۵۱۸۴
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۳۸۱
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت:
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای دورکاری می‌تواند به خلوتی سیستم حمل و نقل عمومی و کاهش ابتلا به ویروس کرونا کمک کند، اما وقتی دورکاری لغو می‌شود، افراد مجبور می‌شوند به محل کار خود بروند و در نتیجه تراکم در حمل و نقل عمومی، ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.

به گزارش فراتیتر، محسن فرهادی درباره تاثیر لغو دورکاری در افزایش موارد ابتلا و بستری به ویروس کرونا در تهران افزود: طبیعت بیماری کووید ۱۹ این است که تجمع باعث ابتلای بیشتر افراد به این ویروس می‌شود. یعنی اگر افراد خود را به طور کامل در منزل قرنطینه کنند، احتمال ابتلای آنها به شدت کاهش پیدا می‌کند، اما امکان این کار در هیچ جای دنیا مقدور نیست و افراد در همه جهان، ارتباط اجتماعی خود را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: هرچقدر بتوان نیروها را دورکار کرد، تماس‌های افراد با هم کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان تردد و ترافیک کمتر شده و تراکم در حمل و نقل عمومی هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه میزان ابتلا به ویروس کرونا هم کمتر می‌شود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بیان کرد: وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هم شلوغ‌تر می‌شود. البته دورکاری باید به شکلی اجرا شود که خدمت رسانی به مردم دچار آسیب نشود.

تبیین پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه کرونا

فرهادی درباره اجرای سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی کرونا اظهار کرد: وقتی شهری را از نظر کرونا سفید اعلام می‌کردیم، تصور این بود که هیچ بیماری در آن شهر وجود ندارد؛ در حالی که این طور نبود و وضعیت سفید به سرعت می‌توانست به زرد و نارنجی و قرمز تبدیل شود.

وی ادامه داد: از نظر ما، وزارت آموزش و پرورش در همه کشور در محدوده قرمز فعالیت می‌کند. باید همه کشور را بدون در نظر گرفتن میزان ابتلا و بستری و فوت به علت کرونا، شرایط را قرمز تلقی کنیم. یعنی در همه کشور باید از تجمع جلوگیری شود و اگر سر کار رفتن ضروری باشد، باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت سختگیرانه اجرا شود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حد ۴۰ درصد به معنی مردود است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بیش از ۸۰ یا ۹۰ درصد باشد. تجربه سایر کشورها نشان داده که می‌توان به این میزان از رعایت پروتکل‌ها رسید.

بهداشت سرلوحه اقدامات مقابله با کرونا باشد

فرهادی گفت: در صورتی می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم که داروی اختصاصی یا واکسن داشته باشیم، اما در حال حاضر هیچ کدام از این موارد در مورد بیماری کووید ۱۹ در دسترس هیچ کشوری نیست. در نتیجه باید بحث بهداشت سرلوحه اقدامات در مقابله با کرونا باشد.

وی ادامه داد: این موضوع یکی از وظیفه‌‎های مهم رسانه‌هاست که اطلاع رسانی صحیح در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را برای جامعه انجام بدهند.

تشکیل کارگروه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت درباره این موضوع که فقط نیروهای بهداشت محیط در حال نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا هستند، اظهار کرد: در تیر ماه امسال مصوبه‌ای از ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر این‌که نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا وظیفه همه دستگاه‌هاست، اخذ شده است. در این زمینه نظارت عمومی و اختصاصی باید انجام شود که ناظر عالی نیز وزارت بهداشت است.

وی افزود: بر اساس دستور معاون بهداشت وزارت بهداشت، کارگروه مرکزی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی کرونا را به زودی ایجاد کرده و اولین جلسه آن را تشکیل می‌دهیم. این کارگروه در وازرت بهداشت مستقر خواهد بود و ذیل کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور تشکیل می‌شود. وظیفه‌ها برای سازمان‌های متخلف تعریف شده است.

فرهادی گفت: در این کارگروه قرار است که وظیفه‌ها در زمینه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره تعریف شده و به صورت هفتگی در این زمینه به ستاد استانی مقابله با کرونا گزارش بدهند و این گزارش‌ها در نهایت به صورت هفتگی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: