۵۱۰۳
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
تعداد بازدید : ۳۷۸
ملازهی کارشناس روابط بین الملل مطرح کرد:
ملازهی کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جریانی در خاورمیانه پیش می‌رود که بر عادی‌سازی مناسبات اعراب با اسرائیل تأکید دارد. تا این لحظه ترامپ موفق شده است که کشورهای عربی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل قانع کند.

به گزارش فراتیتر، بعد از طرح معامله قرن و پیوستن امارات و بحرین به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل صحبت از پیوستن کشورهایی مثل امارات، عمان و قطر به این روند نیز شده است .پیرمحمد ملازهی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار فراتیتر گفت: بیشتر کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند که به نحوی با اسرائیل رابطه برقرار کنند. مشکل موجود موضوع فلسطین است و هنوز اسرائیل اعلام آمادگی برای تخلیه مناطق اشغالی و یا پذیرش پروژه دو کشور نکرده است. در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی و کویت تنها کشورهایی هستند که اعلام کرده‌اند تا زمان روشن نشدن شرایط فلسطین و شهرک‌های اسرائیلی نشین در مناطق اشغالی حاضر به برقراری مناسبات با اسرائیل نیستند.

ملازهی اظهار داشت: امریکا در تلاش است که کشورهایی مثل عمان، قطر، مراکش و سودان را پیش از انتخابات پای میز مصالحه با اسرائیل بیاورد. هدف اصلی ترامپ هم بهره‌برداری انتخاباتی از این عادی‌سازی است. در صورتی که ترامپ موفق به اقناع اسرائیلی‌ها برای پذیرش کشور فلسطین شود، همه کشورهای عربی به روند عادی‌سازی با اسرائیل خواهند پیوست و هم به لحاظ سیاسی و هم لحاظ تجاری وارد مراودات  با آن خواهند شد. در مجموع، شرایط منطقه به گونه‌ای است که کشورهای عربی به مانند گذشته با اسرائیل مشکل ندارند.

وی افزود: پیوستن کشورها به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل بر منازعه 70 ساله فلسطین و اسرائیل بی‌تأثیر نخواهد بود. هرچند تأثیر این عادی‌سازی ممکن در حد انتظار کشورهای عرب و جهان اسلامی نباشد. مشکل اصلی پذیرش کشور فلسطین از سوی اسرائیل است. باید مشخص شود چهارچوب‌های مرزی فلسطین به چه شکل خواهد بود. آیا همین دو قسمت جداشده (کرانه باختری و باریکه غزه) برای فلسطین باقی خواهد ماند یا نه؟

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: صحبت‌هایی در خصوص موافقت اسرائیلی‌ها برای کشیدن راهی به صورت تونل و یا مسیر محافظت شده برای فلسطینی‌ها نیز شده است. به صورت کلی جریانی در خاورمیانه پیش می‌رود که بر عادی‌سازی مناسبات اعراب با اسرائیل تأکید دارد. تا این لحظه ترامپ موفق شده است که کشورهای عربی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل قانع کند. قسمت دوم این موضوع اسرائیل است که باید به تعهدات خود عمل کند. اسرائیلی‌ها تمایل چندانی تا به این لحظه نشان نداده‌اند. در صورتی که ترامپ بتواند در مذاکرات حال حاضر نتانیاهو را برای برداشتن گامی راضی کند، کشورهای دیگر هم به این عادی‌سازی خواهند پیوست.

ملازهی ضمن اشاره به انتخابات پیش روی امریکا خاطرنشان کرد: سیاست خارجی امریکا را رئیس‌جمهور به تنهایی تعیین نمی‌کند، هرچند که بی‌تأثیر هم نیست. در داخل امریکا در خصوص خاورمیانه دو نگاه وجود دارد. نگاه اول این است که بقای اسرائیل در بلندمدت در ارتباط با چگونگی شناخت اسرائیل از سوی کشورهای عرب است که این نگاه بیشتر از سوی دموکرات‌ها مطرح شده است؛ و نگاه دوم این است که اعراب و اسرائیل به اندازه‌ای تضاد ماهیت دارند که امکان هم سویی ندارند. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر نگاه اول بر دولتمردان امریکا حاکم شده است و در این رابطه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها به نظر واحد رسیده‌اند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: