۵۱۳۴
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۵۲۷
پیگیری دغدغه‌های دیابتی‌ها از رئیس کمیته مدافعه‌گری انجمن گابریک
درخواست ارائه ارز دولتی برای تأمین نوار‌های تست قند خون را نیز مطرح کرده، اما پاسخ مساعدی نشنیده‌ایم و تمامی تلاش‌ها بدون پاسخ مانده است.
به گزارش فراتیتر، روز‌های پر نوسان ارزی در ایران زندگی بیماران دیابتی را هم با نوسان همراه کرده است و تأمین انسولین و تست قند خون بزرگ‌ترین دغدغه این روز‌های بیماران دیابتی به ویژه دیابتی‌های نوع یک شده است. روز گذشته ۱۲۰ پزشک فوق تخصص غدد نامه‌ای به مبنی بر کمبود انسولین و نوار سنجش خون موردنیاز بیماران دیابتی به رئیس‌جمهوری ارسال کرده‌اند و خوشبختانه رئیس‌جمهوری در پاسخ به این نامه خواستار اقدام فوری وزیر بهداشت در این خصوص شد. خبرنگار فراتیتر پیرامون مشکلات این روز‌های بیماران دیابتی با علیرضا استقامتی رئیس کمیته مدافعه گری انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک گفتگو داشته است. استقامتی ضمن تأکید بر اهمیت تأمین ارز انسولین عنوان نمود: انجمن دیابت گابریک به عنوان مدافعه گر از بیماران مبتلا به دیابت، مکاتبات زیادی با معاون رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و رئیس‌کل بانک مرکزی داشت و تقاضا کردیم که ارز مربوط به انسولین را تأمین کنند. انسولین داروی بسیار ضروری است که برای سلامتی و حیات بیماران دیابتی خصوصاً دیابتی‌های نوع یک ضروری است، اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. همچنین در خصوص کمبود نوار‌های اندازه‌گیری قند خون در منزل هم این کمبود وجود دارد. درخواست ارائه ارز دولتی برای تأمین نوار‌های تست قند خون را نیز مطرح کرده‌ایم، اما پاسخ مساعدی نشنیده‌ایم و تمامی تلاش‌ها بدون پاسخ مانده است.
عضو کمیته کشوری دیابت اظهار داشت: مشکلات تأمین انسولین معضلات زیادی را در حال حاضر و در آینده برای بیماران ایجاد خواهد کرد. بیماران به واسطه مشکل تأمین انسولین اقدام به کاهش وعده‌های تزریق انسولین یا کاهش واحد انسولین می‌کنند که با افزایش قند خون و کاهش سیستم ایمنی در شرایط بحرانی فعلی روبه‌رو می‌شوند. در این شرایط بیماران در آینده نیز با عوارض حاد بیماری دیابت مواجه خواهند شد.
استقامتی تأکید کرد: نبود انسولین به اندازه‌ای مهم است که سلامت و حیات بیمار را به خطر می‌اندازد. این نکته باید مدنظر سیاست‌گذاران و مدیران تأمین ارز بانک مرکزی باشد. ما به دنبال زیاد خواهی برای بیماران نیستیم و تقاضای اقدام غیرمعقول هم نداریم و با مشکلات تأمین ارز کشور هم به خوبی آشنا هستیم. اما تأمین انسولین برای سلامت بیماران دیابتی ضرورت دارد و از رئیس‌جمهوری، هیئت دولت، رئیس‌کل بانک مرکزی و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تقاضای کمک در این خصوص را داریم.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم در ادامه ضمن اشاره به مشکلات تأمین تست قند خون گفت: از قدیم با بیمه‌های کشور در خصوص تأمین تست قند خون چالش داشته‌ایم و به جز بیمه نیرو‌های مسلح باقی بیمه‌های بزرگ مثل تأمین اجتماعی و خدمات درمانی این موضوع را تحت پوشش قرار نداده‌اند و برنامه‌ای نیز برای آن ندارند. تست قند خون مهم‌ترین ابزار کنترل مناسب وضعیت بیماران دیابتی است و در دنیا استفاده از ابزار پایش مداوم قند خون مرسوم است، اما در ایران ما هنوز درگیر تأمین نوار تست قند خون هستیم. ما توقع دستگاه پایش مداوم قند خون را در شرایط فعلی کشور نداریم، اما تأمین تست نوار قند خون به عنوان یک ابزار ساده اندازه‌گیری بسیار اهمیت دارد. این موضوع جزء ضروریت‌های اصلی است. اندازه‌گیری قندخون مهم‌ترین موضوع در کنترل دیابت است.
استقامتی در پایان در خصوص مشکل قطعی سیستم داروخانه‌ها گفت: مشکل قطعی سیستم و عدم تحویل تعداد صحیح انسولین باید از بعد نظارتی و سازمان غذا و دارو حل شود. بیمه‌ها باید نظارت کامل به این موضوع داشته باشند. به واسطه قطعی سیستم، بیماران ناچار به تأمین دارو به قیمت آزاد می‌شوند. انسولین جزء لیست اساسی دارو‌های اعلامی سازمان بهداشت جهانی است و باید برای بیماران تأمین شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که تأمین این دارو برای بیماران دیابتی ضرورت دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: