۵۱۳۹
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
تعداد بازدید : ۳۹۲
یک نمایشگاه هنری شامل بیش از دو هزار اثر با موضوع کرونا در پایتخت جمهوری چک برپا شد.

به گزارش فراتیتر، ماسک‌های پرزرق وبرق، نقاشی، گرافیتی، عکس، مجسمه، موسیقی و ویدئو از اجزاء یک نمایشگاه هنری جدید در شهر پراگ جمهوری چک هستند. این نمایشگاه ویترینی برای نمایش بیش از دو هزار اثر هنری از ۶۰ کشور جهان است که با موضوع کرونا و در دوره شیوع این ویروس خلق شده‌اند.

پاول استسنی (Pavel Stastny) متصدی این نمایشگاه هدف از برگزاری آن را ادای دین به هنرمندانی می‌داند که با هنرشان جهان را در دوره شیوع کرونا از لحاظ روانی سالم نگه داشتند.

این هنرمند اهل کشور چک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: انگیزه اصلی برگزاری این نمایشگاه این حقیقت بود که هنرمندان به ما کمک کردند از لحاظ روانی همه‌گیری کرونا را تاب آوریم. این راهی برای قدردانی و تشکر از آنهاست.  

با شیوع کرونا در پراگ، استسنی به گرافیتی چهره جان لنون روی دیوار معروف لنون در پراگ، ماسک زد. این دیوار زمانی برای آنها که به دنبال آزادی از دولت کمونیست چکسلواکی بودند، حکم یک زیارتگاه مقدس را داشت. این دولت در سال ۱۹۸۹ میلادی سقوط کرد.

خبر ماسک زدن بر صورت گرافیتی لنون، به آنسوی مرزهای کشور چک رسید و توجه بلیز رونار (Blaise Runart) مجموعه‌دار فرانسوی را به خود جلب کرد. تصویری از این اثر هنری به کلکسیون آنلاین رونار اضافه شد و استسنی به جمع گروهی از هنرمندان پیوست که آثارشان روی موضوع کرونا تمرکز داشت.

این هنرمند سپس از طریق شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و فیس‌بوک شروع به جمع‌آوری تصاویری از آثار هنری دیگر هنرمندان در جهان کرد تا این نمایشگاه را برپا کند.  

برخی آثار به واسطه سفارتخانه‌ها به دست متولیان این نمایشگاه رسیدند. برخی یدئوها نیز در بخشی از کارزار سازمان فرهنگی یونسکو با تمرکز بر زندگی پساکرونایی فیلمبرداری شده بودند.

این نمایشگاه هنری پس از پراگ به دیگر شهرهای جمهوری چک می‌رود و حتی ممکن است در دیگر کشورها نیز برگزار شود. استسنی در این خصوص با بلژیک، پاریس، صربستان، امارات متحده عربی، عمان و تایلند وارد گفت‌وگو شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: