۵۰۷۹
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
تعداد بازدید : ۴۳۴

به گزارش فراتیتر، اواخر ماه می بود که روسیه از داروی ضدکرونای خود رونمایی کرد. این دارو که آویفاویر نام داشت در حقیقت از داروی دیگری به نام فاویپیراویر به دست آمده بود. این دارو از ماه ژوئن در درمانگاه‌های روسیه استفاده شده و پس از آن به کشورهایی مانند بلاروس، قزاقستان و بولیوی هم راه پیدا کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده اولین واکسن ویروس کرونا در سراسر جهان است با گروه دارویی CheMRar که در مسکو استقرار دارد به توافق رسیده تا داروی ضدکرونای آویفاویر را به هفده کشور عرضه کنند. آویفاویر در حقیقت اولین داروی مبتنی بر فایپیراویر در جهان است که برای درمان ویروس کرونا یا همان کووید۱۹ مصرف می‌شود. روسیه امیدوار است این دارو به عربستان سعودی، برزیل، بلغارستان، کلمبیا، صربستان، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، اکوادور، السالوادور، هندوراس، کویت، پاناما، پاراگوئه، صربستان، اسلواکی، آفریقای جنوبی، امارات و اروگوئه صادر شود.

این دارو برای نخستین بار در اواخر ماه می در روسیه ثبت شد و این روزها در بیشتر از هفتاد منطقه روسیه برای درمان ویروس کرونا استفاده می‌شود. همچنین این دارو از مدتی پیش توسط بلاروس ، بولیوی ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان و ازبکستان خریداری شده تا برای درمان ویروس کرونا روی بیماران استفاده شود. تاثیر این دارو توسط آزمایشگاه‌های ژاپن تایید شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری روسیه تایید کرده که این دارو تا امروز جان بیشتر از ۴۰۰ بیمار که شرایط وخیمی داشته‌اند را نجات داده و در کنترل بیماری بسیاری از بیماران دیگر هم موثر بوده است. این دارو در حال حاضر توسط نهادهای نظارتی بهداشتی در اروپا، خاورمیانه و آسیا تایید شده و در حال حاضر در صدر محصولات صادراتی روسیه قرار دارد. کریل دیمیتریف، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری روسیه درباره این دارو گفت: «اولین داروی ضدکرونای جهان را مبتنی بر فاویپیراویر توسعه دادیم اما بدبینی‌های زیادی نسبت به آن وجود داشت چون مردم تصور می کردند که برای تایید کاربرد آن باید ژاپن آن را تایید می‌کرد. حالا پس از پنج ماه استفاده در روسیه، ژاپن هم سلامت و صحت آن را تایید کرده است.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری روسیه در ادامه تایید کرد که در کنار آزمایشات بالینی که در ۳۵ مرکز درمانی در روسیه انجام شده است، ۹۴۰ بیمار هم تغییرات حاصل از مصرف این دارو را روی خودشان احساس کرده‌اند. به اعتقاد او، این آزمایش احتمالا بزرگترین آزمایش بالینی یک داروی مبتنی بر فاپیپیراویر در جهان است. کریل دیمیتریف در ادامه گفت: «بر اساس آزمایشات بالینی گسترده ما و تحقیقات انجام شده در ژاپن، می‌توانیم بگوییم که آویفاویر و سایر محصولات مبتنی بر داروهای مشابه با آن از مهم‌ترین داروهای پیش‌رو در مبارزه با کرونا هستند. فراموش نکنید که این دارو قیمتی حدود یک چهارم داروی رمدسیویر دارد.

طبق نتایج آزمایشات بالینی پس از ثبت این دارو، بیمارانی که از آویفاویر استفاده کرده بودند بسیار سریع بهبود پیدا کردند. سی درصد از علائم ویروس کرونا در این افراد نابود شد و سطح اکسیژن در خون بیماران به شدت افزایش یافت. ضمن اینکه افرادی که این دارو را مصرف کردند، دو برابر سریع‌تر از افرادی که با داروهای سنتی درمان شده بودند، حال خوب خود را بازیابی کردند. هیچ عوارض جانبی‌ای ناشی از مصرف این دارو گزارش نشده است.

این دارو تنها دارویی نیست که روسیه برای مقابله با ویروس کرونا توسعه داده و آن‌ها از واکسن اسپوتنیک پنج هم رونمایی کرده‌اند. این واکسن در تاریخ ۱۱ آگوست معرفی شد و به نظر می‌رسد نخستین واکسن مطمئن کرونا در سطح دنیا باشد. همین حالا بیشتر از ۲۰ کشور از جمله امارات، عربستان سعودی، اندونزی، فیلیپین، مکزیک، برزیل و هند برای خرید آن اعلام آمادگی کرده‌اند. هندی‌ها قرار است در توسعه این واکسن به روسیه کمک شایانی کنند و میلیون‌ها دز از آن را تولید کنند. روسیه همین حالا بیشتر از یک میلیارد دز از این واکسن را به در قالب سفارش‌های گوناگون از کشورهای مختلف دریافت کرده است.

بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره ساخت ویروس اسپوتنیک پنج گفت: «ما از مشارکت جامع هندی‌ها به‌عنوان عضوی از COVAX Facility یا طرح دسترسی جهانی به واکسن کرونا استقبال می‌کنیم. هند تجربه بسیار خوبی در حوزه واکسن دارد که به توسعه همه‌جانبه واکسن‌های کرونا هم کمک می‌کند.»

منبع: اسپوتنیک

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: