۵۱۶۵
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۳۹۸

به گزارش فراتیتر، بیشتر از پنج هفته از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس می‌گذرد. جایی که الکساندر لوکاشنکو که لقب آخرین دیکتاتور اروپا را یدک می‌کشد براساس آمارهای رسمی با کسب بیش از هشتاد درصد آرا به عنوان رییس جمهور بعدی بلاروس در صدر قدرت باقی ماند و خبر ابقای او اعتراض‌های بسیاری را آغاز کرد.

در هفته‌های پس از اعلام نتایج انتخابات در بلاروس، اعتراضات گسترده‌ای در این کشور شکل گرفت. بیشتر مردم باور داشتند نتایج انتخابات غیرواقعی است و الکساندر لوکاشنکو با تقلب رای آورده است. اما ناراحت‌کننده‌ترین اتفاق این اعتراضات جایی بود که سه زن که رهبران محور مقاومت در برابر لوکاشنکو بودند با سرنوشت بسیار تلخی مواجه شدند. رسانه‌های دولتی بلاروس، بعد از انتخابات اعلام کردند ماریا کولسنیکووا که یکی از رهبران مخالفت با لوکاشنکو بود در مرز بلاروس و اوکراین دستگیر شده است. بیانیه دستگیری او توسط تلویزیون حکومتی بلاروس منتشر شد.

یکی از اعضای وزارت امور خارجه انگلیس درباره این اتفاق به سی ان ان گفت: « ناپدیدشدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و همسران آن‌ها بیش از هر زمان دیگری وحشیگری رژیم حاکم بر بلاروس را نشان می دهد. بسیار مهم است که جامعه جهانی به حوادث وحشتناکی که از زمان انتخابات تاکنون رخ داده، واکنش نشان دهد و علاقه خود را از دست ندهد.»

ماریا کولسنیکووا با سایر نامزدهای انتخابات یعنی سوتلانا تیخانوفسایا و ورونیکا تسپکالو همراه شد تا پس از حذف‌شدن همسرانشان از انتخابات ریاست جمهوری در برابر لوکاشنکو ایستادگی کنند. اگرچه سوتلانا تیخانوفسکایا و ورونیکا تسپکالو بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات بلاروس این کشور را ترک کردند اما کولسنیکووا در بلاروس ماند تا در برابر لوکاشنکو بایستد. او در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: « لوکاشنکو باید بپذیرد كه مردم بلاروس او را دوست ندارند و هیچکس نمی‌خواهد او در این کشور قدرت داشته باشد.»

فراناک ویاکورکا، روزنامه‌نگار مستقر در بلاروس، درباره دلیل اصلی فشار بر سه زن نماد مقاومت در بلاروس می‌گوید: «پس از برگزاری انتخابات، مقامات بلاروس در تلاش بودند تا هر کاری که ممکن است را برای نابودی اتحاد آنان انجام دهند. بزرگترین ترس لوکاشنکو و همکارانش این است که کشورهای خارجی صدای این سه زن را شنیده و برای مذاکره با آن‌ها وارد عمل شوند. بنابراین او همه تلاشش را می‌کند تا این اعتراضات در نطفه خفه شود.» در ادامه می‌توانید هر آن‌چه نیاز است را درباره این سه زن که نماد شکست آخرین دیکتاتوری در اروپا بودند را بدانید.

ماریا کولسنیکووا

او روز دوشنبه در مرکز شهر مینسک ناپدید شد. مدتی پس از آن هم دو نفر از همکارانش از شورای هماهنگی که گروه اصلی مخالف دیکتاتوری بلاروس بودند هم ناپدید شدند. مرکز کنترل مرزهای بلاروس مدعی شده تعدادی از همکاران او از مرز اوکراین عبور کردند اما کولسنیکووا همراه آن‌ها نبوده است. اولگ بوکیو، افسر نیروی مرزی دولت اوکراین اعلام کرد که کولسنیکووا حتی به ایست بازرسی مرکز اوکراین و بلاروس هم نزدیک نشده است.

سوتلانا تیخانوفسایا در گفتگو با خبرنگار سی ان ان گفت: «در حال حاضر اعضای شورای هماهنگی مبارزه با دیکتاتوری بلاروس مورد تعقیب قرار گرفته‌اند یا تعدادی از آن‌ها ربوده شده‌اند و البته که مورد آزار و اذیت هم قرار می‌گیرند. این اتفاق من را بسیار ناراحت کرده و نمی‌دانم ماریا کولسنیکووا کجاست. بسیار نگران او هستیم چون هیچ اطلاعاتی از او نداریم.» سوتلانا تیخانوفسایا در لیتوانی است.

سوتلانا تیخانوفسایا

اصلی‌ترین مخالف لوکاشنکو تنها ساعاتی پس از برگزاری انتخابات بلاروس که سرکوب گسترده نیروهای امنیتی را به همراه داشت، این کشور را ترک کرد. او که پس از زندانی‌شدن همسرش که کاندیدای مخالف لوکاشنکو در جریان انتخابات بود به عنوان نماینده او وارد میدان مبارزات انتخابات شده بود حالا همراه فرزندانش در لیتوانی است. براساس آمار رسمی کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، سوتلانا تنها ۹.۹ درصد از آرای کشور را به دست آورده بود. اما خانم تیخانوفسایا نسبت به این آمار واکنش نشان داد. او درباره تقلب در انتخابات گفت: «ما نتایج انتخابات را به رسمیت نمی شناسیم و از کسانی که معتقد هستند رای آن‌ها دزیده شده درخواست می‌کنیم سکوت نکنند.»

ورونیکا تسپکالو

تسپكالو كه به عنوان مشاور تیخانوفسكایا حضور داشت حتی قبل از برگزاری انتخابات و به دلایلی که امنیتی خوانده شده از بلاروس به مقصد مسكو فرار كرد. شاید دلیل این فرار آن باشد که همسر تسپکالو یعنی والری تسپکالو که سفیر پیشین بلاروس در ایالات متحده بود، اجازه ثبت نام به عنوان نامزد را نداشت و پیش از ورونیکا و با همراهی فرزندانشان به مسکو پناه برده بود.

حالا این خانواده در لهستان هستند. ورونیکا تسپكالو در تاریخ ۱۹ آگوست به رویترز گفته بود: «تنها رییس جمهور قانونی بلاروس سوتلانا تیخانوفسكایا است و هدف اصلی ما چیزی جز برکناری لوکاشنکو از قدرت نیست.» او در پاسخ به این سوال که دوست دارد به بلاروس برگردد یا خیر، گفت: «شانس من برای رفتن به زندان بسیار زیاد است.»

خانم تسپکالو اعتقاد دارد دلیل اصلی واکنش‌ها به درگیری‌ها در بلاروس آن است که زنان در صدر اعتراضات حضور دارند. او درباره رفتار لوکاشنکو با زنان گفت: «او هرگز با زنان در تعامل نبوده و آن‌ها را جدی نگرفته است. او همیشه معتقد بوده زنان بی‌فایده هستند اما حالا می‌بینید که چگونه همین زنان قدرتمند و باهوش او را به چالش کشیده‌اند. این اتفاق بدون شک برای لوکاشنکو فشار بیشتری به همراه دارد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: