۵۱۶۴
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۴۰۶
مجلس یازدهم در کمتر از 5 ماه چالش‌های بسیاری را تجربه کرده است و نظر افکار عمومی را هرچه بیش‌تر به خود جلب کرده است. ماجرای دخل و خرج از ودیعه مسکن و خودرو دنا پلاس شروع شد و به واکسن آنفولانزا و حقوق‌های نجومی رسید.
به گزارش فراتیتر، عمر مجلس یازدهم با اینکه هنوز به نیمۀ سال نرسیده، اما ماجرا‌های جنجالی آن آغاز شده است. واژه‌هایی، چون حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی، دنا پلاس و واکسن آنفولانزا در حالی به پرحاشیه‌ترین مباحث این روز‌های فضای مجازی تبدیل شده اند که نمایندگان تلاش می‌کنند این موضوعات را عادی جلوه دهند.

ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی نمایندگان در برابر حق مسکن ۳۰۰ هزارتومانی کارگران
بحث ودیعه مسکن یکی از مسائل جنجالی پارلمان یازدهم بوده است. بعد از رسانه‌ای شدن ودیعه ۲۰۰ میلیونی مسکن نمایندگان این دوره، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: دوره قبل به نمایندگان ۲۵۰ میلیون ودیعه مسکن پرداخت و از حقوقشان کسر گردید، این دوره به ۲۰۰ میلیون کاهش و ماهیانه تا آخر دوره از حقوق کسر می‌شود. در حالی مجلس به نمایندگان مجلس ودیعه ۲۰۰ میلیونی اختصاص می‌دهد که بر سر افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن کارگران ماه‌ها جنجال بود.

از نه به دنا پلاس تا من شاسی‌بلند می‌خواهم!
بعد از موضوع ودیعه مسکن نیز پای موضوع خودرو دنا پلاس به رسانه‌ها باز شد. این ماجرا ابتدا با توییت تعدادی از جوانان مشهور به «عدالتخواه» و سعید لواسانی، امام‌جمعه لواسان، آغاز شد و با سخنان لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین درباره نیاز به خودروی شاسی‌بلند به ترند توئیتر تبدیل شد. به گفته نمایندگان برای تأمین خودرو، در همان ابتدای مجلس فرم‌هایی در اختیارشان قرار گرفته بود تا یکی از سه گزینه استفاده از خودروی مجلس با راننده و کسر هزینه‌ها از حقوق نماینده، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا پلاس یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود، انتخاب شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که منتقدان معتقدند اگرچه تأمین خودرو برای یک نماینده قانونی به حساب می‌آید، اما پرداخت هزینه ایاب و ذهاب در کنار خودرو هزینه‌تراشی وکلای ملت برای بیت‌المال به حساب می‌آید.
در حالی که جنجال دنا پلاس و شاسی بلند تمام نشده بود، امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: در مجلس نهم ماهیانه ۱۲ میلیون تومان هزینه حمل نقل هر نماینده شده است. جزئیات بیشتر را در این ویدئو ببینید.
 

نماینده‌ها در کنار شاسی‌بلند تلویزیون اختصاصی هم می‌خواهند!
بعد از موضوعاتی، چون مسکن و خودرو این بار شاهد طرح پیشنهادی حسینعلی حاجی دلیگانی در مجلس با عنوان «پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی» بودیم. در متن این طرح پخش جلسات علنی و جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه مجلس پیش‌بینی شده است. در بخش دیگری از این طرح مصاحبه با نمایندگان امضاکننده طرح‌های قانونی، تحقیق و تفحص، سؤال از وزرا، سؤال از رئیس‌جمهور، تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا و استیضاح وزرا و همچنین اعضای هیئت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها نیز در نظر گرفته شده است. این طرح هم بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان جز هزینه‌تراشی فایده دیگری ندارد و بخش جلسات علنی از رادیو و خبرگزاری خانه ملت نیاز نمایندگان و مردم را بر طرف می‌کند.

نمایندگان ارجحیت بر مردم پیدا کردند
واکسن آنفولانزا هم از جمله حاشیه‌های مجلس یازدهم بود. درحالی‌که گروه‌های حساس و پرخطر هنوز موفق نشده‌اند واکسن آنفولانزای موردنیاز خودشان را از داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی دریافت کنند، سندی منتشرشده است که نشان می‌دهد، نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، ۱۵۰۰ عدد واکسن به‌صورت اختصاصی دریافت کرده‌اند.
 
بررسی هزینه تراشی‌های پارلمان یازدهم برای کشور
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: