۵۱۵۰
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۳۸۲
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخوران اداره کل بهزیستی استان تهران از شناسایی ۱۲۸ نوزاد کم شنوا و ناشنوا در سال ۹۸ در استان تهران خبر داد.

به گزارش فراتیتر، مرضیه صباغ با اشاره به برنامه‌ سازمان بهزیستی در راستای غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، اظهار کرد: هدف از این برنامه کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام است؛ این برنامه مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخله است که باید غربالگری تا یک ماهگی، تشخیص تا سه ماهگی و مداخله تا ۶ ماهگی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با غربال شنوایی نوزادان، به دنبال پیدا کردن اطفالی هستیم که با افت شنوایی بارز در یک یا هر دو گوش متولد شده‌اند، افزود: کودکان و اطفال دچار افت شنوایی مشکلات عمده ای را از نظر گفتار و زبان دارند که می تواند موانع و معضلاتی را درخصوص مهارتهای ارتباطی و آموزشی شان پدید آورد که این معضلات می تواند منتج به مسائل شغلی و اجتماعی شود و مخاطره بیماریهای ذهنی را  بیافزاید.

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخوران اداره کل بهزیستی استان تهران گفت: درمان مشکل شنوایی در مراحل آغاز و به صورت زودهنگام مناسب تر و مقرون به صرفه تر از شروع درمان در مراحل بعدی و به طور دیرهنگام است؛ زیرا کودکانی که به سرعت شناسایی می شوند و به مشکل آنها به خوبی پرداخته می‌شود در مقایسه با کودکانی که مشکلاتشان پس از ۶ ماهگی مشخص می شود، مهارت های گفتاری و زبانی بهتری خواهند داشت.

صباغ در ادامه با اشاره به آمارهای غربالگری سال ۹۸ تصریح کرد: در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار و ۲۹۵ نوزاد، تحت پوشش غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی استان تهران قرار گرفتند که از این میان ۱۲۸ نوزاد کم شنوا و ناشنوا شناسایی شدند.

به گفته وی، از ۱۲۸ کودک شناسایی شده کم‌شنوا یا ناشنوا، ۱۰ کودک کاندید کاشت حلزون هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: