکت‌ها باید بازارگردان داشته باشند، امری منطقی است و فلسفه وجودی بازارگردان می‌تواند ریسک افت و رشد شارپ را تا حدودی کاهش دهد؛ چون هیجانات بازار را در فروش و خرید تخلیه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن اشاره به ممنوعیت معاملات الگوریتمی گفت: این ممنوعیت مستلزم بررسی بیشتر بود. در این مقطع ممنوعیت معاملات الگوریتم عاملی است که می‌تواند معکوس تصمیم اول باشد. به عبارتی با این عمل منابعی که متوجه این نوع از معاملات بوده است را از بازار جدا می‌کنیم. ذات معاملات الگوریتمی کمک به بازار است و بازار نقد شونده با حد سود و ضرر مشخص ایجاد می‌کند. از منظر عملیات بازار و عملیات نقد شوندگی این تصمیم منطقی نبود.

نازی تأکید کرد: پارامتر‌های غیرقابل تخمین و رصد نباید برای بازار ایجاد کرد. همین تصمیمات خلق الساعه و لحظه‌ای به بازار شوک می‌دهد. نمونه‌های زیادی از این تصمیمات را شاهد بودیم که از معاملات الگوریتمی گرفته تا بسته شدن قابلیت دسترسی به تقسیم سفارش‌ها در فروش و بستن کد‌های حقوقی شامل این تصمیمات لحظه‌ای شده است. حقوقی‌ها که تنها برای خروج از بازار اقدام به فروش نمی‌کنند، ممکن است قصد خرید و فروش در بازار سرمایه داشته باشند. این تصمیم خرید حقوقی را هم خواهد بست.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان ضمن توصیه به سهامداران گفت: منطق سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری را زیر پا نگذارید و همان‌گونه که بازار در خرید هیجان داشته است، در فروش هم هیجان دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: